  • 1. Data: 2010-03-23 16:31:54
    Temat: Spolka Cywilna a osobista Dzialanosc Gosp.
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    Witam

    Na początku nadmienię że na prawie podatkowym znam się zupełnie wcale,
    Gugiel nie był łaskaw jednoznacznie udzielić odpowiedzi na moje
    wątpliwości (choć mam trochę wrażenie, że przepisy są tu miejscami
    nieco niejasne), a żadna z zaprzyjaźnionych księgowych nie byla w
    stanie rozwiać moich wątpliwości tak od ręki. Oczywiście finalnie i tak
    wyląduję w jakimś biurze księgowym, ale na razie muszę sobie pewne
    sprawy poukładać, aby wiedzieć czego się spodziewać.

    Więc tak, zamierzam z kolegą założyć Spółkę Cywilną, a więc i muszę
    założyć w tym celu osobistą DG. Ale skoro mam już się w to bawić, to
    chcę aby DG była wielowymiarowa (na początku pewnie głównie na
    papierze), a SC będzie tylko jedną płaszczyzną działalności. Rozumiem,
    że nic nie stoi na przeszkodzie, aby prowadzić taką wielowymiarową
    działalność, nie wymaga to np. rejestracji osobne DG do spółki, osobnej
    do innych celów?

    Jak wygląda kwestia przedmiotu działalności - czy zakładając DG muszę
    odrazu (ew. później, w ramach uzupełnienia danych) uwzględnić w niej
    to, co będzie przedmiotem działalności SC, czy SC ma własny REGON, NIP
    itp i przedmiotem jej działalności może być coś innego, niż DG
    wspólnika/ów?

    Z tego co już wyczytałem wychodzi, że podatek dochodowy z SC rozlicza
    się w ramach własnej DG, a VAT w ramach spółki. Co jednak w sytuacji,
    gdy chcę (muszę) aby moja DG również była płatnikiem VAT? Po prostu
    czeka mnie rozliczanie VATu podwójnie raz z DG i osobno z SC czy
    wygląda to jeszcze inaczej?

    Zgaduję (ale pewności nie mam) że wystawianie faktur spółce przez DG
    wspólnika nie jest prawnie możliwe? Jak inaczej należałoby rozwiązać
    kwestię np. użyczenia sprzętu, będącego własnością jednego ze
    wspólników do celów prowadzenia działalności spółki?

    de Fresz

  • 2. Data: 2010-03-23 17:11:08
    Temat: Re: Spolka Cywilna a osobista Dzialanosc Gosp.
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 23-03-2010 o 17:31:54 de Fresz <d...@n...o2.pl> napisał(a):

    > rozwiać moich wątpliwości tak od ręki. Oczywiście finalnie i tak
    > wyląduję w jakimś biurze księgowym,

    Jesteś pewien ;) ?

    > ale na razie muszę sobie pewne sprawy poukładać, aby wiedzieć czego się
    > spodziewać.

    A to z kolei się chwali :)

    > Więc tak, zamierzam z kolegą założyć Spółkę Cywilną, a więc i muszę
    > założyć w tym celu osobistą DG. Ale skoro mam już się w to bawić, to

    S.C. to jest po prostu umowa (czyli np. kartka papieru) łącząca dwóch
    przedsiebiorców.

> [...]
    > że nic nie stoi na przeszkodzie, aby prowadzić taką wielowymiarową
    > działalność, nie wymaga to np. rejestracji osobne DG do spółki, osobnej

    DG to jest coś co rejestrujesz Ty - jeśli ją prowadzisz. Innymi słowy
    mówisz
    urzędnikom że zaczynasz działać gospodarczo. A czy to w formie spółki, czy
    samodzielnie,
    to rzecz wtórna - w świetle prawa spółka cywilna jest li tylko umową, a
    nie samodzielnym bytem.

    > Jak wygląda kwestia przedmiotu działalności - czy zakładając DG muszę
    > odrazu (ew. później, w ramach uzupełnienia danych) uwzględnić w niej to,
    > co będzie przedmiotem działalności SC,

    Nie, to będzie Twój przedmiot działalności, tyle że do pary z drugą osobą

    > czy SC ma własny REGON, NIP itp i przedmiotem jej działalności może być
    > coś innego, niż DG wspólnika/ów?

