    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 23 Dec 2010 23:32:49 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: przejęcie firmy przez rodzinę po zmarłym rodzicu

    On Mon, 20 Dec 2010, Grzegorz wrote:

> [...]

    A to akurat reguluje Ordynacja :)
    Spadkobiercy są zobowiązani udostępnić dokumentację itede.
    Podatki (wyjątkowo) nalicza US, decyzją. NIE mam na myśli rzecz jasna
    podatków od "przejęcia spadku", lecz to co naapisaliście wyżej :)

    > No chyba tak. Przede wszystkim o to chodzi. Co się robi z towarem, który
    > został, tzn. jak ma to przejąć dziecko, które będzie dalej ten towar
    > sprzedawać? Jak rozlicza się podatek i kto to ma obowiązek to zrobić? Czy
    > może towar traktuje się jako spadek?

    Oczywiście.

    Musisz sobie rozdzielić funkcje, które pełni przedsiębiorstwo i jego majątek.

    Mamy więc tak:
    - pytanie, czy ktoś ze spadkobierców chce przejąć przedsiębiorstwo, czy
    też przedsiębiorcy chcą je sprzedać
    - uwagę, że zbycie przedsiębiorstwa nie podlega pod VAT (!) - nie jest
    zwolniona, lecz nie podlega (art.6 ustawy o VAT)
    - jaki był charakter umów, i czy z nich wynika że stanowią osobiste
    zobowiązanie zmarłego.
    To NIE JEST tak, że "umowy znikają" - trzeba brać w ręce każdą z umów
    i sprawdzać, co się dzieje:
    - na mocy umowy
    - z mocy przepisów.
    Przykładowo: długi wchodzą w skład spadku. Długiem jest również
    zobowiązanie do "zrobienia czegoś", a owo zobowiązanie wcale nie
    musi być osobiste (przecież przedsiębiorca mógł "robić pracownikami"),
    ale jednak MOŻE, i *może* wygasnąć - ale *nie musi* (patrz np. art.748
    i art 749 KC)

    > Jaki się wówczas płaci podatek?

    JEŚLI przedsiębiorstwo ma być "przejęte" przez spadkobiercę który
    podejmie DG, to mi wychodzi że:
    - majątek rzecz jasna wchodzi do spadku, więc nie obejdzie się bez
    stwierdzenia spadku, a jeśli spadkobierców jest więcej - również
    działu spadku

    Od powyższych czynności wyjdą podatek spadkowy i PCC (od "dopłat"
    jeśli wystąpią przy rozliczaniu majątku), można powiedzieć: "jak zawsze".

    - po to są remanent początkowy i zapisy o "przejmowaniu" ewidencji
    środków trwałych, aby z tych przepisów skorzystać w zakresie
    regulowania listy rzeczy które "są w DG" (nowo "przejmowanej"
    przez spadkobiercę)

    - VAT j.w. (nie ma problemu), *RÓWNIEŻ* w razie sprzedaży przedsiębiorstwa
    innemu przedsiębiorcy "nie podlega" (warunek: to co jest sprzedawane
    musi spełniać definicję "przedsiębiorstwa", a nie tylko np. wyboru
    środków trwałych JEŚLI w skład przedsiębiorstwa wchodziły inne rzeczy,
    gdzieś widziałem opisy że ostatnio USy lubią się czepiać, jak ktoś
    za bardzo "rozdzieli" składniki byłego przedsiębiorstwa)

    pzdr, Gotfryd