  • 1. Data: 2004-04-28 10:09:19
    Temat: Rozliczenie DG i etatu jaki pit wypełnić. Czy trzeba pit-5?
    Od: "SP" <d...@w...pl>

    Pracuję i mam dzialalność. Nie mialem dochodu powyzej 2700zł więc nie
    wypełniałem pitu-5. Teraz chcę sie rozliczyć. Co mam wypełnić? Pit-36 Pit-B
    Pit-0 (za studia) i coś jeszcze? Pit-5a może? 3 godziny googlam i nic w tej
    konkretnej sprawie co trzeba na koniec roku nie znlazłem. Moze jednak nie
    trzeba pit-5?

    ---

  • 2. Data: 2004-04-28 10:46:47
    Od: "rachuba" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "SP" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    tej
    > konkretnej sprawie co trzeba na koniec roku nie znlazłem. Moze jednak nie

    rozliczasz się na PIT 36 z załącznikiem PITB, gdzie wykazujesz dochody z PIT
    11 otrzymanego od pracodawcy oraz wpisujesz jakiekolwiek przychody i koszty
    z tytułu prowadzonej działalności oraz pamiętaj - odliczasz składkę ZUS
    zdrowotną płaconą od tejże działalności w wysokości 7,75% podstawy.
    Odliczenia na PITO (studia)

  • 3. Data: 2004-04-28 10:56:47
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik rachuba napisał:

    > Użytkownik "SP" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

    > rozliczasz się na PIT 36 z załącznikiem PITB, gdzie wykazujesz
    > dochody z PIT 11 otrzymanego od pracodawcy oraz wpisujesz
    > jakiekolwiek przychody i koszty

    Może tak dla ścisłości - na PIT-B wykazujemy przychody, koszt i wynik ze
    wszystkich działalności (wszak mozna miec więcej), każdą działalnośc
    oddzielnie, a na PIT-36 suma z PIT-B.
    Kwoty z PIT-11 wykazujemy tylko na PIT-36.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2004-04-28 12:07:39
    Od: "Kris" <monsterg[nospam]@pertus.com.pl>

> [...]
    > oddzielnie, a na PIT-36 suma z PIT-B.
    > Kwoty z PIT-11 wykazujemy tylko na PIT-36.

    No to teraz sie zrobiłem. Nie księgowałem rachunków za zdrowotny a w ciagu
    roku to bedzie ponad 1500zł. Czy mogę to ominąć? Teraz wychodzi mi z
    działalności 300zł dochodu. Jak dam zdrowotny w koszty to bede miał z
    działalności strate ale wg programow dostane zwrot całego podatku 1600zl a
    teraz tylko 1000.
    A moge coś wyrzucić co kupiłem na firme? (np aparat cyfrowy) To juz całkiem
    spoza sprawy jak coś biore na firme to musze to wpisywac do ksiażki czy mogę
    pominąć? Raczej pewnie nie :)

  • 5. Data: 2004-04-28 13:14:37
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Kris napisał:

    > No to teraz sie zrobiłem. Nie księgowałem rachunków za zdrowotny a w ciagu

    Co to są "rachunki za zdrowotny"?
    Jak to będzie po polsku?

> [...]
    > działalności 300zł dochodu. Jak dam zdrowotny w koszty to bede miał z
    > działalności strate ale wg programow dostane zwrot całego podatku 1600zl a

    Jeżeli przypadkiem chodzi Ci o składki na ubezieczenie zdrowotne, to ich
    sie nigdzie nie księguje, to raz.
    Dwa, nie sa kosztem uzyskania przychodu. Bezwarunkowo.
    Trzy - odlicza sie je od podatku a picie (w ciągu roku na PIT-5, za caly
    rok na PIT-36), tyle że do ZUSu idzie skladka w ysokości 8,25% podstawy
    a odliczyc mozna tylko 7,75% podstawy naliczania składek.

    > A moge coś wyrzucić co kupiłem na firme? (np aparat cyfrowy) To juz całkiem
    > spoza sprawy jak coś biore na firme to musze to wpisywac do ksiażki czy mogę
    > pominąć? Raczej pewnie nie :)

    Pomieszanie z poplątaniem.
    Nie masz w rodzinie jakiej czynnej ksiegowej coby cie przeszkoliła, bo
    za chwile sobie oko wydłubiesz ta działalnością, kolego.

    Poguglaj sobie co to jest koszt uzyskania przychodu, co to jest
    przychód, dochód itp podstawy. Bez tego ani rusz.
    Jeżeli masz papierową książke przychodó to tam na końcu z reguły jest
    rozporządzeni o prowadzeniau PKPiR i instrukcja jak wypelniać.
    Przeczytaj uważnie.
    Kup w księgarni skarbowej jakies vademecum przedsiębiorcy albo cos
    podobnego. Pelno takich wydawnictw jest i znajdziesz tam niezbdne podstawy.
    Jak czegos nie rozumiesz to wtedy pytaj. Ale najpierw elementarz opanuj,
    bo za chwile będzie niedobrze.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2004-04-28 14:05:32
    Od: "Kris" <monsterg[nospam]@pertus.com.pl>

    > Co to są "rachunki za zdrowotny"?
    > Jak to będzie po polsku?

