  • 1. Data: 2007-05-27 11:03:38
    Temat: środek trwały - samochód - vat
    Od: kesser <d...@g...com>

    Witam
    Czy jeśli wciągne samochód prywatny do ewidencji środków trwałych i
    powiedzmy, że wycenię go na 10 tyś złotych brutto to czy wchodzi to
    tylko jako koszt uzyskania przychodu i powiększa o 10 tyś koszty czy
    tylko netto idzie w koszty dochodu, a reszta w VAT ( Czyli 8196 w
    koszty dochodowe, a 1800 w koszty vat)?

  • 2. Data: 2007-05-27 23:53:25
    Temat: Re: środek trwały - samochód - vat
    Od: "Ania" <a...@N...op.pl>

    Użytkownik "kesser" <d...@g...com> napisał w wiadomości
    s.com...
[...]

    ani tak ani tak:)jeśli jest uzywany powyżej amortyzujesz go przez 36
    miesięcy,czyli miesięczny kup to ; 40% x 10000=4000
    4000/12=333,33

    pozdrawiam ania

  • 3. Data: 2007-05-28 04:43:54
    Od: kesser <d...@g...com>

    On 28 Maj, 01:53, "Ania" <a...@N...op.pl> wrote:
> [...]
    >
    > ani tak ani tak:)jeśli jest uzywany powyżej amortyzujesz go przez 36
    > miesięcy,czyli miesięczny kup to ; 40% x 10000=4000

    Ok ale czy te 333,33 pomniejsza mi podatek dochodowy, czy w jakiejś
    części vat także?

  • 4. Data: 2007-05-28 14:32:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 May 2007, kesser wrote:

    > Ok ale czy te 333,33 pomniejsza mi podatek dochodowy, czy w jakiejś
    > części vat także?

    Znasz kryteria odliczania VAT?
    Prawo do odliczenia TERAZ nie powstanie. A WTEDY go nie było.
    Nie widać możliwości!

    I coś jeszcze: na jakiej podstawie "wycenisz"?
    Pytam z ciekawości o podstawę prawną *faktu* "wyceny", a nie
    jej *wysokości*, żebym był dobrze zrozumiany :)
    JAKIM PRAWEM chcesz dokonywać wyceny? Dowody nabycia zagineły?
    FYI: oczywiscie "wycena" jest najczęściej niekorzystna dla podatnika
    więc nikt się nie przyczepi, z braku uszczuplenia podatkowego.
    Zresztą sam na początku DG dokonałem takiej "niekorzystnej wyceny" :(
    Ale przepis jest przepis... więc poproszę: JAKIM PRAWEM chcesz
    wyceniać?

    Ustawa tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...przepisy o wartości początkowej w art.22g, jakbyś zechciał podać
    podstawę do wyceny, to poproszę zacytuj CAŁY PUNKT (z tych "małych
    punktów"), idzie o to żeby nie wcięło słów "jeśli nie mozna..." ;>

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-05-28 16:02:03
    Od: kesser <d...@g...com>

    On 28 Maj, 16:32, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > podstawę do wyceny, to poproszę zacytuj CAŁY PUNKT (z tych "małych
    > punktów"), idzie o to żeby nie wcięło słów "jeśli nie mozna..." ;>

    Więc o tym że można dowiedziałem się od znajomego ktoremu papiery
    prowadzi biuro. On zrobił sobie wydruk z allegro samochodów o
    zbliżonych parametrach (marka, model, silnik itp) i na tej podstawie
    uchwycił widełki i średnią tak mu doradziła księgowa ale podstawy tu
    nie ma jako takiej. W moim przypadku może i bym znalazł dokument
    potwierdzający zakup sprzed jakiś 4-5 lat, może nawet fakturę bo był
    to wykup z firmy leasingowej(ktoś nie spłacił), ale wartość ta będzie
    zawyżona w stosunku do dzisiejszej wartości. Generalnie nigdy nic nie
    amortyzowałem, a szukam kosztów. Pytam o Vat bo tu o koszty trudniej i
    jakby się dało to rewelacja ale też zaczynam wątpić w to, że taka
    amortyzacja może też obniżać VAT.

