  • 1. Data: 2006-02-04 20:45:17
    Temat: Spóźnienie z rejestracją w US i ZUS
    Od: tarcamion <tarcamion_nie_lubie_spamy@bardzo_gazeta.pl>

    Mój znajomy rozpoczął działalność z dniem bodajże 16 stycznia 2006. Do
    dziś nie zarejestrował działalności w US (przekroczył termin 3 tygodnie)
    i ZUSie (2 tygodnie). Co może mu za to grozić?

  • 2. Data: 2006-02-04 21:06:46
    Temat: Re: Spóźnienie z rejestracją w US i ZUS
    Od: tarcamion <tarcamion_nie_lubie_spamy@bardzo_gazeta.pl>

    SDD napisał(a):
    > Użytkownik "tarcamion" <tarcamion_nie_lubie_spamy@bardzo_gazeta.pl> napisał
    > w wiadomości news:ds33oo$chc$1@inews.gazeta.pl...
    >
    > A w urzedzie miasta/gminy nie zapomnial? :)
    > W jakim sensie "rozpoczal"?
    > Zaewidencjonowal jakis utarg?
    > Wystawil fakture lub rachunek?
    >
    > Pozdrawiam
    > SDD

    W Urzędzie Gminy zarejestrował z datą rozpoczęcia na bodajże 16 stycznia
    i jedyną instytucją jaką odwiedził był GUS, toteż ma REGON. Pominął
    zupełnie US i ZUS. I tak do dziś zostało... Nic więcej nie zrobił. Nic
    nie sprzedał, nie wystawił faktury.

  • 3. Data: 2006-02-04 21:08:13
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

  • 4. Data: 2006-02-04 21:11:57
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "tarcamion" <tarcamion_nie_lubie_spamy@bardzo_gazeta.pl> napisał
    w wiadomości news:ds3512$ljn$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > i jedyną instytucją jaką odwiedził był GUS, toteż ma REGON. Pominął
    > zupełnie US i ZUS. I tak do dziś zostało... Nic więcej nie zrobił. Nic

    No to Twoj znajomy NIE ROZPOCZAL dzialalnosci i moze spac spokojnie.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2006-02-05 02:14:08
    Od: "morghul" <t...@o...pl>

    Nic... imho. Data podawana we wpisie do ewidencji jest _przewidywanym_
    terminem rozpoczęcia działalności.

    --
    morghul

  • 6. Data: 2006-02-05 08:52:48
    Od: "Basia" <a...@o...pl>

    Użytkownik "morghul" napisał w wiadomości

    > Nic... imho. Data podawana we wpisie do ewidencji jest _przewidywanym_
    > terminem rozpoczęcia działalności.

    Czyli na ile jest ona zobowiązująca? i co to znaczy, że rozpoczynam
    działalność? (pierwsza faktura czy co?)
    Czy jeżeli wiem, że ten przewidywany termin nie wypali, muszę to zgłaszać w
    urzędach? jakich?

    Dizękuję za odpowiedź.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2006-02-05 09:27:18
    Od: tarcamion <tarcamion_nie_lubie_spamy@bardzo_gazeta.pl>

    morghul napisał(a):

    > Nic... imho. Data podawana we wpisie do ewidencji jest _przewidywanym_
    > terminem rozpoczęcia działalności.

    A to ciekawe, bo ja otorzyłem działalność od 1 lutego br. I wszędzie
    pozgłaszałem. Nie byłem jeszcze tylko w ZUSie, bo niby mam na to 7 dni.
    Skoro więc nie wystawiłem jeszcze faktury, nic nie sprzedałem to nie
    muszę? To 7 dni mam od kiedy?

  • 8. Data: 2006-02-05 09:52:53
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    tarcamion wrote:

> [...]
    > pozgłaszałem. Nie byłem jeszcze tylko w ZUSie, bo niby mam na to 7 dni.
    > Skoro więc nie wystawiłem jeszcze faktury, nic nie sprzedałem to nie

    Zus i tak placisz za caly miesiac, czy to zglosisz sie 1 czy 31...
    Generalnie to US jest wiazacy i pierwsza sprzedaz / rachunek /
    faktura...

    ________________
    Dopisz własne obserwacje. Zapraszamy na forum: http://tiny.pl/mgcc

  • 9. Data: 2006-02-05 10:03:43
    Od: Adam M <a...@i...nie.spamuj.net>

    Witaj!

    W EDG podajesz przybliżony termin który może się równać rzeczywistemu
    ale nie musi.
    Następnie w US i ZUS podajesz faktyczny termin od kiedy chcesz
    ruszyć/ruszyłeś (w przypadku ZUS bo masz od tego terminu 7 dni na
    zgłoszenie). czyli przykładowo dla rzeczywistej daty 1.03.2006:

    EDG termin planowany 1.02.2006 - składasz w styczniu
    GUS termin planowany 1.02.2006 - -||-
    US termin rzeczywisty 1.03.2006 składasz papiery przed 1.03.2006
    - NIP 1 i ewentualnie VAT-R oraz ewentualnie VAT-R/UE

    ZUS termin rzeczywisty musi być taki sam jak w US czyli 1.03.2006
    składasz papiery do 7.03.2006
    - ZFA i ZUA jeśli chcesz dobrowolne chorobowe.

    no i w US do 20.03 (20 dni po rzeczywistym rozpoczęciu) info, że
    założyłeś KPIR.

    Tak to mniej więcej wygląda, też zaczynam od 1 lutego i wszystko juz
    złożone :)

    Pozdrawiam Adam

  • 10. Data: 2006-02-07 10:09:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 5 Feb 2006, tarcamion wrote:

    > Skoro
    > więc nie wystawiłem jeszcze faktury, nic nie sprzedałem to nie muszę?

    Tak profilaktycznie poprotestuję przeciw sugestii jakoby "wystawienie
    faktury" było czynnikiem określającym prowadzenie DG.
    IMO - tylko w tę stronę że jak ktoś wystawia f-ry z DG to oświadcza
    że DG prowadzi. Ale nie w drugą - czyli że jak f-r nie ma to mamy
    uznać że DG nie było.

    > To 7 dni mam od kiedy?

    Dla porządku trzeba oddzielić:
    - zostanie podatnikiem VAT (zgłasza się w US, płaci się w UM/UG!),
    bo to musi być wykonane *przed* pierwszą czynnością opodatkowaną
    - zgłoszenie prowadzenia DG (i ew. ksiąg) w US, do 7 dni od rozpoczęcia
    - zgłoszenie prowadzenia DG w ZUS, j.w.

    Od *rozpoczęcia DG*.

    A objaśnienie że nie jest to *sprzedaż* robi się przez pytanie
    z absurdem: jak kupisz halę produkcyjną i zatrudnisz 100 ludzi do
    produkcji, w międzyczasie kupując materiały i płacąc za prąd
    to uznasz że *nie prowadzisz DG* tylko dlatego że jeszcze nic nie
    sprzedałeś ??
    Albo jak ktos w 1os DG przez pół roku będzie dłubał dla klienta
    robotę, za którą skasuje go jedną tłustą fakturą :), to też uzna
    że pół roku nie prowadził DG ?? No bo f-rę wystawił w jeden
    dzień..... ;>
    Każda czynność którą można uznać za "prowadzenie DG" jest takim
    prowadzeniem !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)