  • 1. Data: 2004-08-08 21:29:11
    Temat: Sprzedaż środka trwałego w kilka dnipolikwidacjiDG
    Od: Andrzej<a...@p...pl>

    Mój kolega ma taki problem:
    Zlikwidował kilka dni temu działalność gospodarczą/KPiR,VAT/
    zamykając ją stratą.Miał w swojej firmie nie do końca zamortyzowany
    środek trwały /samochód/. Teraz czyli w niedługim czasie po likwidacji
    DG zamierza ten wspomniany wyżej samochód sprzedać,gdyż ma
    akurat kupca.Mimo dokonanej już liwidacji DG wiadomo,że sprzedaż
    tego samochodu/ niezamortyzowanego do konca środka trwałego/
    będzie u niego przychodem z działalności gospodarczej. Tylko czy: 1/
    Po sprzedaży aktualnie w sierpniu tego samochodu będzie musiał do
    20.09.złożyć PIT 5 i zapłacić po prostu 19% podatku ze sprzedaży
    tego samochodu / no bo kosztów żadnych tu nie bedzie/ 2/ Czy też
    sprzedaż tego samochodu może ująć w rocznym zeznaniu
    podatkowym za bieżący 2004 r/PIT 36 do 30.04.2005/łącząc
    przychód /dochód/ ze sprzedaży tego samochodu z całością dochodu /
    w tym przypadku straty/ za 2004 r.,co spowodowałoby,że strata
    praktycznie pokryła by przychód ze sprzedaży tego samochodu a
    biorąc jeszcze pod uwage zapłacone w br.składki zdrowotne
    praktycznie podatek żaden do zapłaty by nie wyszedł.? Z góry bardzo
    serdeczne dzięki za ewentualne odpowiedzi/

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-08-09 07:51:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 Aug 2004, Andrzej wrote:
    >+ Zlikwidował kilka dni temu działalność gospodarczą/KPiR,VAT/
    >+ zamykając ją stratą.Miał w swojej firmie nie do końca zamortyzowany
    >+ środek trwały /samochód/.
    [...]
> [...]
    >+ 20.09.złożyć PIT 5 i zapłacić po prostu 19% podatku ze sprzedaży
    >+ tego samochodu / no bo kosztów żadnych tu nie bedzie/

    Mogę poprosić o objaśnienie skąd taki wniosek ?
    NIE BĘDZIE KOSZTÓW ? A niezamortyzowana część samochodu to pies ? ;)

    (oczywiście z uwzględnieniem niezaliczanej do KUP części amortyzacji,
    jeśli samochód był "drogi" !).
    Zakładając że samochód był "tani" (i pomijając sprawę VAT, bo nic
    nie piszesz co z VATem) mi wychodzi:
    wartość_sprzedaży - (cena zakupu - dokonana_amortyzacja) => dochód

    A co do PIT-5... *wydaje mi się* że składa się "okazjonalny" PIT-5 :)
    (hm... ciekawe czy można sobie PIT-5L wybrać !)

> [...]
    >+ podatkowym za bieżący 2004 r/PIT 36 do 30.04.2005/łącząc
    >+ przychód /dochód/ ze sprzedaży tego samochodu z całością dochodu /

    Jakiej straty ??
    Chce kolejny raz otwierać DG ?? Czy chodzi o tę *zamkniętą już* DG ?
    Bo jeśli chodzi o "doliczenie do straty z zamkniętej DG" to dlaczego
    by nie ? Przecież dochód "za rok" rozlicza się *łącznie* !
    Czy dobrze mi się wydaje, że chodzi ci o to czy na "okazjonalnym
    PIT-5" powinien wykazać stratę z DG i do niej doliczyć dochód
    ze sprzedaży samochodu ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-08-09 11:05:01
    Od: r...@o...pl

    A co w przypadku kiedy sprzedałbym ten samochód w pół roku po likwidacji
    firmy. Podobno wówczas nie trzeba płacić podatku dochodowego. (w przypadku DG
    na osobę fizyczną - bez VAT) - czy to prawda.

