  • 1. Data: 2004-02-29 08:30:38
    Temat: umowa zlecenia 19 czy 20% podatku???
    Od: "act" <r...@p...onet.pl>

    Witam szanownych grupowiczów!
    Czy ktoś może udzielic mi odpowiedzi na następujące pytanie:
    Prowadzę dział. gospod. i mam podpisaną umowę zlecenia usług i dzierżawy
    pojazdu. W tej umowie jest Zleceniobiorca czyli ja i Zleceniodawca czyli druga
    strona.
    Mam zatem pytanie ponieważ do końca nie jestem pewien czy do tej pory dobrze
    prowadziłem własną księgowość tzn. płaciłem 19% podatek a słyszałem że od umowy
    zlecenia czy o dzieło płaci się rzekomo 20% podatku. Nie wiem czy to dotyczy
    również mnie - mam zarejestrowaną działalność gospodarczą a nie jestem
    zatrudniony na umowę zlecenie. Drugie pytanie to czy można by zmienić
    dotychczas obowiązującą formę umowy zlecenia i dzierżawy pojazdu na zwykłą
    umowę bez żadnych dodatków po prostu umowa pomiędzy mną i firmą.
    pzdr i proszę o rady i podpowiedzi.

  • 2. Data: 2004-02-29 10:58:50
    Temat: Re: umowa zlecenia 19 czy 20% podatku???
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    29 Feb 2004 09:30:38 +0100, na pl.soc.prawo.podatki, act napisał(a):

    > Prowadzę dział. gospod. i mam podpisaną umowę zlecenia usług i dzierżawy
    > pojazdu. W tej umowie jest Zleceniobiorca czyli ja i Zleceniodawca czyli druga
    > strona.
    Mógłbyś trochę jaśniej ? Co to znaczy umowa zlecenia *usług* i *dzierżawy*
    pojazdu ????
    > Nie wiem czy to dotyczy również mnie - mam zarejestrowaną działalność gospodarczą a
    nie jestem
    > a nie jestem zatrudniony na umowę zlecenie.
    Na umowę zlecenie nie jest się zatrudnionym - tylko na umowę o pracę.
    Jak płaciłeś ten podadek i od czego???
    Przecież jeżeli prowadzisz DG i ta umowa dotyczy tej DG - to masz
    *obowiązek* wystawiać *Faktury* lub *Rachunki* jeżeli nie jesteś Vatmanem.
    Mam nadzieję, że wiesz jak się oblicza i wpłaca podatek od DG.
    >Drugie pytanie to czy można by zmienić
    > dotychczas obowiązującą formę umowy zlecenia i dzierżawy pojazdu na zwykłą
    > umowę bez żadnych dodatków po prostu umowa pomiędzy mną i firmą.
    Trudno na takie pytanie odpowiedzieć - po prostu rozjaśnij trochę.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 3. Data: 2004-02-29 11:28:26
    Od: r...@p...onet.pl

    > Mógłbyś trochę jaśniej ? Co to znaczy umowa zlecenia *usług* i *dzierżawy*
    > pojazdu ????
    tak jest napisane na papierze tzn wcześniej była to tylko umowa a od pewnego
    czasu jest to umowa zlecenia usług i dzierżawy samochodu. Za samochód wpłacam
    tej firmie określony czynsz dzierżawny tzn. za samochód paliwo wrzucam w koszty
    tylko naprawy podjęła się firma czyli zleceniodawca
    > Na umowę zlecenie nie jest się zatrudnionym - tylko na umowę o pracę.
    > Jak płaciłeś ten podadek i od czego???
    Podatek -19% - jako osoba mająca własną działalność gospodarczą ( pieczątka
    regon i wpis do ewidencji )
    > Przecież jeżeli prowadzisz DG i ta umowa dotyczy tej DG - to masz
    > *obowiązek* wystawiać *Faktury* lub *Rachunki* jeżeli nie jesteś Vatmanem.
    Wystawiam rachunek na koniec każdego miesiąca nie jestem na Vacie nie mam
    takich dochodów.
    > Mam nadzieję, że wiesz jak się oblicza i wpłaca podatek od DG.
    kwota wolna 2790zł oraz 19% podatku i tak do tej pory robiłem ale doczytałem
    się że z umowy zlecenia należy odprowadzać 20% podatku - informacja w internecie
    > Trudno na takie pytanie odpowiedzieć - po prostu rozjaśnij trochę.
    PROSZĘ O ODPOWIEDŹ BĘDĘ WIELCE WDZIĘCZNY