    Ma swój REGON i NIP, ale nie sugeruj się tym za bardzo.

> [...]

    > płatnikiem VAT? Po prostu czeka mnie rozliczanie VATu podwójnie raz z DG
    > i osobno z SC czy wygląda to jeszcze inaczej?

    Dokłądnie tak, Ty jako Ty rozliczasz VAT jako Ty, a Ty jako spółka
    rozliczasz VAT
    jako spółka drugi raz :)

> [...]
    > kwestię np. użyczenia sprzętu, będącego własnością jednego ze wspólników
    > do celów prowadzenia działalności spółki?

    Jest jak najbardziej możliwe (ćwiczyłem samodzielnie), tyle że ryzykowne
    jak cholera
    ze względu na art. 25(a) updof i analogiczne zapisy w ustawie o vat. Co do
    użyczenia
    sprzętu, to przychód z niedopłatnych świadczeń się kłania, czyli dajesz
    urzędnikom wolną
    rękę w wymierzeniu podatku. Czytaj np. tu:

    http://taxpage.pl/index.php?page_idx=3&biuletyn=39#a
    rtykul248

    Gdzieś kiedyś znalazłem nawet wyrok WSA, że wspólnik który użyczył
    samochodu spółce
    ma zapłacić podatek ze spółki, od tego użyczenia! Pewnie nie ostało się to
    potem w NSA,
    ale warto wiedzieć że są z tym niezłe jaja.

    --
    Tomek

  • 3. Data: 2010-03-23 17:49:56
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-03-23 18:11:08 +0100, Tomek <t...@o...pl> said:

    > cie finalnie i tak
    >
    > Jesteś pewien ;) ?

    Oootaaaak ;-) Zupełnie nie mam do tego głowy i wolę zapłacić za święty
    spokój (przynajmniej teoretyczny).

> [...]
    > samodzielnie,
    > to rzecz wtórna - w świetle prawa spółka cywilna jes t li tylko umową, a

    No tak, to w miarę jasne, ale jak wygląda sprawa rozdzielenia
    działalności w ramach spółk i poza nią? Generuje to jakieś praktyczne
    komplikacje?

    > Nie, to będzie TwA?j przedmiot dziaA‚alnoA›ci, tyle A 1/4 e do pary z
    > drugą osobÄ

    Dobra, napiszę może ciut konkretniej, to może rzuci więcej światła na
    sprawę. Więc tak: przedmiotem spółki ma być obiekt sportowy oraz klub
    sportowy (zrzeszony w stosownym związku, mający członków itp, ale pod
    skrzydłami owej SC), których celem działalności ma być przebrzydła
    komercja. Ja i mój wspólnik jesteśmy instruktorami stosownej
    dyscypliny, ale z założenia chyba nie będzimy prowadzić dwóch osobnych
    klubów, bo "na zewnątrz" ma być to jedna firma - ów cel spółkowania. I
    teraz co powinniśmy wpisać zakładając DG?

    > Ma swój REGON i NIP, ale nie sugeruj się tym za bardzo.

    Pal sześć NIP, ale REGON musi chyba obejmować konkretną działalność? A
    jak wygląda kwestia rozliczania kosztów przychodu, przecież SC chyba
    powinna mieć swoją własną KPIR?

> [...]
    > ma zapłacić podatek ze spółki, od tego użyczeni a! Pewnie nie ostało się to
    > potem w NSA, ale warto wiedzieć że są z tym niezłe jaja.

    W tym konkretnym przypadku chodziłoby o użyczanie (a raczej najmowanie)
    posiadanego przez wspólników sprzętu sportowego, do czasu póki spółka
    nie dorobi się własnego (co jest kwestią ciut bardziej złożoną).
    Dodajmy, że w ramach tego sprzętu dochodzi do sporego zużywania
    nazwijmy to elementów eksploatacyjnych, które należałoby było wciągnąć
    w koszty (są one jednym z podstawowych składników przychodów SC). Da
    się to rozwiązać jakoś w praktyce bez wchodzenia na wojenną ścieżkę z
    US? Wniesienie sprzętu do majątku spółki raczej nie wchodzi w grę z
    racji innych przepisów.

