    From: Jagna <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zakup auta na firmę
    Date: Sat, 09 Jun 2007 12:03:05 -0700

    On 9 Cze, 20:48, zagloba <c...@w...cc> wrote:
    > W ciągu najbliższego tygodnia zamierzam kupić samochód na użytek
    > prowadzonej przeze mnie DG.

    Czyli rozumiem - działalność jednoosobowa, nie spółka?

    > Jak lepiej to załatwić - kupić na siebie i wpisać w środki trwałe, czy
    > kupić od razu na firmę?

    Tu najpierw doprecyzuj, czy jesteś w VAT-owcem, bo to ważne :)
    I jeszcze potrzebna jest informacja, to czy samochód kupujesz za
    granicą, czy w Polsce?

    > Ponoć jeśli kupię od razu na firmę, mogę odliczyć koszty związane z
    > rejestracją itd.

    > Pomożecie?

    Pomożemy :)

    To ja sobie założę, że jesteś osobą fizyczną prowadzącą działalność
    gospodarczą, nie VAT-owcem, samochód kupujesz w Polsce i prowadzisz
    podatkową księgę przychodów i rozchodów.

    Jeśli tak, to kupując samochód, kupujesz go na swoje imię i nazwisko,
    żaden wydział komunikacji nie zarejestruje Ci tego inaczej, niż na
    Ciebie, boś sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem....

    Natomiast faktura może być wystawiona na firmę, zamiast zwykłego aktu
    kupna - sprzedaży.
    Od razu po zakupie możesz samochód wciągnąć do śodków trwałych,
    wydatki związane z rejestracją, ubezpieczeniem są kosztem działalności
    i można je odliczyć od razu. Uważaj natomiast na wszelkie remonty
    przeprowadzane w samochodzie po zakupie, bo mogą być doliczone do
    wartości początkowej samochodu, więc o kosztach zapomnij. Jeśli będą
    przeprowadzone później, swobodnie da się to zaliczyć w koszty.

    Tak więc, czy to będzie faktura, czy umowa, w kpir liczy się data
    wciągnięcia do ewidencji środków trwałych samochodu, bez względu na
    rodzaj dokumentu. Przy umowie byłby jeszcze potrzebny protokół
    przekazania środka trwałego, a wydatki po dacie przyjęcia środka
    trwałego i tak można swobodnie zaliczyć do kosztów.

    Nie wiem, czy wyczerpałam Twoje pytania, gdyby nie - daj znać.

    Pozdrawiam - Jagna