  • 11. Data: 2007-05-17 14:28:45
    Temat: Re: śmierć kredytobiorcy
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > Nie, odrzucenie spadku.
    > Zapis w KC (cytowałem) jest jasny - nie podważa się czynnosci
    > która spowodowała uszczuplenie majątku, a odrzucenie spadku.
    > I to nie przez wszystkich, a tych co "się przyczynili" - na
    > moje oko mniej więcej tak: "kto wziął mieszkanie niech spłaci
    > kredyt".

    Jeśli ta wziątka miała związek ze śmiercią zapewne masz rację.
    A jeśli nie, np. była dokonana 10 lat wcześniej?
    IMO wtedy jakby zachodzi brak związku między spadkiem a darowizną.
    To że podatek jest jeden nie oznacza że te dwie zupełnie różne czynności są
    ze sobą tak mocno powiązane.

    > IMVHO nie musi to być element istotny

    IMO jak bank dał golcowi kredyt to jego problem.
    To że ten golec KIEDYŚ tam dał komuś coś nie oznacza, że ten ktoś musi
    spłacać jego długi po śmierci.
    A przynajmniej nie znam przepisów który obwarowywałyby darowiznę i
    obdarowanego takimi obostrzeniami.

  • 12. Data: 2007-05-17 16:59:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 May 2007, Cavallino wrote:

    > Jeśli ta wziątka miała związek ze śmiercią zapewne masz rację.
    > A jeśli nie, np. była dokonana 10 lat wcześniej?

    A to cicho siedzę i tylko pytam :]
    W przypadku zachowku regulacja jest jasna (sądzę że stąd rzucasz
    akurat 10. latami :)), dla ochrony pozostałych wierzycieli - nie
    wiem jaka jest "linia orzecznicza".

    > IMO wtedy jakby zachodzi brak związku między spadkiem a darowizną.
    [...]
    > IMO jak bank dał golcowi kredyt to jego problem.

    Coś w tym jest.

    > To że ten golec KIEDYŚ tam dał komuś coś nie oznacza, że ten ktoś musi
    > spłacać jego długi po śmierci.

    ...ale z drugiej strony uszczuplenie majątku miało miejsce.

    > A przynajmniej nie znam przepisów który obwarowywałyby darowiznę
    > i obdarowanego takimi obostrzeniami.

    Popatrz tak - dla zachowku właśnie tak jest (i to wcale nie
    opisane przy darowiźnie, a przy zachowku), zaś przy odrzucaniu
    spadku mamy tak że przepisy są mętniejsze :[ ale że tak *nie*
    może być nie napisano.

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2007-05-17 17:56:39
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0705171855380.3592@athlon64...

    > A to cicho siedzę i tylko pytam :]
    > W przypadku zachowku regulacja jest jasna (sądzę że stąd rzucasz
    > akurat 10. latami :)),

    Nie, generalnie chodzi o okres sprzed zaciągnięcia zobowiązania.

    > [...]
    >
    > Coś w tym jest.

    > ...ale z drugiej strony uszczuplenie majątku miało miejsce.

    Ale PRZED zaciągnięciem kredytu.
    Czyli bank dał kredyt jakoby pod zastaw stanu PO dokonaniu darowizny.
    No to niech się z tym majątkiem buja, od tego wcześneij darowanego wara.

> [...]
    > opisane przy darowiźnie, a przy zachowku), zaś przy odrzucaniu
    > spadku mamy tak że przepisy są mętniejsze :[ ale że tak *nie*

    Słyszałeś o przypadku, żeby ktoś obdarowany spłacał długi nie istniejące w
    momencie darowizny?
    Toż to nawet hipoteka ustawowa mówi tylko o długach sprzed transakcji.

  • 14. Data: 2007-05-18 05:39:53
    Od: Jano <k...@p...onet.pl>

    Cavallino napisał(a):

    > Użytkownik "Mario" <3...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Nie, o ile nikt spadku nie przyjmie.

    Jak to nikt.
    W opisywanym przypadku zostaje jeszcze rodzeństwo ojca i jego
    spadkobiercy a jak ich nie ma to Skarb Państwa.
    A SP jest jedyną instytucją, która spadku nie może odrzucić ;)

    I już masz wykazanego spadkobiercę do którego może się zwrócić bank.

    Jano

  • 15. Data: 2007-05-18 06:22:09
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 17 May 2007 15:33:04 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Coś jeszcze: a co z mieszkaniem?
    > I ew. pozostałym "wszystko co zapisał siostrze"?
    >
    > Przecież Mario napisał że *coś dostali od ojca* - spółdzielcze
    > lokatorskie prawo do mieszkania. Toto ma wymierną wartość.

    Dla ścisłości. Napisał: "za życia przepisał wszystko siostrze". A więc
    domyślam się , że chodzi o darowiznę a nie o zapis testamentowy.

    > Jak to się będzie miało do:
    >
    > Art. 1024.
    > § 1. Jeżeli spadkobierca odrzucił spadek z pokrzywdzeniem
    > wierzycieli, każdy z wierzycieli, którego wierzytelnoœć istniała
    > w chwili odrzucenia spadku, może żšdać, ażeby odrzucenie spadku
    > zostało uznane za bezskuteczne w stosunku do niego według przepisów
    > o ochronie wierzycieli w razie niewypłacalnoœci dłużnika.

    Według wszystkich znanych mi interpretacji artykuł ten dotyczy wierzycieli
    spadkobiorcy a nie spadkodawcy. Więc jeśli coś się nie zmieniło, to ten
    artykuł ma się nijak do tej sytuacji.

> [...]
    > § 2. Czynnoœć prawna dłużnika jest dokonana z pokrzywdzeniem
    > wierzycieli, jeżeli wskutek tej czynnoœci dłużnik stał się
    > niewypłacalny
    > albo stał się niewypłacalny w wyższym stopniu,
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ niż był przed dokonaniem
    > czynnoœci.
    > § 3. Jeżeli wskutek czynnoœci prawnej dłużnika dokonanej
    > z pokrzywdzeniem wierzycieli uzyskała korzyœć majštkowš osoba będšca w
    > bliskim z nim stosunku, domniemywa się, że osoba ta wiedziała, iż
    > dłużnik działał ze œwiadomoœciš pokrzywdzenia wierzycieli.

    To już z Cavallino żeście sobie wyjaśnili, że ten artykuł może być
    problemem tylko w wypadku darowizny dokonanej po wzięciu kredytu. Ale nie
    sądzę żeby nawet wtedy bank mógł coś w praktyce wygrać.

  • 16. Data: 2007-05-18 07:41:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 May 2007, jureq wrote:

    > Według wszystkich znanych mi interpretacji artykuł ten dotyczy wierzycieli
    > spadkobiorcy a nie spadkodawcy. Więc jeśli coś się nie zmieniło, to ten
    > artykuł ma się nijak do tej sytuacji.

    Acha.
    Thx!

    pzdr, Gotfryd