  • 6. Data: 2007-05-28 16:11:52
    Od: kesser <d...@g...com>

  • 7. Data: 2007-05-28 22:20:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 May 2007, kesser wrote:

> [...]
    > zbliżonych parametrach (marka, model, silnik itp) i na tej podstawie
    > uchwycił widełki i średnią tak mu doradziła księgowa ale podstawy tu

    Otóż to.
    Księgowa być może poradziła wyrzucenie dowodu zakupu ;> (tylko wtedy
    jest spełniony warunek że nie można ustalić wartości nabycia) :)

> [...]
    > to wykup z firmy leasingowej(ktoś nie spłacił), ale wartość ta będzie
    > zawyżona w stosunku do dzisiejszej wartości.

    A najśmieszniejsze jest, że taka wartość właśnie wygląda na
    "zgodną z przepisami".

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-05-29 07:35:41
    Od: kesser <d...@g...com>

    On 29 Maj, 00:20, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > jest spełniony warunek że nie można ustalić wartości nabycia) :)

    > A najśmieszniejsze jest, że taka wartość właśnie wygląda na

    No to wtedy miałbym wartość auta tak cyrka 20, 25 tyś. rewelcja :-)
    ale taki numer to chyba nie przejdzie

  • 9. Data: 2007-05-29 10:53:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 May 2007, kesser wrote:

> [...]
    [...]
    > No to wtedy miałbym wartość auta tak cyrka 20, 25 tyś. rewelcja :-)
    > ale taki numer to chyba nie przejdzie

    Poczytaj: 1. przepisy 2. interpretacje

    Na zachętę przejrzałem w mofnecie i znalazłem przypadek niezupełnie
    pasujący (wybór między wyceną przez biegłego a wyceną na podstawie
    policzenia kosztów wytworzenia), prowadzący do tych samych wniosków.

    Przestrzegam że bezpośredni link:
    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=136829&i_smpp_s_strona=6
    ...nie otworzy okna, ale jak zapodasz szukanie po sygnaturze:
    ZD/415?32-34/06/MDK
    ...to już łyknie jak trzeba :)
    Kilka cytatów:

    ++++++++++++++
    Formuła przedstawionych w treœci wniosku pytań opiera się na
    sformułowaniu pytania ogólnego (pytanie 1) oraz pytań uszczegóławiajšcych
    (pytania 2 i 3), opartych jednak na założeniu, że odpowiedŸ na pytanie 1
    jest zgodna z wyrażonym przez Pana w treœci wniosku stanowiskiem, tj., iż
    dopuszczalna jest w sytuacji faktycznej przedstawionej we wniosku wycena
    wartoœci œrodka trwałego dokonana przez biegłego.
    [...]
    Regulacja art.22g ust.1 ustawy, okreœlajšca metody ustalania wartoœci
    poczštkowej œrodków trwałych, w zależnoœci od sposobu ich nabycia ma
    charakter zasadniczy i zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 2 ustawy, w
    odniesieniu do œrodka trwałego wytworzonego we własnym zakresie - jak ma
    to miejsce w Pana przypadku - wartoœć poczštkowš stanowi koszt wytworzenia
    tego œrodka trwałego. Z tej perspektywy, przewidziane przepisem art.22g
    ust.9 ustawy rozwišzanie szczególne w relacji do art.22g ust.1 pkt 2 tego
    aktu#8722; ma charakter wyjštku od tej zasady#8722; to zaœ oznacza, iż
    może być stosowane wyłšcznie w sytuacjach w tym przepisie okreœlonych.
    Przesłankš przesšdzajšca o wyłšczeniu zasady ogólnej wynikajšcej z art.22g
    ust.1 pkt.2 ustawy i zastosowaniu art.22g ust.9 ustawy, jest brak
    możliwoœci ustalenia kosztu wytworzenia œrodka trwałego wg reguł
    wynikajšcych z art.22 ust.1 pkt.2 ustawy.
    Z zaprezentowanego w treœci wniosku stanu faktycznego sprawy#8722; w
    kontekœcie zadanych przez Pana pytań#8722; wynika, iż zapytanie Pana ma
    charakter ogólny, tj. ma na celu uzyskanie informacji, czy podatnik ma
    prawo swobodnego wyboru pomiędzy metodami ustalenia wartoœci œrodka
    trwałego okreœlonymi w art.22g ust.1 pkt.2 i art.22g ust.9 ustawy.
    [...]
    Wobec powyższego tut. organ stwierdza, iż brak możliwoœci prawnej
    dokonywania przez podatnika swobodnego wyboru metody wyceny wartoœci
    poczštkowej œrodka trwałego
    [...]
    Stanowisko Pana wyrażone we wniosku w odniesieniu do pytania 2 nie jest
    prawidłowe, bowiem pytanie to opiera się na przedstawionym w pytaniu 1
    błędnym założeniu, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym
    sprawy, podatnik ma prawo dokonać ustalenia wartoœci poczštkowej œrodka
    trwałego w oparciu o wycenę
    ----------------------

