    From: "Kriss" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ulga remontowa - spór z US
    Date: 28 Apr 2005 11:12:10 +0200

    > Będę niezmiernie wdzięczny za oświecenie mnie w sprawie wpływu wersji  :
    > kuchnia, kuchnia+piekarnik, piekarnik , kupione razem, kupione oddzielnie,
    > na możliwość odliczenia w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej ? Może
    > jakieś interpretacje US-ów , izb, ministerstwa, bo w rozporządzeniu jakoś
    > nijak nie mogę się doszukać.
    > Proponuję wyłączyć z ew. rozważań kuchnię gazową i piekarnik gazowy, jako że
    > w tym przypadku są one (albo ono - jak dwa w jednym) urządzeniem gazowym
    > (końcówka eksploatacyjna) i jako takie podlegają zasadom odliczeń z
    > załącznika III-go.
    A kuchnia elektryczna do stałej zabudowy nie jest końcówką eksploatacyjną
    instalacji elektrycznej?

    > I jeszcze jeden drobiazg : czym różni się w świetle załączników I i II
    > rozporządzenia lodówka od kuchni elektrycznej , albo zmywarki do naczyń
    > (dużą suszarkę do włosów - taką "fryzjerską" i ew. telewizor daruję sobie) ?
    Lodówka do stałej zabudowy też podlega odliczeniu.
    > Łączę ukłony
    > AR
    Co by nie być gołosłownym i na życznie cytuję :
    Pismo

    Urzędu Skarbowego w Siedlcach

    z dnia 17 marca 2004 r.

    (US-26-PD-415/21/04)

    Internet www.mofnet.gov.pl

    Pytanie podatnika

    Czy w ramach ulgi remontowej można odliczyć od podatku zakup kuchenki gazowo-
    elektrycznej?

    Odpowiedź

    W myśl art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
    dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.)
    w brzmieniu obowiązującym w roku 2003, podatek dochodowy od osób fizycznych, o
    których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z
    art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się
    na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł
    wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i
    modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego
    lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy
    spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie
    odrębnych przepisów.

    Rodzaje wydatków na remont i modernizacje budynku mieszkalnego lub lokalu
    mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy określa rozporządzenie
    Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r.
    opublikowane w Dz. U. Nr 156, poz. 788.

    W myśl § 1 pkt 1 wyżej wymienionego rozporządzenia, za wydatki na remont i
    modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego uważa się wydatki poniesione na
    zakup materiałów i urządzeń.

    Zgodnie z tym rozporządzeniem istnieje możliwość odliczenia m.in. wydatków
    wymienionych:

    - w załączniku nr 2 do ww. rozporządzenia (wykaz robót zaliczanych do remontu
    i modernizacji lokalu mieszkalnego) poniesionych na montaż trwale
    umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących instalacji
    elektrycznych,

    - w załączniku nr 3 do ww. rozporządzenia (wykaz robót zaliczanych do remontu
    i modernizacji w zakresie instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub
    urządzeń gazowych) poniesionych na remont i wymianę urządzeń gazowych.

    Odliczeniu od podatku w ramach przedmiotowej ulgi podlegają jedynie wydatki
    udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów
    i usług nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy
    celnej (art. 27a ust. 6 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym).

    Mając na względzie powyższe przepisy oraz przedstawiony w piśmie stan
    faktyczny zakupiona przez Pana kuchenka gazowo-elektryczna mieści się w
    zakresie wydatków na remont i modernizację, o które zmniejsza się podatek
    dochodowy, określonych w powołanym wyżej rozporządzeniu z dnia 21 grudnia 1996
    r.

    Pozdrawiam - Kriss