  • 1. Data: 2007-10-02 06:38:38
    Temat: Ryczałt ewidencjonowany - jakie dane do obliczeń - z przelewu czy wysyłane do ZUS ?
    Od: "Grzes" <p...@o...pl>

    Witam,

    Mam pytanie odnośne obliczenia podatku w pewnym przypadku.
    Sytuacja: kobieta ma DG, na ryczałcie, czas gdy jest na macierzyńskim,
    czyli płaci tylko zdrowotne, a społeczne proporcjonalnie za określone
    miesiące.
    ZUS promocyjny.

    Przykładowo za miesiąc kwiecień (płatne w maju do 10tego) kwota skł. społ.
    obliczona proporcjonalnie wynosiła 40 zł i tyle było wypełnione w deklaracji
    do ZUS-u.
    Faktyczny przelew w maju za kwiecień wyniósł całość, czyli - 99,18
    (społeczne)
    (w oczekiwaniu na decyzje ZUS-u o przyznaniu zasiłku macierzyńskiego, tak
    kazała zrobić pani w ZUS-ie) i 175,25 za zdrowotne.

    Za maj (płatne w czerwcu) w deklaracji do ZUS poszło za społeczne 0 zł,
    natomiast
    przez pomyłke przelew poszedł znów na pełną kwotę, czyli 99,18 zł. Zdrowotne
    tak jak należy czyli całość w deklarcji i w przelewie.

    W następnych miesiącach deklaracje nadal były wypełniane jak to wynikało ze
    stanu
    faktycznego, przelewy za społeczne zaś w taki sposób żeby wyrównać nadpłatę
    zrobiona w ciągu tych dwóch miesięcy do ZUS.

    Teraz mam pytanie czy przy obliczaniu podatku w tych i kolejnych miesiącach,
    należy
    brać: (przykładowo miesiąc maj):
    - kwoty wypełniane w deklarcji ZUS czyli np w maju (za kwiecień):
    XXXX zł - 40 zł = (XXX x 3%) - 164,06 = xxx

    czy

    - kwoty faktycznie przelewane do ZUS, kwoty z przelewów, czyli za maj:
    XXXX zł - 99,18 = (XXX x 3%) - 164,06 = xxx

    Mam nadzieję, że czytelnie objaśniłem przykład.
    Chodzi generalnie o zasadę czy kwota odliczenia składki społecznej od
    przychodu
    powinna być brana z tego co wyszło w deklaracji do ZUS czy z faktycznej
    kwoty
    jaka zostałą zrobiona przelewem do ZUS ?

    Pozdrawiam i proszę o pomoc
    Grzegorz

  • 2. Data: 2007-10-02 09:20:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Oct 2007, Grzes wrote:

    > Teraz mam pytanie czy przy obliczaniu podatku w tych i kolejnych miesiącach,
    > należy brać:
    > - kwoty wypełniane w deklarcji ZUS czyli np w maju (za kwiecień):
    [...]
    > czy
    [...]
    > - kwoty faktycznie przelewane do ZUS, kwoty z przelewów,
    [...]
    > Mam nadzieję, że czytelnie objaśniłem przykład.

    Odpowiedź jest w ustawie o ryczałcie:
    http://www.gofin.pl/5,36,28341,2.html
    +++
    Art. 11. 1. Podatnik uzyskujšcy przychody wymienione w art. 6 ust. 1 i 1a,
    opłacajšcy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, może odliczyć od
    przychodów stratę, o której mowa w art. 9 ust. 3 i 3a ustawy o podatku
    dochodowym, oraz wydatki okreœlone w art. 26 ust. 1 ustawy o podatku
    dochodowym, jeżeli nie zostały odliczone od dochodu lub nie zostały
    zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o
    podatku dochodowym.

    2. W przypadku dokonywania odliczeń od przychodów, o których mowa w ust.
    1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 9 ust. 3 i 3a oraz art. 26 ust.
    5-7h ustawy o podatku dochodowym.
    ---

    goto:
    http://www.gofin.pl/5,36,28354,7.html
    +++
    Art. 26. 1. Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3,
    art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art.
    24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po
    odliczeniu kwot:
    [...]
    [...BACZNOŚĆ!!...]
    a) zapłaconych w roku podatkowym
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    [...spocznij!...]
    bezpoœrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe
    oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujšcych,
    ---

    > Chodzi generalnie o zasadę

    ...że masz zaległe ustawy do poczytania. I nic Cię nie zwalnia
    z tego obowiązku, nawet podsunięcie cytatu na grupie.
    To na zachętę było ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-10-02 09:56:17
    Od: "Grzes" <p...@o...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0710021113490.3368@a64wrk...