  • 4. Data: 2004-08-09 14:32:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Aug 2004 r...@o...pl wrote:

    >+ A co w przypadku kiedy sprzedałbym ten samochód w pół roku po likwidacji
    >+ firmy. Podobno wówczas nie trzeba płacić podatku dochodowego. (w przypadku DG
    >+ na osobę fizyczną - bez VAT) - czy to prawda.

    Nieprawda, AFAIK. Skąd to "podobno" ?
    Pół roku dotyczy samochodu NIE wykorzystywanego w działalności !
    +++ z ustawy +++
    3) składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zas-
    trzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z dzia-
    łalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego
    po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności
    i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.
    ---

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-08-10 08:51:43
    Od: r...@o...pl

> [...]
    > po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności
    > i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

    OK.
    A jeżeli sprzedam ten samochód za 1000 zł. (na umowie kupna) czyli grubo
    poniżej wartości rynkowej tj np. 12 000 zł. (ponieważ jest np. do poprawek
    lakierniczych itp...) Co na to US w stosunku do mnie jako sprzedającego -
    wypisuję PIT-5 i płacę 19 % podatku.
    Kupujący teoretycznie ma zapłacić 2 % podatku czyli 20 zł.
    US kwestionuje wartość umowy i podnosi ją do 12 000 zł. - kupujący płaci 240
    zł. podaku A CO ZE MNĄ
    Czy rónież będę musiał zwiększyć swój dochód do 12000 zł. czy też nie,
    Bo jeżeli nie to trzeba iść na całość i wpisać jak najmniejszą wartość
    sprzedazy może 1 zł.

  • 6. Data: 2004-08-10 21:10:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Aug 2004 r...@o...pl wrote:

> [...]
    >+ lakierniczych itp...) Co na to US w stosunku do mnie jako sprzedającego -

    Nie wiem. Chciałbym wiedzieć co US powiada na sprzedaż telefonów
    komórkowych po 1 zł....
    Jeśli sprzedaż *podlega* pod art. 10.1.8 (czyli sprzedaż m.in. "innych
    rzeczy") to wtedy mamy art. 19.1:
    +++
    Art. 19. 1. Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw
    majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8,
    jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o
    koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny,
    znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten
    określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości
    rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio
    ---
    Patrząc na tekst można wydedukować (a przynajmniej - próbować)
    że wyłączenie z art. 10.1.8 zapisane w art. 10.2.3:
    +++
[...]
    ...nie dotyczy zapisu w art. 19.1 (bo on odwołuje się do "rzeczy
    o których mowa w" a nie "rzeczy których dotyczy" art. 10.1.8 !
    Krótko mówiąc - przyjmując restrykcyjną wykładnię "urząd może
    się czepiać".
    Oczywiście moje pytanie dotyczące telefonów pozostaje w mocy ;)

    >+ Kupujący teoretycznie ma zapłacić 2 % podatku czyli 20 zł.

    Bardzo proszę o wykład czy jest do tego jakaś "podstawa" ?
    Sądząc z brzmienia art. 10.2.3 sprzedaż owa NIE PODLEGA pod
    sprzedaż "innych rzeczy", z czego chyba wnioskować że PODLEGA
    pod "przychody z art. 14" czyli "przychody z działalności o której
    mowa w art. 10.1.3" - po polsku działalności gospodarczej.
    Coś nie tak wnioskuję ?
    Bo jeśli wnioskuję dobrze to... sprzedaż powinna podlegać pod VAT.
    Dokładniej: być zwolniona...

    >+ US kwestionuje wartość umowy i podnosi ją do 12 000 zł. - kupujący płaci 240
    >+ zł. podaku

    Masz na myśli PCC.
    Ja jestem ciekaw innych opinii jak to powinno być - czy sprzedaż
    "ST po zakończeniu DG" powinna być objęta PCC. Mi się nie widzi :)

    >+ A CO ZE MNĄ

    W świetle cytatów z przepisów też jestem ciekaw :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)