  • 4. Data: 2004-02-29 13:41:30
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    29 Feb 2004 12:28:26 +0100, na pl.soc.prawo.podatki, r...@p...onet.pl
    napisał(a):

    Im głębiej w las tym więcej problemów ;-)

    > tak jest napisane na papierze tzn wcześniej była to tylko umowa a od pewnego
    > czasu jest to umowa zlecenia usług i dzierżawy samochodu.

    Nie jest ważne co jest na umowie napisane ale jej treść. Z tego co rozumię
    jest to umowa dzierżawy samochodu .

    > Za samochód wpłacam tej firmie określony czynsz dzierżawny tzn. za samochód paliwo
    wrzucam w koszty
    > tylko naprawy podjęła się firma czyli zleceniodawca
    [ciach]
    > Podatek -19% - jako osoba mająca własną działalność gospodarczą ( pieczątka
    > regon i wpis do ewidencji )

    Tzn. *Ty płacisz* czynsz dzierżawny - to jaki podatek *chcesz płacić* i od
    czego ??? Rozumię, że otrzymujesz fakturę na czysz - i ta faktura jest
    *kosztem* twojej firmy. O czym my w ogóle rozmawiamy ?? To wydzierżawiający
    płaci podatek od osiągniętego dochodu z dzierżawy.
    Jeżeli chodzi o paliwo - to czy jest to samochód osobowy czy ciężarowy ?.
    Bo przy osobowym to inna bajka.
    BTW: jak i na jakiej podstawie płacełeś te 19% podatku - bo przecież nic
    się nie należało.

    > Wystawiam rachunek na koniec każdego miesiąca nie jestem na Vacie nie mam
    > takich dochodów.

    A za co ten rachunek i dla kogo ???

    > kwota wolna 2790zł oraz 19% podatku i tak do tej pory robiłem ale doczytałem
    > się że z umowy zlecenia należy odprowadzać 20% podatku - informacja w internecie

    To czytaj dokładnie : to rozwiązanie dotyczy poboru zaliczek na podatek
    przez płatników ( firmy ) umów zleceń z osóbami nie prowadzącymi DG (
    nawiasem mówiąc w tym roku 19%). Jeżeli prowadzisz DG to wystawiasz
    rachunek firmowy i zaliczasz przychody do KPiR.

    Myślę, że w tej sytuacji to drugie pytanie jest nieaktualne.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 5. Data: 2004-02-29 14:25:59
    Od: r...@p...onet.pl

> [...]
    > nawiasem mówiąc w tym roku 19%). Jeżeli prowadzisz DG to wystawiasz
    > rachunek firmowy i zaliczasz przychody do KPiR.
    DZIĘKUJĘ ZA POMOC PANIE MIECZYSŁAWIE TO OSTATNIE ZDANIE CHYBA WYJAŚNIŁO CAŁĄ
    SPRAWĘ. REASUMUJĄC PROWADZĄC WŁASNĄ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ NIE WAŻNA JEST TU
    UMOWA ALE SAM FAKT ŻE TAKA OSOBA ODPROWADZA ZA SIEBIE SKŁADKI ZUS I ZALICZKĘ NA
    PODATEK DOCHODOWY - W MOIM PRZYPADKU 19%. DODAM TYLKO ŻE ZATRUDNIAM PRACOWNIKA
    NA UMOWĘ O PRACĘ I ZA NIEGO TEŻ ODPROWADZANE SĄ WSZELKIE SKŁADKI.
    DZIĘKUJĘ ZA POMOC!!!

  • 6. Data: 2004-03-01 11:34:53
    Temat: zatrudnienie, było: umowa zlecenia...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Feb 2004, Mieczyslaw wrote:
    [...]
    >+ Na umowę zlecenie nie jest się zatrudnionym - tylko na umowę o pracę.

