  • 1. Data: 2006-02-25 23:30:17
    Temat: Składki ZUS - bardzo poważny problem!!!
    Od: "mela" <m...@w...pl>

    Moja koleżanka prowadząca od lat jednoosobową dz.g. za radą swojej księgowej
    jakiś czas temu (chyba 2 czy 3 lata) zaczęła zawieszać działalność na soboty
    i niedziele, bo tym okresie ma nieczynne biuro. W sumie żadne oszustwo czy
    wyłudzenie, po prostu 50-procentowe oszczędności na składkach ZUS, które ją
    dobijały finansowo, a nie ma z tej działalności kokosów.

    Nikt nie robił z tego problemu przez kilka lat, teraz nagle dopatrzyli się,
    że tak nie może być. Grożą jej koszmarnymi karami finansowymi. Nie powołują
    się na żadne konkretne paragrafy, jedynie ustawę o dz. g. i ustawę o
    swobodzie dz.g. i systemie ubezpieczeń społecznych. Nic tam nie ma o tym, że
    nie można zawieszać działalności na kilka dni.

    Czy ktoś mógłby poradzić, co w tej sytuacji jeszcze można zrobić i jak się
    bronić, na jakie artykuły się powołać? Prawda jest taka, że chciała płacić
    te obowiązkowe składki tylko za okres, który na dz.g. przeznaczała, bo w
    przeciwnym razie nie byłaby w stanie na te składki zarobić i tego od
    początku nie ukrywała przed ZUSem i US.
    Z góry dziękuję za wszelkie rady.

  • 2. Data: 2006-02-25 23:42:54
    Temat: Re: Składki ZUS - bardzo poważny problem!!!
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "mela" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Z góry dziękuję za wszelkie rady.

    Ja tu widze rade bardzo prosta:
    1. Jezeli juz jest decyzja, to odwolywac sie od niej do sadu pracy i
    ubezpieczen spolecznych, po ewentualnie przegranej sprawie w I
    instancji wniesc apelacje (wszystko bezplatnie). Traktowac to bardziej
    jako zabawe albo trening niz jako walke. To powinno dac co najmniej
    poltora roczku czasu (zalezy pewnie od miejsca zamieszkania).
    2. W miedzyczasie uniemozliwic potencjalnie mozliwa egzekucje tych
    wyimaginowanych naleznosci zus.
    3. Po ewentualnym uprawomocnieniu sie niekorzystnego orzeczenia II
    instancji, albo dalej bawic sie w kasacje (ale to juz jest platne,
    choc niedrogie), albo doczekac do konca okresu przedawnienia (na
    poczatku moze to byc troszke uciazliwe :).

    Przypuszczam ze wyrok sadu pracy i ubezpieczen spolecznych nie bedzie
    dotyczyl przymusu zaplaty jakichs konkretnych skladek, tylko okresow
    podlegania obowiazkowym ubezpieczeniom, a zatem jego wydanie nie
    wplynie na bieg terminu przedawnienia (kazda skladka osobno, 10 lat od
    daty wymagalnosci).

    Ale co do punktu 3, to moze by sie wypowiedzial ktos bardziej w
    temacie.

    Jest na ten temat odrebne forum, ale jest ono bardzo obszerne i
    zawiera sporo rozwazan natury akademickiej. Nie wiem wiec na ile
    bedzie przydatne, ale na pewno warto przejrzec jego koncowe strony.
    http://www.twoja-firma.pl/forum/read.php?6,1102,page
    =177

    pozdrawiam, marekz

  • 3. Data: 2006-02-26 00:00:59
    Od: "mela" <m...@w...pl>

> [...]
    > sporo rozwazan natury akademickiej. Nie wiem wiec na ile bedzie przydatne,
    > ale na pewno warto przejrzec jego koncowe strony.

    Dzięki serdeczne, ciekawe to forum, ale z pobieżnej lektury wynika, że
    szanse na wygranie takiej sprawy są nikłe...:((
    Pozdrawiam,

  • 4. Data: 2006-02-26 00:09:56
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    > Dzięki serdeczne, ciekawe to forum, ale z pobieżnej lektury wynika, że
    > szanse na wygranie takiej sprawy są nikłe...:((
    > Pozdrawiam,

    Są dokłądnie równe ZERO. Jest ottalnym, bezgranicznym i absolutnym
    kretynizmem zawieszac DG na weekendy i liczyc na to, ze ZUS to pusci plazem.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2006-02-26 00:20:46
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl> napisał w wiadomości

    > Jest ottalnym, bezgranicznym i absolutnym
    > kretynizmem zawieszac DG na weekendy i liczyc na to, ze ZUS to pusci
    > plazem.

    Jestes moze zwolennikiem tezy, ze jest NAKAZ prowadzenia dzialalnosci
    gospodarczej w weekendy, czyli ze przedsiebiorca nie ma prawa
    zdecydowac kiedy chce ja prowadzic ? :)

    Co do szans wygrania, niby patrzac na to z punktu widzenia logiki,
    powinno sie tego rodzaju sprawy czesciej przegrywac niz wygrywac (na
    zasadzie udowodnienia, ze dzialalnosci jednak byla prowadzona), ale ja
    slyszalem juz o niejednym absurdzie w tej branzy (pomijajac juz
    kwestie korupcyjne i inne nietypowe). No i jeszcze jedna kwestia: to
    ze polskie sady moga prezentowac niekorzystna dla przedsiebiorcow
    interpretacje (co jest o tyle zrozumiale, ze sedziowie oplacani sa z
    budzetu panstwa, ktorego w praktyce dotacja na FUS jest skladnikiem,
    jakkolwiek by tego formalnie nie konstrowac), niekoniecznie musi
    oznaczac, ze taka interpretacja utrzyma sie w sadach miedzynarodowych,
    ktorym sytuacja polskiego budzetu zwisa. :)

    marekz

  • 6. Data: 2006-02-26 00:34:26
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "MarekZ" <m...@w...irc.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > Jestes moze zwolennikiem tezy, ze jest NAKAZ prowadzenia dzialalnosci
    > gospodarczej w weekendy, czyli ze przedsiebiorca nie ma prawa

