  • 11. Data: 2009-03-18 22:24:04
    Temat: Re: umowa zlecenie a kilometrówka
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Powoli waści.
    > Załóżmy że będzie dysponował f-rą za paliwo na 120 zł oraz będzie
    > dysponował "kilometrówką" z której wyjdzie limit 150 zł.
    > W takim układzie za "koszt użytkowania pojazdu" może uznać 120 zł.
    > Pasuje?

    Ani trochę, bo jemu nie chodzi tu o limitowanie własnych kosztów,
    tylko o określenie wartości przejazdów, a tu facet ma umowę
    zlecenie i może się tak umówił, że za jazdy będzie liczył ileś tam za km
    i że jest słabo zorientowany, to sobie dał wmówić, że stawka jest taka.
    Ja jak jeździłem w serwisie, to stawkę miałem 5zł za km i tyle wystawiałem
    za km na rachunkach do zleceń.

    > Ad rem.
    > Ale *w ramach kilometrówki* może uznać kwoty *udokumentowanych
    > wydatków* za koszt!
    > A jeśli nie, to bardzo poproszę o przepis...

    Z tym się zgodzę.

    > Owszem, sprawa kilometrówki rzeczywiście wymagała wyjaśnienia;
    > ale w przypadku jakby miał 180 zł wydatków i 150 zł kilometrówki
    > to kwota którą wpłaci mu zleceniobiorca z tytułu kilometrówki
    > *w całości* będzie nieopodatkowana.
    > Pasuje?

    Chyba jest juz późno, bo nijak nie moge zrozumieć dlaczego ma być
    niepodatkowana.
    Chyba, że ma jakieś zapisy w umowie o sposobie rozliczania tych wydatków,
    co sugeruje Twój ponizszy przykład (który wyciąłem)

    [...]

  • 12. Data: 2009-03-18 22:53:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Mar 2009, Tomek wrote:

    > Możesz w skrócie przypomnieć o co z tym chodziło?

    +++
    Art. 22.
    1. Kosztami uzyskania przychodów [...]
    [...]
    8. Kosztem uzyskania przychodów sš odpisy z tytułu zużycia
    œrodków trwałych oraz wartoœci niematerialnych i prawnych
    (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłšcznie zgodnie
    z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.
    ^^^
    [...]
    Art. 22a.
    1. Amortyzacji podlegajš, [...]
    o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane
    przez podatnika na potrzeby zwišzane
    z prowadzonš przez niego działalnoœciš gospodarczš
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    albo
    oddane do używania na podstawie umowy najmu,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    dzierżawy lub umowy okreœlonej w art. 23a pkt 1
    ---

    Pozostałym podatnikom *nie przysługuje* prawo do uznawania "zużycia
    środków trwałych" za podatkowe koszty uzyskania.

    Jakby nie patrzeć, stanowi to dyskryminację osoby która wykonuje
    umowy osobiste, *jeśli* zużycie "stopniowo zużywających się
    składników majątku" (w odróżnieniu od nieodwracalnie zużywających
    się materiałów itepe) stanowi istotną część kosztu.

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2009-03-18 23:02:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Mar 2009, cef wrote:

> [...]
    > Ja jak jeździłem w serwisie, to stawkę miałem 5zł za km i tyle wystawiałem

    Zakładam, że to się udało wyjaśnić: stawka, określająca kwotę
    "za przejazdy", *doliczaną według umowy* do wynagrodzenia brutto,
    nie musi mieć nic wspólnego z wysokością stawki określającej
    limit "kilometrówki podatkowej".

    > Z tym się zgodzę.

    No to pasuje :)

    > Chyba jest juz późno, bo nijak nie moge zrozumieć dlaczego ma być
    > niepodatkowana.

    Rzeczywiście nie zaznaczyłem wyraźnie zastrzeżenia które
    teraz mamy na początku postu - że kwota określająca koszty
    podatkowe może nie mieć związku z wysokością kwoty wynikającej
    z "dodatku za jazdy" wynikłej z umowy.
    Uprościłem że będzie taka sama (a to błąd, oczywiście).
    Jeśli będzie taka sama, to się zniesie :)

    > Chyba, że ma jakieś zapisy w umowie o sposobie rozliczania tych wydatków,
    > co sugeruje Twój ponizszy przykład (który wyciąłem)

    Może coś źle zrozumiałem, ale tak mi wychodziło z pierwotnego opisu
    (że zleceniodawca "dopłaca" za jazdy)

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2009-03-19 07:20:02
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 18-03-2009 o 23:53:57 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > składników majątku" (w odróżnieniu od nieodwracalnie zużywających
    > się materiałów itepe) stanowi istotną część kosztu.

    Thx

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 15. Data: 2014-05-30 08:35:22
    Od: vatowiec <p...@o...pl>

    Kilometrówka wg wzoru z pit.republika.pl/epp.htm xls na arkuszu Excel z kreatorem
    wstępnej ewidencji, to dużo mniej pracy z jej prowadzeniem. Podobnie z nową ewidencją
    przebiegu pojazdu VAT wprowadzoną od kwietnia 2014 r. na pit.republika.pl/eppv.htm
    wykorzystującą tą samą metodę generowania wstępnej ewidencji.