    PS. Trochę żeś nakrzaczył...
    de Fresz

  • 4. Data: 2010-03-23 18:03:43
    Temat: Re: [OT] Spolka Cywilna a osobista Dzialanosc Gosp.
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    de Fresz w <news:hoav04$m6f$1@inews.gazeta.pl>:

    > On 2010-03-23 18:11:08 +0100, Tomek <t...@o...pl> said:

    [...]

    > PS. Trochę żeś nakrzaczył...

    Nie, to Twój czytnik zepsuł pliterki w cytatach z wiadomości Tomka.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 5. Data: 2010-03-23 18:10:09
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 23-03-2010 o 18:49:56 de Fresz <d...@n...o2.pl> napisał(a):

    > Oootaaaak ;-) Zupełnie nie mam do tego głowy i wolę zapłacić za święty
    > spokój (przynajmniej teoretyczny).

    Ostatnio mój znajomy przerabiał Najlepsze Biuro w Mieście.
    Nie będę szerzej komentował, ale otrało się nawet o podżeganie do
    przestępstwa ("pane te fakturki podmieni u klientów"),
    o kompetencjach stricte księgowcyh nie wspominając.
    Gdybyś do nich trafił nie wiedząc nic, to byś się nie dowiedział ile Ci
    partaczą,
    bo mają fajną kawę i miłą sekretarkę.

    > No tak, to w miarę jasne, ale jak wygląda sprawa rozdzielenia
    > działalności w ramach spółk i poza nią? Generuje to jakieś praktyczne
    > komplikacje?

    Dodatkowa zbędna robota papierkowa, kłopot z rozróżnieniem co jest czyje
    jeśli spółka i dwie działalności są w jednym miejscu, nieodpłatne
    świadczenia.
    Pewnie coś jeszcze było ale już nie pamiętam bo to kilka lat temu było.

> [...]
    > ale z założenia chyba nie będzimy prowadzić dwóch osobnych klubów, bo
    > "na zewnątrz" ma być to jedna firma - ów cel spółkowania. I teraz co

    A jesteś pewien że da się zrzeszyć spółkę cywilną, a nie tylko jej
    wspólników?
    Ja generalnie uważam (po praktycznych doświadczeniach z s.c.), że jeśli
    tylko
    jest to wykonalne to trzeba jechać na dwie DG, albo DG + zlecenie/dzieło.
    A s.c. też robiłem po to żeby "włożyć" sprzęt itd - bez sensu...

    > Pal sześć NIP, ale REGON musi chyba obejmować konkretną działalność? A
    > jak wygląda kwestia rozliczania kosztów przychodu, przecież SC chyba
    > powinna mieć swoją własną KPIR?

    To co ma robić spółka muszą zgłosić wszyscy wspólnicy - wszak to oni będą
    działać, a nie spółka jako taka. Więc jeśli masz PKD 12.34.56X, to każdy]
    wspólnik musi mieć ten kod na swoim wpisie i do tego trzeba go zgłosić
    do GUSu, jako PKD spółki.
    SC prowadzi też swoją KPiR, natomiast to jest tylko takie "uproszczenie",
    bo przychód i koszty mają wspólnicy a nie spółka (której nie ma).
    Napisałem "uproszczenie", bo może zdarzyć się sytuacja w której np przychód
    z nieodpłatnych świadczeń ma jeden ze wspólników - i wtedy nie wiadomo
    gdzie to wpisać.

> [...]
    > (są one jednym z podstawowych składników przychodów SC). Da się to
    > rozwiązać jakoś w praktyce bez wchodzenia na wojenną ścieżkę z US?