> [...]
    > art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art.
    > 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po

    Po pierwsze bardzo dziękuję za linki i "czytanki" :)
    Na usprawiedliwnie dodam, że ja tu tylko próbuję prostować
    błedy (tak mi się wydaje) pseudoksięgowej ....
    Taka dodatkowa "praca domowa" :( z chęci pomocy.

    Z tego co napisałeś i jest w ustawie, wynika, że opcja druga jest
    właściwa - czyli "a) zapłaconych w roku podatkowym", czyli
    - kwoty faktycznie przelewane do ZUS, kwoty z przelewów,

    Czy dobrze zrozumiałem zapis w ustawie i Twoją podpowiedź ?

    > ...że masz zaległe ustawy do poczytania. I nic Cię nie zwalnia
    > z tego obowiązku, nawet podsunięcie cytatu na grupie.
    > To na zachętę było ;)

    Dziekuję jeszcze raz ;-)

    pozdr
    Grzegorz

  • 4. Data: 2007-10-02 10:38:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Oct 2007, Grzes wrote:

> [...]
    > - kwoty faktycznie przelewane do ZUS, kwoty z przelewów,
    >
    > Czy dobrze zrozumiałem zapis w ustawie i Twoją podpowiedź ?

    Takie jest zgodnie akceptowane zdanie - na grupie, bo wcale
    tego nie wymyśliłem :)
    Haczykiem jest tylko ustalenie, czy ta sama zasada dotyczy
    ryczałtu - jak widać z przepisu, tak.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-10-02 11:01:07
    Od: "Grzes" <p...@o...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0710021237280.3640@a64wrk...

    > Takie jest zgodnie akceptowane zdanie - na grupie, bo wcale
    > tego nie wymyśliłem :)
    > Haczykiem jest tylko ustalenie, czy ta sama zasada dotyczy
    > ryczałtu - jak widać z przepisu, tak.

    Jeszcze raz dziękuję za pomoc i wskazówki.
    A księgowa to nie powiem......

    pozdr
    Grzegorz

  • 6. Data: 2007-10-02 11:21:56
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 02-10-2007 o 13:01:07 Grzes <p...@o...pl> napisał(a):

    > U?ytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisa? w
    > wiadomo?ci news:Pine.WNT.4.64.0710021237280.3640@a64wrk...

    > Jeszcze raz dzi?kuj? za pomoc i wskazówki.
    > A ksi?gowa to nie powiem......

    To ja się podłącze - jak znaleźć dobrą księgowość/doradztwo podatkowe
    które nie tylko umie księgować ale też i czytać ustawy i szukać odpowiedzi
    i pisać wnioski
    o wiążącą - słowem kompleksowa obsługa bez większego stresa że narobią
    bigosu?
    Oczywiście nie chodzi mi żeby było tanio, tylko żeby było dobrze.
    Tyle że po uprzednich doświadczeniach już nie mam ochoty ryzykowac, z
    drugiej strony
    zarobię z nawiązką na te usługi, w czasie który poświęcam na papiery,
    interpretacje czy wizyty w US.

  • 7. Data: 2007-10-02 12:46:01
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    t...@o...pl w <news:op.tzkhuuzhipkhj4@unk.compnet.com.pl>:

> [...]
    > i pisać wnioski
    > o wiążącą - słowem kompleksowa obsługa bez większego stresa że narobią

    Zafundować Gotfrydowi dwuletnia praktykę i egzamin?

    :-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 8. Data: 2007-10-02 13:27:14
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 02-10-2007 o 14:46:01 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>
    napisał(a):

    > Zafundować Gotfrydowi dwuletnia praktykę i egzamin?
    >
    > :-)

    No przecież :) To co, zakładamy fundację "Gotfrydus Taximus" ?

  • 9. Data: 2007-10-02 19:53:10
    Temat: Re: GOTFRYD NA POSŁA
    Od: "lwh" <l...@v...pl>

    Użytkownik <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    Kto za ?

  • 10. Data: 2007-10-02 20:02:43

    Dnia 02-10-2007 o 21:53:10 lwh <l...@v...pl> napisał(a):

    > Użytkownik <t...@o...pl> napisał w wiadomości
    >

    > Kto za ?

    Nie no, żeby się zmarnował? Ja proponuję na dyktatora.
    Wolę dyktatora oświeconego, niż demokratyczną dyktaturę ciemnoty :)