    Miło się z kimś zgodzić :)
    Masz może pod ręką jakiś konkretny argument (w postaci definicji
    lub definicji przez użycie bądź wykluczenie) w akcie prawnym (ew.
    wyroku, opinii lub odpowiedzi SN/NSA) popierający takie stanowisko ?
    Bo co dojdzie do jakieś zaciętszej dyskusji to pojawia się zdanie
    iż "zatrudnienie" może obejmować również "świadczenia osobiste"
    nawet jeśli są realizowane w innej formie niż umowa o pracę.
    Mi się takie podejście nie podoba, ale... ale namierzyć rozstrzygnięcia
    też mi się nie udało i zawsze muszę zmilczeć ;] !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-03-01 15:04:54
    Temat: Re: zatrudnienie, było: umowa zlecenia...
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Mon, 1 Mar 2004 12:34:53 +0100, na pl.soc.prawo.podatki, Gotfryd Smolik
    news napisał(a):

    > On Sun, 29 Feb 2004, Mieczyslaw wrote:
    > [...]
    >
    > Miło się z kimś zgodzić :)
    > Masz może pod ręką jakiś konkretny argument ...
    [ ciach ]

    No trochę mi zabiłeś klina ;-)

    Ale spróbujmy takiego rozumowania:
    Art.22 Kodeksu Pracy :
    <cytat>
    " § 1. Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do
    *wykonywania* *pracy określonego rodzaju* na rzecz pracodawcy i *pod jego
    kierownictwem* oraz *w miejscu i czasie wyznaczonym* przez pracodawcę, a
    pracodawca - do *zatrudniania* pracownika za wynagrodzeniem.
    [ciach]
    § 1.2. Nie jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową cywilnoprawną
    przy zachowaniu warunków wykonywania pracy, określonych w § 1."
    </cytat>

    Z kolei umowa zlecenie jest umową cywilnoprawną właśnie. A poza tym w
    umowie zlecenie pracownik nie musi wykonywać pracy ( zwykle tak jest ) pod
    kierownictwem pracodawcy, w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę ( to
    trochę dyskusyjne).

    Nie wiem czy takie myślenie wytrzyma krytykę. Ale chętnie sprawdzę.

    --
    Mieczysław
    ----
    Zbiór przepisów:
    www.bim.home.pl\sigow\prawo.htm
    It is not the failure of others to appreciate your abilities that should
    trouble you, but rather your inability to appreciate theirs.

  • 8. Data: 2004-03-01 18:38:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Mar 2004, Mieczyslaw wrote:

    >+ Mon, 1 Mar 2004 12:34:53 +0100, na pl.soc.prawo.podatki, Gotfryd Smolik
    >+ news napisał(a):
    [...]
    >+ No trochę mi zabiłeś klina ;-)

    Mi też zabili :)

    >+ Ale spróbujmy takiego rozumowania:
    [...]
    >+ *wykonywania* *pracy określonego rodzaju* na rzecz pracodawcy i *pod jego

    No i dobrze.
    Problem w tym że *nigdzie* nie powiedziano iż praca i zatrudnienie
    to są pojęcia tożsame :( Powiedziano że praca jest zatrudnieniem,
    ale w drugą stronę już nie.
    O ile określenie "pracuje na zlecenie" jest nieporozumieniem i nikt
    na dłuższą metę go nie podtrzymuje :), to... "jest zatrudniony na
    umowę zlecenie" - i owszem. Jak warczę to warczą odwetowo :)

    >+ § 1.2. Nie jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową cywilnoprawną

    A tak. Nawet jak tego zapisu nie było to wiem iż wykładnie SN
    były właśnie takie.
    [...]
    >+ Z kolei umowa zlecenie jest umową cywilnoprawną właśnie.

    Nie ma wątpliwości.
    Co z "zatrudnieniem" ? ;) !

    >+ Nie wiem czy takie myślenie wytrzyma krytykę. Ale chętnie sprawdzę.

    Sam bym chciał znaleźć argument (jakikolwiek) a nie wisieć
    w próżni nomenklaturowej :)

    pozdrowienia, Gotfryd