    A jaka jest rynkowa cena wynajmu takiego sprzętu? Jeśli 2zł za dzień, to
    nie masz
    czym się martwić. Ale jeśli w Polsce wynajmują dwie firmy, jedna za
    100zł/dobę a druga za 1000zł,
    wtedy już możesz zacząć się pocić :)

    > PS. Trochę żeś nakrzaczył...

    Powiedziałbym że Ty, ale głowy nie dam.

    Disclaimer - Ja tylko luźno dyskutuję a nie doradzam, zanim zabierzesz sie
    do działania
    idź do dobrego doradcy podatkowego bo temat jest dosyć śliski a ja
    prawnikiem nie jestem.

    --
    Tomek

  • 6. Data: 2010-03-23 18:14:46
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

> [...]

    > klubów, bo "na zewnątrz" ma być to jedna firma - ów cel spółkowania. I
    > teraz co powinniśmy wpisać zakładając DG?

    Spółkowanie -- tylko nie wiem, czy w gminie się panienka z okienka nie
    zaczerwieni, gdy taki cel podacie.

    <http://www.vat.pl/spolka_cywilna_formy_dzialalnosci
    _1723.php>

    > Pal sześć NIP, ale REGON musi chyba obejmować konkretną działalność?

    No to szukaj PKD odpowiedniego.

    > jak wygląda kwestia rozliczania kosztów przychodu, przecież SC chyba
    > powinna mieć swoją własną KPIR?

    Do KPiR wpisuje sie nie tylko koszty

    > W tym konkretnym przypadku chodziłoby o użyczanie (a raczej najmowanie)
    > posiadanego przez wspólników sprzętu sportowego, do czasu póki spółka
    > nie dorobi się własnego (co jest kwestią ciut bardziej złożoną).

    Co stoi na przeszkodzie wniesienia sprzętu jako wkładu?

    > Wniesienie sprzętu do majątku spółki raczej nie wchodzi w grę z
    > racji innych przepisów.

    Czyli?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 7. Data: 2010-03-23 19:44:03
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-03-23 19:10:09 +0100, Tomek <t...@o...pl> said:

> [...]
    > Gdybyś do nich trafił nie wiedząc nic, to byś się nie dowiedział ile Ci
    > partaczą, bo mają fajną kawę i miłą sekretarkę.

    Zawsze jest takie ryzyko, ale że zdaje sobie z niego sprawę (kiedyś już
    miałem działalność, paru znajomych też się nieźle przejechało na
    różnych pseudoksięgowych), do szukania odpowiedniej firmy planuję się
    porządnie przyłożyć.

    > Dodatkowa zbędna robota papierkowa, kłopot z rozróżn ieniem co jest czyje
    > jeśli spółka i dwie działalności są w jednym miejscu, nieodpłatne
    > świadczenia.

    No nie, nie mieszkamy razem z kumplem ;-) W każdym razie chcę sobie
    pozostawić możliwość legalnego orania na boku, poza działalnością
    spółki, bo zwłaszcza na początku będzie to wręcz niezbędne.

    > A jesteA› pewien A 1/4 e da się zrzeszyć spA?A‚kÄ ™ cywilnÄ, a nie tylko jej
    > wspólników?

    Nie, nie jestem pewny, ale AFAIK zrzesza się klub, a ten może mieć
    zgodnie z ustawą dowolną formę prawną, od stowarzyszenia, po wszekie
    formy DG, w tym spółki, więc zakładam że SC też. W każdym razie w
    statucie związku jest tylko ogólnikowe stwierdzenie o zrzeszaniu klubów.

    > Ja generalnie uważam (po praktycznych doświadczeniach z s.c.), że jeśli tylko
    > jest to wykonalne to trzeba jechać na dwie DG, albo DG + zlecenie/d zieło.

    Raczej się nie da, ponieważ istotny tu będzie w miarę kosztowny
    (łącznie kilkanaście-kilkadziesiąt tys.) sprzęt sportowy, który musi
    być własnością konkretnej firmy. My się generalnie z kumplem lubimy, no
    ale... ;-)

    > A s.c. też robiłem po to żeby "włożyć" spr zęt itd - bez sensu...