    Przelewy zdrowotnego na ZUS. Ale skoro się ich nie księguje tych przelewów
    do ZUS.

    > Jeżeli przypadkiem chodzi Ci o składki na ubezieczenie zdrowotne, to ich
    > sie nigdzie nie księguje, to raz.
    > Dwa, nie sa kosztem uzyskania przychodu. Bezwarunkowo.
    Kolega ma program księgowy i w firmie i wprowadzają to jako koszt żeby pit-5
    robił a ja w ksiedze papierowej nie mam tego wpisywać??

> [...]
    > a odliczyc mozna tylko 7,75% podstawy naliczania składek.

    > Kup w księgarni skarbowej jakies vademecum przedsiębiorcy albo cos
    poczytałem i kupiłem i jak widać duzo nie dało niestety ;)

    Wilekie dzieki za wyjaśnienie kilku kwesti a teraz mam nadzieje ostatnie
    pytanie.
    Gdzie mam umieścić 1500zł (7,75%) który wpłaciłem do zus za zdrowotny przez
    rok??? Jeżeli wpisze w pozycje 144 Składki na ubezpiecznie społeczne. To
    wychodzi że wszystko mi zwracają cały podatek który zapłaciłem 1610zł. (mam
    jescze 760zł z nauki). Czy to mozliwe?? Z Pitu-11 z pracy mam ok 1500 przy
    przychodzie 22tys.
    Nie mam pojecia co z tym zrobić. Jeżeli nie wpisze to mi zwrócą 760zł jeżeli
    wpisze to 1610. Kolega w koszty wrzucił normalnie i tylko 760 dostał zwrotu.

  • 7. Data: 2004-04-28 14:59:30
    Od: "Kris" <monsterg[nospam]@pertus.com.pl>

    > Nie mam pojecia co z tym zrobić. Jeżeli nie wpisze to mi zwrócą 760zł
    jeżeli
    > wpisze to 1610. Kolega w koszty wrzucił normalnie i tylko 760 dostał
    zwrotu.

    znalazłem http://tinyurl.com/3xwv3
    czyli wynika że całą składke 1366 wrzucam odliczenie od podatku poz.181
    Pit-36 i mam zwrot całych 1610zl które zapłaciłem podatku. Oby to była
    prawda bo w takim wypadku zaczynam sie cieszyć z tej działalności skoro
    wracają mi składki za zdrowotny.

  • 8. Data: 2004-04-28 20:04:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Apr 2004, it was written:
    [...do Maddy...]
    >+ > Dwa, nie sa kosztem uzyskania przychodu. Bezwarunkowo.
    >+ Kolega ma program księgowy i w firmie i wprowadzają to jako koszt

    Acha. Wiesz, niedawno widziałem na p.r.h.n. forward z takiego posta:
    łazi gość po hali (huta czy cóś) i szuka gdzie są czujniki różnej maści,
    bo ma nowe sterowanie założyć. Pyta (albo pracownicy się sami zainteresowali,
    nie pamiętam) w pewnym miejscu bo znaleźć nie umie.
    "A po co to Panu ? - no żeby określić gdzie te wiezione elementy są !
    - E, panie, komputer będzie wiedział..."
    Coś tak wygląda że "kolega" tak traktuje ów "komputer co wie" !

    >+ > Kup w księgarni skarbowej jakies vademecum przedsiębiorcy albo cos
    >+ > podobnego. .
    >+ poczytałem i kupiłem i jak widać duzo nie dało niestety ;)

    To zastosuj mój patent: tak na początek 2000..3000 postów z grupy
    poczytać "jak leci" (powątkowane oczywiście). A później systematycznie
    uzupełniać ;) !

    [...]
    >+ Nie mam pojecia co z tym zrobić. Jeżeli nie wpisze to mi zwrócą 760zł jeżeli
    >+ wpisze to 1610. Kolega w koszty wrzucił normalnie i tylko 760 dostał zwrotu.

    Ech... oprócz powyższego (z czytaniem) to polecam jeszcze jeden
    "wynalazek": tak z jeden raz odżałuj trochę środków (wrzucisz
    w koszt i odliczysz VAT :]) i odaj się "z papierami" do jakiegoś
    biura/doradzcy.
    Możesz się zdziwić ;>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 9. Data: 2004-04-28 20:05:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Apr 2004, it was written:
    [...]
    >+ czyli wynika że całą składke 1366 wrzucam odliczenie od podatku poz.181

    Nie całą a owo "nie więcej niż 7,75%", ale wynika :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 10. Data: 2004-04-29 06:19:03
    Od: "SP" <d...@w...pl>

    To mnie najbardziej interesuje :) bo on pracuje w firmie która tworzy
    programy księgowe, sam również jest programistą:) Ciekawe jeżeli robią to
    źle to bym sie mógł nieźle pośmiać:) To taka firma nieduża wiec mogą robić
    źle.

    ---