    :)
    Co czasami sprawia kłopot prowadzącym DG, a stopniowo i mi się
    układało dopiero stopniowo w miarę czytania przepisów, grupy
    i interpretacji, również w tym znaczeniu żeby umieć to wyartykułować,
    jest błędne domniemanie, jakoby amortyzacja miała na celu zwrócenie
    prawa zaliczenia w KUP *WARTOŚCI* środka trwałego.

    Figa prawda. Wartość *w zasadzie* nikogo nie obchodzi! (a wyjątki
    są opisane czarno na białym i do policzenia na palcach).
    Amortyzacja ma na celu realizację prawa do zaliczenia *WYDATKU*
    poniesionego na nabycie lub wytworzenie ST w koszty!

    Również korekta WP przez ministra finansów, teoretycznie możliwa
    w wyniku inflacji (i od tysiącleci nie widziana) ma na względzie
    właśnie korektę wartości wydatku a nie wartości.

    Możliwość wyceny jest zupełnie WYJĄTKOWA, ma na celu zastąpienie
    owego niemożliwego do określenia wydatku jakimś mechanizmem!

    Działa to w obie strony - jak obiektywnie rzecz biorąc, podatnik
    *po nabyciu* (lub wytworzeniu) ST w postaci np. mieszkania efektywnie
    się "wzbogacił", bo mieszkania akurat zdrożały, więc ma "w rękach"
    większy majątek, to nie ma powodu zeby JESZCZE mu dodawać (oprócz
    tego że JUŻ wszyscy z zazdrością patrzą jak dobrze zainwestował)
    swojego rodzaju ulgę podatkową, w postaci prawa zaliczenia w koszty
    wydatku ktorego NIE PONIÓSŁ (bo ST zdrożał bez jego udziału).
    W drugą stroną, jak ST stał się z różnych przyczyn MNIEJ warty,
    to nie widać powodu żeby dodatkowo mu dokopać oniżeniem odliczenia
    kosztów!
    Do tego dochodzi brak regulacji dla przypadku użytkowania (czegokolwiek)
    w celach niezarobkowych.
    Co najmniej raz widziałem (i zapodałem na grupie) przedstawioną na
    stronie któregoś doradcy podatkowego tezę, jakoby należało WP takiego
    ST obniżyć o "wirtualną amortyzację".
    Niestety, podstawy prawnej nie raczył podać, na moje oko wyglądało to
    tak że jej wtedy nie było i dziś nie ma.

    No i na deser, nawet jakby trzeba było, to przepisy pozwalają na zmianę
    stawki co rok i można przyjąć nawet 0% (za okres przed DG), bo innych
    regulacji (jak np. dla ryczałtu) nie ma ;>

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-06-02 05:34:34
    Od: kesser <d...@g...com>

    On 29 Maj, 12:53, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
> [...]

    Faktycznie wynika z tego, że powininem odkopać dokumenty zakupu.
    A co z tym VAT'em da radę czy nie? Czy środek trwały zmniejszy mi
    podatek vat?