    Rzecz w tym, że ja nie chcę sprzętu "wkładać", ja go chcę najmować
    spółce do czasu zakupu sprzętu spółkowego (co może trochę zająć, na
    pewno ładnych parę miesięcy) i jest to sprawa kluczowa, aby odbywało
    się to legalnie.

> [...]
    > działać, a nie spółka jako taka. Więc jeśl i masz PKD 12.34.56X, to każdy]
    > wspólnik musi mieć ten kod na swoim wpisie i do tego trzeba go zgłosić

    Trochę to dziwne, ale w końcu nikt nigdzie nie twierdził że przepisy w
    tym kraju mają być logiczne ;-)

    > SC prowadzi też swoją KPiR, natomiast to jest tylko takie "uproszczenie",
    > bo przychód i koszty mają wspólnicy a nie spółk a (której nie ma).

    Szit, coraz mniej z tego rozumiem. A podobno to taka prosta forma
    prowadzenia działalności... Wydawało mi się że na zewnątrz, (do
    klientów, dostawców) SC działa jako podmiot i jako taki sam się
    rozlicza, generując dzielone po równo zyski i straty.

> [...]
    > nie masz
    > czym się martwić. Ale jeśli w Polsce wynajmują dwie firmy, jedna za

    Circa 0-30 zł/h. Plus materiały ekploatacyjne, na których głównie się zarabia.

    > Powiedziałbym że Ty, ale głowy nie dam.

    Kurde, jak dotąd mój czytnik nie wycinał takich numerów, a tu miałem
    pół posta w krzakach, a pół normalnie (wyświetlił dokładnie tak jak
    zacytował). Mniejsza z tym.

    Spoko, wiem jak działą juznet ;-)

    de Fresz

  • 8. Data: 2010-03-23 19:57:22
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-03-23 19:14:46 +0100, 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid> said:

    > Spółkowanie -- tylko nie wiem, czy w gminie się panienka z okienka nie
    > zaczerwieni, gdy taki cel podacie.

    Jak młoda i ładna, to mnie to nie przeszkadza ;-)
    Dobra, sprawdziłe że PKD jest z 5 bardzo ogólnikowych pozycji łapiących
    się pod szeroko pojęty sport (np. "Działalność klubów sportowych") i na
    szczęście nie trzeba tego precyzować.

    > Do KPiR wpisuje sie nie tylko koszty

    Wiem, ale powiedzmy że obok obrotu to ta najistotniejsza rubryka ;-)

    > Co stoi na przeszkodzie wniesienia sprzętu jako wkładu?

    To że sprzęt na mocy pewnej ustawy jest przypisany albo do osoby albo
    do firmy i to w obu przypadkach na różnych zasadach.

    de Fresz

  • 9. Data: 2010-03-23 20:15:17
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    de Fresz w <news:hob6f2$k9a$1@inews.gazeta.pl>:

    > Wiem, ale powiedzmy że obok obrotu to ta najistotniejsza rubryka ;-)

    Zdaje się, że coś o Vat pisałeś, więc pisanie o obrocie jest nie bardzo na
    miejscu

    Pewnej... Chcesz dyskutować?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 10. Data: 2010-03-23 20:49:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Mar 2010, de Fresz wrote:

    > To że sprzęt na mocy pewnej ustawy jest przypisany albo do osoby albo do
    > firmy i to w obu przypadkach na różnych zasadach.

    Jakie jest kryterium "przypisania"?
    Zauważ, że Tom Ci pisze, iż z p. widzenia np. własności, "przypisanie"
    do SC sprowadza się do współwłasności.

    Dodać wypada, że:
    - to prawda, iż ta współwłasnosć *jest* szczególnie chroniona
    - w praktyce wszyscy to mają w <...>, pokaż mi wspólników SC (małej)
    którzy przejmują się przepisem, że zyski można dzielić *TYLKO* na
    koniec roku rozliczeniowego i dzień zakończenia spółki
    - owa "szczególna ochrona" (przed wierzycielami osobistymi) w niczym
    nie umniejsza punktu 1.

    pzdr, Gotfryd