  • 11. Data: 2005-04-07 10:08:54
    Temat: Re: zatrudnienie malzonka w sc
    Od: a...@p...onet.pl (Bikini)

    ----- Original Message -----
    From: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>
    To: <p...@n...pl>
    Sent: Wednesday, April 06, 2005 8:29 PM
    Subject: Re: zatrudnienie malzonka w sc

    > OK, ale dlaczego zus od wynagrodzenia wspolmalzonka nie jest KUP?? Rozumiem
    > napisane ze ZUS tez nie jest kosztem?

    Tutaj:

    Art. 23. 1. _Nie uważa się za _koszty uzyskania przychodów:
    37) składek na ubezpieczenie społeczne oraz Fundusz Pracy .....

    W_DoCosahexaenoic

  • 12. Data: 2005-04-07 20:29:26
    Od: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>

    > Art. 23. 1. _Nie uważa się za _koszty uzyskania przychodów:
    > 37) składek na ubezpieczenie społeczne oraz Fundusz Pracy .....

    No niestety nic dalej nie rozumiem - skladek na ubez.spol. od premii i
    nagrod - czy wynagrodzenie wspolmalzonka jest premia lub nagroda?
    Chyba nie?
    pozdr.
    KJ

  • 13. Data: 2005-04-08 07:06:38
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    Użytkownik "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm> napisał w
    wiadomości news:d345fs$mts$1@nemesis.news.tpi.pl...

    przepisy stosuje się odpowiednio
    więc skoro wynagrodzenie nie jest kosztem, to składki zus od niego też nie
    typowy związek przyczynowo-skutkowy

  • 14. Data: 2005-04-08 09:21:31
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Faust" <f...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > przepisy stosuje się odpowiednio
    > więc skoro wynagrodzenie nie jest kosztem, to składki zus od niego też nie

    A nie do końca, wynagrodzenie osoby współpracującej (i swoje) kosztem nie
    jest, zus od tej osoby już tak.

  • 15. Data: 2005-04-08 17:10:36
    Od: "jarmulowicz krzysztof" <j...@p...fm>

    > A nie do końca, wynagrodzenie osoby współpracującej (i swoje) kosztem nie
    > jest, zus od tej osoby już tak.

    No wlasnie tez tak mysle, tym bardziej ze jesli cos nie jest kosztem musi
    zostac wyszczegolnione w katalogu wylaczen.

  • 16. Data: 2005-04-08 22:02:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 Apr 2005, jarmulowicz krzysztof wrote:

> [...]
    >+ No wlasnie tez tak mysle, tym bardziej ze jesli cos nie jest kosztem musi
    >+ zostac wyszczegolnione w katalogu wylaczen.

    W takim układzie IMHO trzeba zacząć od opisania "od czego należy się
    ZUS" :)
    Sądzę iż pomysł że "ZUS nie jest KUP" bierze się z domniemania iż dla
    pracownika ZUS (a raczej jego część zbliżona do połowy) jest potrącana
    z pensji - czyli z pieniędzy pracownika.
    *Jakby* tak było to IMO tak płacony ZUS zdecydowanie KUP by nie był
    (a dokładniej = ta "pracownicza" część).
    Ale do rozstrzygnięcia jest sprawa jak powinien on wtedy być płacony
    - i wychodziło iż jak od "osoby współpracującej".
    A wtedy już nie jest on częścią wynagrodzenia...
    Dobrze podsumowuję ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2005-04-09 07:57:46
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

> [...]
    > *Jakby* tak było to IMO tak płacony ZUS zdecydowanie KUP by nie był
    > (a dokładniej = ta "pracownicza" część).

    Na jakiej podstawie?
    Ta część pracownicza jest dokładnie taka sama (procentowo) jak ta którą
    płacisz jako od osoby współpracującej, a która jest kosztem.
    A tu właśnie o osobie współpracującej mowa.

  • 18. Data: 2005-04-09 20:55:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 9 Apr 2005, Cavallino wrote:

    > + Na jakiej podstawie?
    > + Ta część pracownicza jest dokładnie taka sama (procentowo) jak ta którą
    > + płacisz jako od osoby współpracującej, a która jest kosztem.

    Owszem.
    Ale w przypadku pracownika owa część "pracownicza" *NIE* jest płacona
    przez właściciela.
    Jest płacona przez pracownika - poprzez potrącenie z jego pensji.
    Zaś w przypadku osoby współpracującej płaci *właściciel* (DG) - za
    tę osobę.
    A nie "ta osoba" :)
    Składka ZUS płacona jako składka ZUS jest kosztem - ale płacona jako
    wynagrodzenie KUP nie jest (KUP stanowi wynagrodzenie *jako takie*).

    > + A tu właśnie o osobie współpracującej mowa.

    Ano zgoda.
    Pytanie brzmi: co jest podstawą płacenia ZUS w przypadku jeśli
    osoba współpracująca jest jednocześnie pracownikiem: pensja
    (jako pracownika) czy "ogólnogospodarcza" :) (jako osoby współ-
    pracującej) podstawa której wartość (w zakresie narzuconym
    limitami rzecz jasna) prowadzący DG określa samodzielnie ?
    Przy jednej z możliwych odpowiedzi już widzę te tabuny żon i mężów
    zatrudnionych na 1/17 etatu... ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 19. Data: 2005-04-09 21:59:01
    Od: "Dariusz Stefan" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    > Pytanie brzmi: co jest podstawą płacenia ZUS w przypadku jeśli
    > osoba współpracująca jest jednocześnie pracownikiem: pensja
    > (jako pracownika) czy "ogólnogospodarcza" :) (jako osoby współ-

    IMHO jest prosta odpowiedż : podstawą płacenia ZUS jest
    osoba współpracująca (od naliczonego wynagrodzenia także ?
    nie wiem co na to ZUS ? ale jak chcą płacić to niech płacą -
    mam wrażenie że przy tak idiotycznym rozwiązaniu to nawet muszą)
    ale tak czy inaczej w działalności KUP tylko i wyłącznie
    jako osoba współpracująca...(mylę się ???)

    pozdr. Darek SDP2BZW

  • 20. Data: 2005-04-10 12:58:49
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    sorry, ale muszę znowu się włączyć
    pomijając wasze dywagacje o osobach współpracujących, wrócę do rozważań
    sytuacji: małżonek jest pracownikiem sc, pomijając 10% udział współmałżonka
    uważam, że zarówno wynagrodzenie, jak i należne składki zus wynikające z
    faktu 10% udziału nie stanowi kosztu
    pragnę zwrócić wam uwagę, że mielibyście rację co do składek zus, gdyby
    ustawodawca wyłączył z kosztów "wynagrodzenie", tymczasem w ustawie jest
    napisane:
    Art.23/1 Nie uważa się za koszty uzyskania przychodu ....
    [ciach]
    .... 10) WARTOŚCI WŁASNEJ PRACY podatnika, jego małżonka i małoletnich
    dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej lub
    osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników"

    uważam,że pojęcie "wartość własnej pracy" zawiera pojęcia zarówno
    wynagrodzeń, jak i wszelkich pochodnych, w tym składek zus

    oczywiście dodaję, że przepis ten nie podoba mi się ogromnie
    nie pierwszy i nie ostatni