  • 1. Data: 2002-05-29 07:28:54
    Temat: Samochód w działal. gosp.
    Od: "basku" <b...@g...pl>

    No witam wszystkich!
    Mam działalność, KPiR i VAT. Na dniach chciałabym kupić auto (od osoby
    fizycznej - umowa kupna), tylko nie wien co jest korzystniejsze (pod
    względem podatkowym) kupić go na firmę czy na siebie (i przeznaczyć w 100%
    na działalność), wpisać do ewidencji środków trwałych czy nie. Auto kosztuje
    około 15.000,- zł i na pewno będzie wymagało w najbliższym okresie naprawy
    za około 2000-3000. Planuje sprzedać auto nie wczesniej niż za pół roku.
    Może ktoś się na tym zna! Liczę na pomoc!
    Pozdrwaiam wszystkich. Basku

  • 2. Data: 2002-05-29 11:21:37
    Temat: Re: Samochód w działal. gosp.
    Od: "Remek" <r...@s...com.pl>

    Użytkownik "basku" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > za około 2000-3000. Planuje sprzedać auto nie wczesniej niż za pół roku.
    > Może ktoś się na tym zna! Liczę na pomoc!

    W przypadku osobowego nie ma wielkiej róznicy czy jest na ŚT czy nie, jeżeli
    zdecydujesz się na ewidencje to będziesz miał dodatkowe zajęcie z
    wpisywaniem przejazdów i pilnowaniem limitów, z drugiej strony z autem
    możesz robic co chcesz.
    W przypadku ŚT amortyzujesz samochód i wrzucasz w koszty wszystko i nie
    bawisz się w jakies dodatkowe papierzyska.
    No i VAT od napraw, części itd... w przypadku ŚT mozesz odliczyć, natomiast
    w przypadku ew. przeb. słyszałem różne opinie.

    Najlepiej to kup na siebie a następnie "wprowadź" do firmy.

    Remek
    WWW: http://ajax.umcs.lublin.pl/~rweska/
    GG: 397586

  • 3. Data: 2002-05-29 15:17:16
    Od: "DarekS" <d...@p...onet.pl>

    "basku" <b...@g...pl> wrote in message
> [...]
    > za około 2000-3000. Planuje sprzedać auto nie wczesniej niż za pół roku.
    > Może ktoś się na tym zna! Liczę na pomoc!

    Zdaje się, że kupując jako firma środek trwały możesz w całości dochodzić
    zwrotu VAT, ale odbija się to czkawką przy sprzedaży bo wtedy musisz z kolei
    do ceny sprzedaży doliczyć VAT i oczywiście go zapłacić, kosztu zakupu nie
    wrzucasz w koszty firmy (bo odpisujesz amortyzację) a przychód ze sprzedaży
    musisz wykazać jako przychód firmy i oczywiście wpłynie to na PIT w miesiącu
    sprzedaży. Oczywiście ma to marginalne znaczenie jeżeli sprzedajesz go np.
    po 7 latach, ale duże kiedy robisz to po roku. IMHO w związku z tym chyba
    lepiej prowadzic ewidencję przebiegu.
    Darek

  • 4. Data: 2002-05-29 16:47:27
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    czytac, czytac i jeszcze raz czytać!

    DarekS wrote:

    > "basku" <b...@g...pl> wrote in message

    Basku wyraża sie jasno:
> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    A Darek:
> [...]
    ^^^^^^^^^^^
    > kolei do ceny sprzedaży doliczyć VAT i oczywiście go zapłacić, kosztu
    Post nie był długi, mozna go było przeczytać przed opowiedzią.

> [...]
    > sprzedajesz go np. po 7 latach, ale duże kiedy robisz to po roku. IMHO w
    > związku z tym chyba lepiej prowadzic ewidencję przebiegu.
    Jest dokładnie odwrotnie - po roku płaci sie podatek od przychodu
    pomniejszonego o niezamortyzowaną częśc samochodu. Po 7 latach samochód
    jest zamortyzowany i płaci sie podatek od wszystkiego

    A dlaczego lepiej prowadzić ewidencję? Jest wiele za i przeciw, z których
    właściwie żadnego nie wymieniłeś. Może wytłumacz, co miałes na mysli mowiąc
    "lepiej".

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2002-05-29 16:50:33
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Remek wrote:

    > No i VAT od napraw, części itd... w przypadku ŚT mozesz odliczyć,
    > natomiast w przypadku ew. przeb. słyszałem różne opinie.
    Nie ma zakazu odliczania VAT. Skoro wydatki są kosztem i nie ma zakazu, to
    VAT mozna odliczać na takich samoch zasadach jak przy wprowadzonym do EŚT
    samochodzie.
    Gdzie słyszałeś inne opinie?

    > Najlepiej to kup na siebie a następnie "wprowadź" do firmy.
    Dlaczego "najlepiej". W czym taka metoda jest lepsza od kupowania od razu na
    firmę? W tym, że kosztów zakupu (PCC na przykład) nie można wrzucić w KUP?
    To ma byc lepiej?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2002-05-29 17:06:36
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ad30t4$fa6$...@n...tpi.pl..
    .
    W tym, że kosztów zakupu (PCC na przykład) nie można wrzucić w KUP?

    Maddy - i tak nie można;-)

    Orka

  • 7. Data: 2002-05-29 21:40:29
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 29 May 2002, Orka wrote:

    >+ Użytkownik Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl> [...]
    >+ W tym, że kosztów zakupu (PCC na przykład) nie można wrzucić w KUP?
    >+
    >+ Maddy - i tak nie można;-)

    Gwoli ścisłości (bo zaczynam się gubić): czy z tego powodu,
    że podatnik VAT nie łapie się na PCC ("o ile podlega VAT
    lub jest zwolnione") czy coś innego ukrywacie ?? ;)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-05-29 21:59:22
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:

    > Gwoli ścisłości (bo zaczynam się gubić): czy z tego powodu,
    > że podatnik VAT nie łapie się na PCC ("o ile podlega VAT
    > lub jest zwolnione") czy coś innego ukrywacie ?? ;)

    Coś innego:-)

    PCC zapłacony z tyt. kupna samochodu dolicza się do jego wartości
    początkowej przy wprowadzaniu do ewidencji ŚT - bezpośrednio w koszty nie da
    się go wrzucić

    Orka

  • 9. Data: 2002-05-30 19:35:27
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik majura <m...@f...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ad5un2$j79$...@n...onet.pl...

    > A co powiesz na sytuację, gdy samochód kupiony jest 1-go, wprowadzony do
    > ewidencji 2-go, a przerejestrowanie i PCC np. 5-go ?
    > Samochodem takim można się formalnie poruszać etc.

    Dla mnie jest to nadal wydatek związany z nabyciem - obowiązek podatkowy (i
    zobowiązanie z tyt. PCC) powstaje już w dniu zakupu.

    Orka

  • 10. Data: 2002-05-30 19:36:12
    Od: "majura" <m...@f...onet.pl>

> [...]

    ewidencji 2-go, a przerejestrowanie i PCC np. 5-go ?
    Samochodem takim można się formalnie poruszać etc.

    pozdrawiam
    majura