  • 1. Data: 2006-11-28 21:08:37
    Temat: rachunki do umowy za wynajęcie mieszkania - pomocy
    Od: "marek.bsk" <m...@g...com>

    Mam następujący problem:

    Wynajmuję mieszkanie którego koszt zwraca mi firma. Podpisana jest
    umowa na płatność kwartalną z osobą prywatną - właścicielką
    mieszkania. Wymagania firmy są takie, że muszę dostarczyć ksero
    umowy a zwrot następuje " z dołu" po zapłaceniu przeze mnie.

    Podstawą do zapłaty jest rachunek i takie rachunki powiniennem
    dostarczyć do księgowości po każdej wpłacie. Jednak kobieta
    uparła się, że ona nie wystawi mi rachunków bo nie prowadzi
    działalności gospodarczej. Wystawiła mi pokwitowania co nie wystacza
    w księgowości bo pokwitowanie jest potwierdzeniem a podstawą
    zapłaty jest RACHUNKEK.

    Moje pytanie:
    Czy właścicielka mieszkania jako osoba prywatna nie może mi
    wystawić rachunku będącego dokumentem wewnętrznym do umowy?
    Jeżeli może to na jakiej podstawie?

    Proszę o pomoc bo po kolejnym telefonie i słuchaniu o Urzędzie
    Skarbowym tracę nerwy.

  • 2. Data: 2006-11-28 22:10:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello marek.bsk,

    Tuesday, November 28, 2006, 10:08:37 PM, you wrote:

    > Mam następujący problem:

    Masz taki problem, że zadajesz pytanie i nie czytasz odpowiedzi.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2006-11-29 20:29:10
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <w...@g...net>

    trochę OT ale związane z tematem

    > działalności gospodarczej. Wystawiła mi pokwitowania co nie wystacza
    > w księgowości bo pokwitowanie jest potwierdzeniem a podstawą
    > zapłaty jest RACHUNKEK.

    Hmm, o ile pamietam na grupie panuje pogląd, że podstawą zapłaty - jak to
    nazywasz - jest UMOWA, nie rachunek. Bo nawet jeśli nie otrzymasz w
    ustalonym terminie rachunku, a obowiazek zapłaty wynika z umowy to zapłacić
    i tak musisz w terminie ustalonym w umowie.

    > Czy właścicielka mieszkania jako osoba prywatna nie może mi
    > wystawić rachunku będącego dokumentem wewnętrznym do umowy?

    Podam Ci innym przykład wystawiania rachunków przez osoby nie prowadzace DG.
    Osoba wykonująca zlecenie na podstawie umowy zlecenia wystawia rachunek.
    Osoba wykonująca dzieło na podstawie umowy o dzieło wystawia rachunek.
    Tak, musi wystawić rachunek (lub fakturę VAT, jeśli jest VATowcem).

  • 4. Data: 2006-11-29 21:57:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 29 Nov 2006, Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl] wrote:

    > trochę OT ale związane z tematem

    > Hmm, o ile pamietam na grupie panuje pogląd, że podstawą zapłaty - jak to
    > nazywasz - jest UMOWA, nie rachunek.

    Może do tej sprawy się nie odniosę (przezornie, żeby wątek nie rozpadł
    się na kilka tematów). Prawdą jest, że księgowa pewnie by się złapała
    za głowę że ktoś przekręca jej słowa :) i że poszło pewnie o to, iż
    podstawą *zaksięgowania* kosztu jest... najlepiej rachunek :)
    Inna rzecz, że umowa może przewidywać iż zapłata następuje na podstawie
    rachunku i mógł to być skrót myślowy.

    > Bo nawet jeśli nie otrzymasz w
    > ustalonym terminie rachunku, a obowiazek zapłaty wynika z umowy to zapłacić
    > i tak musisz w terminie ustalonym w umowie.

    Zgoda.
    IMO można ścigać zobowiązanego do wystawienia r-ku cywilnie o szkody
    wynikłe z niemożliwości zaksięgowania wydatku i zawyżenie podatku,
    czyli jakieś grosze :]

    pzdr, Gotfryd