  • 1. Data: 2004-09-03 00:14:55
    Temat: stowarzyszenie zwykłe a podatki
    Od: pitkali <p...@N...pl>

    Czy przychody stowarzyszenia zwykłego ze składek członkowskich (zresztą
    jedyne dopuszczalne w ustawie) podlegają opodatkowaniu?

    Pozdrawiam,
    --
    * Piotr (pitkali) Kalinowski * mailto: pitkali (at) o2 (dot) pl *
    * Registered Linux User No. 282090 * Powered by Gentoo Linux *

  • 2. Data: 2004-09-03 05:41:58
    Temat: Re: stowarzyszenie zwykłe a podatki
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Użytkownik "pitkali" <p...@N...pl> napisał w wiadomości
    > Czy przychody stowarzyszenia zwykłego ze składek członkowskich (zresztą
    > jedyne dopuszczalne w ustawie)

    A co oznacza i z jakiej to jest ustawy: 'jedyne dopuszczalne w ustawie'?
    ;-)
    Pominę fakt prowadzenia lub nie, działalności gospodarczej przez
    stowarzyszenie,
    pominę fakt uzyskiwania innych przychodów z działalności statutowej
    stowarzyszenia
    ale skoro 'jedyne dopuszczalne w ustawie', to jak potraktujecie odsetki od
    środków pieniężnych na rachunku bankowym....?
    ;-)

    >podlegają opodatkowaniu?

    1. Podatkiem prawnym, vat czy może innym???
    2. Czy stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego???

    Choć mało informacji, ale mogę się pokusić o odpowiedź, i to o przychodach w
    trochę szerszym zakresie:
    co do zasady: NIE i NIE: (bo działalność gospodarcza to trochę co innego)

    PDOP art.17 pkt 1 ust. 4 - Wolne od podatku są [...] dochody podatników,
    których celem statutowym jest działalność ..... (i tu lista - ale większość
    stowarzyszeń będzie się łapała) w części przeznaczonej na te cele
    lub
    ust. 6c - dochody organizacj pożytku publicznego [...] w części
    przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności
    gospodarczej.

    VAT: - załącznik nr 4 - Wykaz usług zwolnionych od podatku
    - poz.10 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie
    indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe).

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 3. Data: 2004-09-03 09:06:33
    Od: pitkali <p...@N...pl>

    Łukasz Kaliński wrote:
    > A co oznacza i z jakiej to jest ustawy: 'jedyne dopuszczalne w ustawie'?
    > ;-)

    Ustawa Prawo o stowarzyszeniach, art. 42, pkt2 (przypomnę, że chodzi mi o
    stowarzyszenie zwykłe - nie wiem czy zdecydujemy się na rejestrację
    stowarzyszenia w KRS, bo raczej nas nie będzie stać na prowadzenie pełnych
    ksiąg rachunkowych...

    > Pominę fakt prowadzenia lub nie, działalności gospodarczej przez
    > stowarzyszenie,

    art. 42, pkt1, ust4 - nie moglibyśmy prowadzić działalności.

> [...]
    > ale skoro 'jedyne dopuszczalne w ustawie', to jak potraktujecie odsetki od
    > środków pieniężnych na rachunku bankowym....?

    Pytanie, czy nie mając osobowości prawnej w ogóle możemy mieć konto w
    banku ;) Stowarzyszenie zwykłe nie ma osobowości prawnej, zdolności do
    czynności prawnych, więc nie możemy nawet umowy cywilnej zawrzeć.

    > 1. Podatkiem prawnym, vat czy może innym???

    jakimkolwiek :)

    > 2. Czy stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego???

    Jeszcze nie istnieje, ale na luksus ogłaszania w Monitorze rocznych
    sprawozdań finansowych na pewno nie będzie nas stać. Zresztą wówczas od
    razu bym wiedział, że jesteśmy zwolnieni od podatków... ;)

> [...]
    > - poz.10 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie
    > indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe).

