  • Data: 2018-01-12 22:58:32
    Temat: Re: zapomniałem o zus
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2018-01-12 o 20:25, Kviat pisze:

    > Tak. W kontekście składki chorobowej piszesz o pobycie w szpitalu. A to
    > błąd.

    Ależ nie błąd, wystarczyło przeczytać ze zrozumieniem - składka
    chorobowa pozwala zachować ubezpieczenie zdrowotne bez konieczności
    opłacania składek społecznych.

    > Nie. Składka chorobowa jest po to, aby dostać zasiłek chorobowy w razie
    > choroby.

    I tu właśnie się mylisz (że tylko), bo oprócz tego, że składka chorobowa
    daje jakiś marny zasiłek, to przede wszystkim powoduje brak konieczności
    zapłaty składki społecznej za czas zwolnienia.

    > Bez tej *dobrowolnej* składki, w razie choroby nie płacisz składek i nie
    > dostaniesz zasiłku.

    Bez dobrowolnej składki w czasie choroby płacę cały ZUS. Chyba że
    wyrejestruję lub zawieszę działalność.

    > Mylisz i mieszasz.
    > Składkę zdrowotną musisz płacić, czy chcesz czy nie.

    Zgoda.

    > Chorobowej nie. Więc jeżeli coś ma się kompensować to to, czy więcej
    > zyskamy nie płacąc *dobrowolnej* składki *chorobowej*.
    > Zdrowotna nie ma z tym związku.

    Nie pisałem, że ma. Cały czas wyraźnie piszę, że zdrowotną płaci się zawsze.

    > Albo inaczej:składka chorobowa: 12 m-cy x 65 zł = 780 zł
    > Jeżeli planujesz chorować i dostać zasiłek większy niż te 780 zł, to
    > oczywiście opłaca się płacić chorobowe.

    Nie tylko zasiłek - musisz podliczyć, że w czasie choroby nie tylko być
    może dostaniesz zasiłek, ale już od 1 dnia zwolnienia nie płacisz
    swojego ZUSu w części ubezpieczenia społecznego.

    > Jeżeli zasiłek ma wynieść mniej niż 780 zł, to oczywiście bardziej
    > opłaca się nie płacić *dobrowolnej* składki chorobowej.

    Zasiłek plus oszczędności na składkach emerytalnych, których nie płacisz
    podczas choroby.

    > Błędnie chcesz kompensować zasiłkiem chorobowym składkę zdrowotną. Co
    > sensu nie ma żadnego.

    Ależ ma, dostaję zasiłek powiedzmy 500zł, i z tego płacę 300
    zdrowotnego, i jeszcze zostaje. Gdybym nie ubezpieczył się chorobowo, to
    bym te 300zł musiał wyciągać ze swojej kieszeni.

    > Jeśli masz chorobowe (co chorobowe? zasiłek, składkę?), to zdrowotną też
    > musisz płacić.

    Nie twierdziłem niczego innego.

    > Albo podkręć jasność wypowiedzi, bo nie bardzo wiadomo co chciałeś napisać.

    Wpadasz pod koparkę i przez rok leżysz unieruchomiony w szpitalu. Jak
    masz ubezpieczenie chorobowe, to nie dość, że z ZUSu płacisz tylko
    zdrowotne, to jeszcze dostajesz jakiś zasiłek i jesteś na plusie. Bez
    ubezpieczenia bulisz cały czas te 1200/1300zł, a jeśli ci przyjdzie
    pomysł wyrejestrować lub zawiesić działalność, to cię wywalą ze szpitala.

    > Nie.
    > Jeszcze raz, powoli.
    > Dobrowolna składka chorobowa daje ci zasiłek chorobowy w razie choroby.

    Oraz oprócz zasiłku - doczytaj - w czasie choroby nie płacisz składki
    społecznej ZUS, jeśli jesteś ubezpieczony chorobowo.

    > Jeżeli nie płacisz składki chorobowej, to w razie choroby składek nie
    > płacisz (oprócz zdrowotnej). Tyle, że nie dostaniesz zasiłku chorobowego.

    Już wiem skąd te twoje błędy - po prostu nie wiesz, że przedsiębiorca
    nieubezpieczony chorobowo w czasie choroby płaci cały ZUS i nic sobie
    nie pomniejsza. Doczytaj -
    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-choroba-przedsieb
    iorcy-a-pomniejszenie-podstawy-wymiaru-skladek-zus
    (Kto może pomniejszyć podstawę ZUS?)

    >  >Ponadto
    >
    > Nie ponadto.
    > Po to jest właśnie składka chorobowa, żeby ten zasiłek dostać.

    Jak dziecku będę tłumaczył - chorobowe jest po to, aby:
    1/ nie płacić całego ZUS w czasie choroby
    2/ ewentualnie dostać zasiłek

    --
    Liwiusz