    From: Paszczak <s...@h...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zmuszony do prenumeraty ?
    Date: Sat, 22 Jan 2005 02:26:24 +0000 (UTC)

    > Skąd wiesz czy nie nagrali umowy - i co on powiedział ?
    > Czyżby umowy ustne przestały obowiązywać ?

    No dopsz, założyłem, że było tak jak w moim przypadku - czyli przyszła
    pocztą książeczka z fakturą proforma.

    > Kiedyś na .prawo widziałem propozycję: zanieść... na policję :)
    > Do depozytu :) "Posłali chyba omyłkowo i nie odbierają" :>

    Myślę, że można - zacytuję może cały art. 183:

    "Art. 183. § 1. Kto znalazł rzecz zgubioną, powinien niezwłocznie zawiadomić
    o tym osobę uprawnioną do odbioru rzeczy. Jeżeli znalazca nie wie, kto jest
    uprawniony do odbioru rzeczy, albo jeżeli nie zna miejsca zamieszkania osoby
    uprawnionej, powinien niezwłocznie zawiadomić o znalezieniu właściwy organ
    państwowy.

    § 2. Przepisy o rzeczach znalezionych stosuje się odpowiednio do rzeczy
    porzuconych bez zamiaru wyzbycia się własności, jak również do zwierząt,
    które zabłąkały się lub uciekły."

    Z całą pewnością ta książeczka jest 'rzeczą porzuconą bez zamiaru wyzbycia
    się własności'. Z drugiej strony Twoim obowiązkiem jest _powiadomić_, a
    'organy' zawiadomić tylko w przypadku niemożności znalezienia właściciela.

    Art. 184 mówi z kolei o wartościowych rzeczach, które trzeba dać na
    przechowanie organom. No, załóżmy że książka wyda nam się mająca wartość
    naukową i artystyczną :) Bo jeśli nie, to powiadamiasz właściciela i jeśli
    on w ciągu roku nie odbierze książeczki, to jest Twoja (Art. 187).

    A jeśli nawet odbierze... Art. 186: "Znalazca, który uczynił zadość swoim
    obowiązkom, może żądać znaleźnego w wysokości jednej dziesiątej wartości
    rzeczy, jeżeli zgłosił swe roszczenie najpóźniej w chwili wydania rzeczy
    osobie uprawnionej do odbioru."

    Hry hry hry :)))

    P.