    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 23 Dec 2010 23:43:22 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: przejęcie firmy przez rodzinę po zmarłym rodzicu

    On Mon, 20 Dec 2010, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

> [...]

    Sprzeciw, Wysoki Sądzie.
    Obrazę prawa materialnego opisałem w sąsiednim poście, wskazując na
    szerokie pojęcie "długu" oraz przykładowe regulacje dla umowy zlecenia ;)

    Ale za to zawiera zapis art.922 Kodeksu cywilnego.
    Bardzo polecam :)
    Szczególnie słowa: "prawa I OBOWIĄZKI zmarłego PRZECHODZĄ"...

    Oczywiście spadkobierca nie jest zniewolony - zawsze może spadek
    odrzucić. Wolno mu.
    Ale na wypadek jakby jednak chciał przyjąć, to wyłącznie RAZEM
    ze zobowiązanimi :)

    A to zależy, jakie regulacje zmarły łaskaw był zawrzeć w umowach.
    Jeśli o to zadbał, a "działalność" nie bazowała na jego osobistych
    przymiotach i umiejętnościach (np. posiadaniu stosownego uprawnienia,
    w rodzaju "papieru" na farmację [apteka] itp) to przejście może
    odbyć się zupełnie gładko.
    To, czy statystyczny "przeciętny człowiek" o tym *myśli* dajmy na
    to przy zawieraniu umów, to już *zupełnie* inna sprawa :D
    Odnoszę się pod kątem uwagi:

    > Swoją szosą, jest to dość wredne, że aby zbudować wielopokoleniowe
    > przedsiębiorstwo, trzeba tworzyć osobowość prawną ZOO.

    ...która IMO jest zupełnie nie podparta prawem.
    NIE TRZEBA.

    Zwracam uwagę, że w sporej większości przypadków zapisy KC pozwalają
    na "doraźne" przejęcie umów *mimo* braku stosownych zapisów, na
    zasadzie "do momentu aż druga strona się wypowie", art. 749
    oraz przepisy o "prowadzeniu spraw bez zlecenia" (wszystko KC).
    Ale to jest już krok ponad "można zrobić bez zoo"!

    pzdr, Gotfryd