  • 1. Data: 2005-08-16 09:24:40
    Temat: Stawki i kwoty wolne w podatku od darowizn - historia
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Czy gdziekolwiek w sieci jest dostępna tabelka ze stawkami i kwotami
    wolnymi w podatku od spadków i darowizn? Czy niestety trzeba szukać
    kolejnych ustaw?

    I drugie: Czy do liczenia podatku spadek sumuje się z wcześniejszymi
    darowiznami od tej samej osoby?

  • 2. Data: 2005-08-16 10:37:47
    Od: "Iwonka" <i...@w...pl>

    http://www.pit.pl/pages/i/280.php

    > I drugie: Czy do liczenia podatku spadek sumuje się z wcześniejszymi
    > darowiznami od tej samej osoby?

    Fragment artykułu Artura M. Brzezińskiego
    (http://www.pit.pl/pages/i/1186.php)

    "Należy pamiętać, że w.wym. limity obowiązują pomiędzy konkretnymi osobami i
    można je wykorzystać w ciągu pięciu lat. Zatem przy każdej darowiźnie należy
    sprawdzić, czy w ciągu ostatnich pięciu lat otrzymałem coś od tej konkretnej
    osoby. Jeżeli dostałem od niej darowiznę, wówczas o kwotę tej darowizny
    zmniejsza się kwota nieopodatkowana. Jeżeli kwota ta wynosi np. 4'902 zł,
    ale cztery lata temu dostałem od tej osoby 2'000 zł, wówczas obecnie mogę od
    niej dostać bez podatku tylko 2'902 zł. Jeżeli jednak te cztery lata temu
    dostałem od niej te 4'902zł, albo i więcej, wówczas od każdej otrzymanej
    złotówki zapłacę podatek."

    Pozdrawiam i życzę udanych tłumaczeń w US :-) (ja już to przeszłam).

    Iwona

  • 3. Data: 2005-08-16 10:56:02
    Od: "ata" <a...@e...pl>

    > Czy gdziekolwiek w sieci jest dostępna tabelka ze stawkami i kwotami
    > wolnymi w podatku od spadków i darowizn? Czy niestety trzeba szukać
    > kolejnych ustaw?

    Podatek od spadków i darowizn
    Opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega nabycie przez nabywcę,
    od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości
    przekraczającej:

    - 9.637 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej,
    - 7.276 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej,

    - 4.902 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

    Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od
    podatku, według skali:

    1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej
    Kwota nadwyżki w zł Podatek wynosi
    ponad do
    10.278
    20.556 10.278
    20.556 3%
    308 zł 30 gr i 5% od nadwyżki ponad 10.278 zł
    822 zł 20 gr i 7% od nadwyżki ponad 20.556 zł

    2) od nabywców zaliczonych do II grupy podatkowej
    Kwota nadwyżki w zł Podatek wynosi
    ponad do
    10.278
    20.556 10.278
    20.556 7%
    719 zł 50 gr i 9% od nadwyżki ponad 10.278 zł
    1.644 zł 50 gr i 12% od nadwyżki ponad 20.556 zł

    3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej

    Kwota nadwyżki w zł Podatek wynosi
    ponad do
    10.278
    20.556 10.278
    20.556 12%
    1.233 zł 40 gr i 16% od nadwyżki ponad 10.278 zł
    2.877 zł 90 gr i 20% od nadwyżki ponad 20.556 zł

    Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

    a.. do I grupy - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową,
    rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

    b.. do II grupy - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i
    małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków
    rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

    c.. do III grupy - innych nabywców.
    Podstawa prawna: ustawa z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i
    darowizn (Dz. U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 ze zm.).

  • 4. Data: 2005-08-16 11:08:24
    Od: "Iwonka" <i...@w...pl>

    Podaję dokładniejszy link do aktualnych stawek, poniżej jest również
    archiwum stawek.

    http://www.pit.pl/pages/i/268.php

  • 5. Data: 2005-08-16 11:16:26
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Iwonka wrote:

    > Podaję dokładniejszy link do aktualnych stawek, poniżej jest również
    > archiwum stawek.
    >
    > http://www.pit.pl/pages/i/268.php

    Dziękuję.

    A kto wie czy darowizny i spadek od jednej osoby sumuje się, czy limit
    jest odrębny?

  • 6. Data: 2005-08-16 18:07:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Aug 2005, jureq wrote:

    > A kto wie czy darowizny i spadek od jednej osoby sumuje się, czy limit
    > jest odrębny?

    Masz w cytacie z ustawy w poście obok: opodatkowane jest *nabycie*
    "rzeczy i praw", forma nie gra roli, czyli sumuje się.

    Zauważ że z darowizną od spadkodawcy ustawowego jest niezależnie
    od podatku osobny cyrk - przez 10 lat zalicza się ją w poczet
    spadku, co przy naruszeniu w podziale spadku zachowku (czyli
    "daniu mniej niż się nalezy") może grać sporą rolę.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)