  • 1. Data: 2005-06-30 10:41:38
    Temat: zasiłek macierzyński a osoba współpracująca
    Od: "Ewa" <l...@n...pl>

    Witam wszystkich

    Mam pytanie - pomagam mężowi prowadzącemu jednoosobową działalność
    gospodarczą dwa razy w tygodniu i on na te 8 dni w miesiącu rejestruje mnie
    jako osobę współpracującą - rejestruje na jeden dzień i wyrejestrowuje.
    Czy należy mi się z tego tytułu zasiłek macierzyński?

    Dziękuję za odpowiedź
    Ewa

  • 2. Data: 2005-06-30 14:00:52
    Temat: Re: zasiłek macierzyński a osoba współpracująca
    Od: "WP" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Ewa" <l...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jako osobę współpracującą - rejestruje na jeden dzień i wyrejestrowuje.
    > Czy należy mi się z tego tytułu zasiłek macierzyński?

    Wg mnie zależy od płaconych składek na ubezpieczenie chorobowe, jeszcze
    sprawdzę

  • 3. Data: 2005-06-30 14:32:28
    Od: "Ewa" <l...@n...pl>

    Składki na ubezpieczenie chorobowe będą odprowadzane jako dobrowolne ale
    tylko za te pojedyncze dni...

    Ewa

  • 4. Data: 2005-06-30 17:24:52
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    w interesującej Cię sprawie najlepiej zapytaj w ZUS, gdzie jest kilka
    stanowisk, które udzielają wyczerpujących informacji dot. ubezpieczeń
    w różnych wariantach.

    Na 1 dzień nie rejestruje się ubezpieczonego, aby po wyrejestrowaniu
    po 2 dniach znów go rejestrować na 1 dzień itd. To jest wydumana
    sytuacja, takie "kombinowanie" nie prowadzi do niczego.
    Rejestruje się na dłuższy okres, a praca może być wykonywana np. tylko
    1 raz w tygodniu.

    Jednak na podstawie dotychczasowych komentarzy i dyskusji, chociażby
    na tym forum, wydaje mi się, że jako członek najbliższej rodziny
    (żona) nie możesz wykonywać dla firmy męża umowy zlecenia, tylko
    możesz być zatrudniona jako osoba współpracująca, a to pociąga za sobą
    opłacanie składek ZUS (obowiązkowo E, R, W, Zdr; dobrowolnie Ch) od
    podstawy takiej jak osoba prowadząca działalność gospodarczą (chyba
    60% przeciętnego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału).
    Również zatrudnienie żony na umowę o pracę (np. na 1/4 etatu = 10
    godz. tygodniowo, 1/8 etatu = 5 godz. tygodniowo) prawdopodobnie nie
    jest możliwe (podobno wynagrodzenie nie jest wliczane do kosztów
    uzyskania przychodu??).

    Przy umowie zlecenia dopiero po 6 mies. opłacania składki chorobowej
    nabywa się prawo do zasiłku chorobowego lub zasiłku macierzyńskiego,
    chyba że zleceniobiorca ma wcześniejsze okresy ubezpieczenia lub
    spełnia inne warunki (wyjaśnienie w ZUS).

    wa