  • Data: 2018-01-13 00:17:25
    Temat: Re: zapomniałem o zus
    Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2018-01-12 o 22:58, Liwiusz pisze:

    > Ależ nie błąd, wystarczyło przeczytać ze zrozumieniem - składka
    > chorobowa pozwala zachować ubezpieczenie zdrowotne

    Jak to pozwala?
    Ubezpieczenie zdrowotne pozwala zachować składka na ubezpieczenie
    zdrowotne, a nie składka na chorobowe.
    Zdrowotne trzeba płacić, czy jest się na zwolnieniu czy nie, niezależnie
    czy się płaci składkę na chorobowe, czy nie.

    > bez konieczności
    > opłacania składek społecznych.

    Tu zwracam honor.
    Faktycznie, żeby mieć prawo do obniżenia składek społecznych, musi być
    tytuł do zasiłku chorobowego. A tytuł do zasiłku mamy tylko wtedy, gdy
    jest opłacana dobrowolna składka chorobowa.

    Przepraszam za zamieszanie, od lat nie korzystałem z zasiłku
    chorobowego, choć cały czas płacę składkę chorobową.

    > Nie pisałem, że ma. Cały czas wyraźnie piszę, że zdrowotną płaci się
    > zawsze.

    Napisałeś:
    " i jeszcze dostawać zasiłek, w jakimś stopniu rekompensujący składkę
    zdrowotną"

    Tak więc składka na chorobowe nie rekompensuje składki zdrowotnej (bo ta
    jest odliczana od podatku).

    I tu, jeszcze raz przyznaję - mój błąd, że jedyna korzyść to możliwość
    obniżenia składek społecznych w trakcie choroby + zasiłek.
    A co do istoty sporu niestety nadal jesteś w błędzie.

    Więc płacenie składki chorobowej (12 x 65 zł = 780 zł) opłaca się,
    jeżeli obniżenie składki społecznej + zasiłek chorobowy będzie równe lub
    większe niż 780 zł.

    Bo co z tego, że składkę obniżysz (dane przykładowe) za 4 dni choroby w
    roku, czyli np. 4 x 25 zł + 4 x 25 zł zasiłku chorobowego = 200 zł,
    Skoro składki chorobowej odprowadziłeś 780 zł.

    > Ależ ma, dostaję zasiłek powiedzmy 500zł, i z tego płacę 300
    > zdrowotnego, i jeszcze zostaje. Gdybym nie ubezpieczył się chorobowo, to
    > bym te 300zł musiał wyciągać ze swojej kieszeni.

    Miałbyś je z zaoszczędzonej składki chorobowej, rocznie 780 zł.
    A zdrowotne odzyskujesz płacąc mniejszy podatek.

    I w żadnym momencie nie twierdziłem, że składka na dobrowolne chorobowe
    w ogóle się nie opłaca.
    Od pewnego progu czasu trwania choroby się opłaca.

    > Wpadasz pod koparkę i przez rok leżysz unieruchomiony w szpitalu. Jak
    > masz ubezpieczenie chorobowe, to nie dość, że z ZUSu płacisz tylko
    > zdrowotne, to jeszcze dostajesz jakiś zasiłek i jesteś na plusie. Bez
    > ubezpieczenia bulisz cały czas te 1200/1300zł,

    Albo zawieszasz działalność.

    > a jeśli ci przyjdzie
    > pomysł wyrejestrować lub zawiesić działalność, to cię wywalą ze szpitala.

    Więc rejestrujesz się do płacenia tylko dobrowolnego zdrowotnego i
    zachowujesz ciągłość w opłacaniu ubezpieczenia zdrowotnego.

    > Jak dziecku będę tłumaczył - chorobowe jest po to, aby:
    > 1/ nie płacić całego ZUS w czasie choroby
    > 2/ ewentualnie dostać zasiłek

    Jak dziecku będę tłumaczył
    1/ chorobowe nie kompensuje zdrowotnego

    Pozdrawiam