    No coz - bardzo chetnie widzialbym np. "urlop" w DG - czyli ustawowa
    mozliwosc zwolnienia z 1 miesiaca oplacana skladek w roku z zachowaniem
    prawa do swiadczen...
    Z natury DG wynika jednak, iz prowadzi sie ja 24h/dobe. To nie jest tak, ze
    jak ktos ma zamkniete biuro, to nie prowadzi DG - prowadzi ja caly czas. O
    ile wiec dlugoterminowe - np. roczne czy kilkuletnie zawieszenia powinny byc
    dopuszczalne, o tyle "zawieszanie na soboty i niedziele" jest ewidentna
    fikcja.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2006-02-26 00:36:22
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    MarekZ napisał(a):
> [...]
    >
    > Jestes moze zwolennikiem tezy, ze jest NAKAZ prowadzenia dzialalnosci
    > gospodarczej w weekendy, czyli ze przedsiebiorca nie ma prawa zdecydowac

    Działalność gospodarcza jest to działalność ciągła, i zorganizowana.
    Więc to że ktoś w weekendy np. jedzie na ryby, nie znaczy że
    działalności w tym czasie nie prowadzi. Tak normalnie zdroworozsądkowo
    patrząc na sprawę.

    Biorąc pod uwagę to, oraz fakt że zawieszanie działalności nie jest
    ostatnio zbyt dobrze widziane przez ZUS, opinia SDD jest bardzo spokojna
    , wyważona i delikatna. Ja bym to określił mocniej, tylko ręce opadają
    normalnie :)

    p. m.

  • 8. Data: 2006-02-26 01:01:59
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    > Działalność gospodarcza jest to działalność ciągła, i zorganizowana.

    Ale ciagla nie oznacza "bez mozliwosci przerw". Porownaj definicje
    chocby zmiennej losowej ciaglej i dyskretnej. Ciagla w tym przypadku
    nie oznacza okreslona dla wszystkich liczb od minus do plus
    nieskonczonosci. Ciagla ma byc dzialalnosc w okresach jej prowadzenia,
    a nie w calym okresie zycia przedsiebiorcy... No ale to takie wlasnie
    akademickie dywagacje... :)

    > Więc to że ktoś w weekendy np. jedzie na ryby, nie znaczy że
    > działalności w tym czasie nie prowadzi. Tak normalnie
    > zdroworozsądkowo patrząc na sprawę.

    Co do zasady sie z tym zgadzam. Z tym ze nie podoba mi sie brak
    mozliwosci dzialania z przerwami, jesli przedsiebiorca sobie tego
    zyczy. Co to za przymus? Idzmy dalej. :-) Wiekszosc przedsiebiorcow
    poszukuje wstepnie klientow, co gorzej mysli o dzialalnosci i
    podejmuje jakies wstepne dzialania, mogace zostac uznane za reklame,
    zanim ja formalnie zarejestruje i zglosi to w zus-ie. Obejmijmy ich
    zatem obowiazkowymi ubezpieczeniami spolecznymi za ten okres! A co -
    niech wykaza, ze nie mysleli o dzialalnosci! :DDD

> [...]
    > ostatnio zbyt dobrze widziane przez ZUS, opinia SDD jest bardzo
    > spokojna , wyważona i delikatna. Ja bym to określił mocniej, tylko

    Ja to skomentuje w ten sposob: biedni ci przedsiebiorcy, ktorzy
    ucierpia na tym bandyckim skoku na kase ZUS-u, bardzo im wspolczuje,
    bo przypuszczam, ze tacy beda. Pewna czesc przedsiebiorcow z kolei
    zostanie wypchnieta w szara strefe, kto wie, moze pewna czesc w ogole
    wyjedzie. Ci ktorzy byc moze zaplaca te mniej lub bardziej
    wyimaginowane zaleglosci, zapewne poczuja potrzebe "odbicia sobie
    tego" w inny sposob. Jesli to sie ograniczy do dzialan w obrebie
    placenia skladek czy podatkow, to okej. Ale strach pomyslec, jak sie
    to moze objawic inaczej. Sporo bedzie zalezec od skali takiego
    zjawiska. Bo 'zawieszanie sie' bylo i jest nadal powszechne.

    marekz

  • 9. Data: 2006-02-26 01:03:37
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

> [...]
    > powinny byc
    > dopuszczalne, o tyle "zawieszanie na soboty i niedziele" jest

    Jesli ZUS-owi sie uda wykazac, ze to fikcja to nie ma sprawy.

    marekz

  • 10. Data: 2006-02-26 01:17:00
    Od: "mela" <m...@w...pl>

    > Jesli ZUS-owi sie uda wykazac, ze to fikcja to nie ma sprawy.

    No i właśnie co zrobić, żeby ZUS tego nie udowodnił, na jakich paragrafach
    się oprzeć, bo ZUS jak na razie nie podał żadnych konkretnych, które by
    zawieszania dz.g. na weekend zabraniały? Jeśli można na rok, na dwa lata,
    albo na miesiąc raz na jakiś czas, to jaki przepis mówi o tym, że na weekend
    to przestępstwo?