    Dziękuję, to chyba klaruje sprawę :) Takie pytanie - co to jest PDOP? (bo
    bym sobie poczytał ;))

    Pozdrawiam,

  • 4. Data: 2004-09-03 10:22:11
    Od: pitkali <p...@N...pl>

    pitkali wrote:
    > Dziękuję, to chyba klaruje sprawę :) Takie pytanie - co to jest PDOP? (bo
    > bym sobie poczytał ;))

    Dobra - już wiem co to jest i sobie poczytam dzisiaj...

    POzdrawiam,

  • 5. Data: 2004-09-03 12:24:02
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

> [...]
    > stowarzyszenie zwykłe - nie wiem czy zdecydujemy się na rejestrację
    > stowarzyszenia w KRS, bo raczej nas nie będzie stać na prowadzenie pełnych

    MEA CULPA!
    nie dopatrzyłem 'zwykłego' (może dlatego, że nie miałem z takim do
    czynienia...)
    ;-)

    > Pytanie, czy nie mając osobowości prawnej w ogóle możemy mieć konto w
    > banku ;) Stowarzyszenie zwykłe nie ma osobowości prawnej, zdolności do
    > czynności prawnych, więc nie możemy nawet umowy cywilnej zawrzeć.

    Ale jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej :
    podobnie jak spółki cywilne i osobowe.
    Skoro s.c i spółki osobowe mogą posiadać konta, IMO nie powinno być żadnych
    przeszkód do otwarcia konta dla stow. zwykłego.

    Pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 6. Data: 2004-09-03 13:47:57
    Od: pitkali <p...@N...pl>

    Łukasz Kaliński wrote:

> [...]
    > Skoro s.c i spółki osobowe mogą posiadać konta, IMO nie powinno być
    > żadnych przeszkód do otwarcia konta dla stow. zwykłego.

    Hmm, to czy stowarzyszenie zwykłe może zawierać umowy czy nie? (oczywiście
    poza np. przyjęciem darowizny i innymi zabronionymi w ustawie o
    stowarzyszeniach)

    Pozdrawiam,

  • 7. Data: 2004-09-03 14:24:40
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    > Hmm, to czy stowarzyszenie zwykłe może zawierać umowy czy nie? (oczywiście
    > poza np. przyjęciem darowizny i innymi zabronionymi w ustawie o
    > stowarzyszeniach)

    (o stowarzyszeniu zwykłym)
    'Taka formuła utworzenia stowarzyszenia jest więc prosta, ale, jak widzimy,
    powstałe stowarzyszenie zwykłe ma ograniczone możliwości podejmowania
    czynności prawnych. Mówiąc językiem prawnym - stowarzyszenie zwykłe nie jest
    podmiotem praw i obowiązków w zakresie prawa cywilnego (nie ma zdolności
    prawnej) oraz nie ma zdolności do czynności prawnych. Za zobowiązania
    związane z działalnością stowarzyszenia odpowiadają całym swoim majątkiem ci
    członkowie stowarzyszenia, którzy je zaciągnęli'

    a co się tyczy spółki cywilnej
    'To wspólnicy odpowiadają za zobowiązania spółki, a nie sama spółka,
    ponieważ spółka cywilna nie posiada własnego majątku, jest tylko wspólny
    majątek wspólników (tzw. współwłasność łączna) ...'

    Może drugi cytat jest nie do końca pasujący, ale wykazuje podobieństwa
    pomiędzy s.c. a stow.zwykłym.

    Tak jak pisałem - nie znam się na stowarzyszeniach zwykłych - ale sytuacja
    prawna obywdu podmiotów wydaje się być analogiczna.
    Stowarzyszenie ma organ zarządzający - Zarząd, stowarzyszenie zwykłe takiego
    organu nie posiada, ale ma przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie.
    Rozumiem, iż przedstawiciel pełni funkcję Zarządu, z tą jednak różnicą, iż
    to przedstawiciel odpowiada swoim majątkiem.

    IMHO(!): stowarzyszenie zwykłe (a raczej przedstawiciel stowarzyszenia wraz
    z przyjęciem pełnej odpowiedzialności) może zawierać umowy, a tymbardziej
    umowę rachunku bankowego.
    :-)

    Jednym słowem: zobaczymy - może ktoś, kto ma w tej materii doświadczenie i
    wypowie się przez weekend...

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński