    From: "arkady" <a...@w...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Terminy poniesienia kosztów lub obowiązku VAT
    Date: Tue, 20 Nov 2007 14:48:07 +0100

    Mam do Was ekspertów parę pytań związanych z tematem.
    Mianowicie przeglądałem sobie odpowiedzi do konkursu Księgowy Roku 2007 i
    mam parę wątpliwości. Byc może wynika to z mojej niewiedzy.

    1. Mianowicie jest taka tresc "otrzymano 50% zaliczke w kwocie 2000 eur na
    poczet uslug reklamowych od podmiotu francuskiego bedacego podatnikiem
    podatku VAT we Francji, ale niezarejestrowanego do VAT-UE. Zaliczka wplynela
    28 czerwca i w zwiazku z tym 2 lipca wystawiono fakture. Usluga zostanie
    wykonana po podpisaniu umowy w lipcu"
    Za miesiac czerwiec za ta operacje w odpowiedziach nie ma wykazanego VAT-u
    Moim zdaniem poniewaz otrzymalismy zaliczke 28 czerwca to powinnismy wykazac
    ja w VAT za czerwiec.

    2. "Zakupiono materialy do produkcji banerow ma kwote 3.000 eur. Dotawca
    przeslal towar ze swojego magazynu w dniu 13 czerwca, faktura rowniez
    zostala wystawiona w tym samym dniu. Przyjecie materialow w Polsce do
    magazynu nastapilo 16 czerwca (odpisano w ciezar kosztow uzysk przych).
    Kontrahen jest VAt-owcem w Belgii i ma VAT-UE".
    W rozwiazaniach za date kosztu bilansowego i podatkowego wzieto 15 czerwiec.
    Obserwujac inne zadania stwierdzilem ze np. data przychodu bilansowego jest
    dniem wykonania uslugi a data przychodu podatkowego zawsze dzien poprzedni.
    Czy nie powinno tak samo byc w kosztach?

    3. "Spolka nabyla licencje na oprogramowanie komputerowe z Danii. Kontrahent
    jest Vat-owcem ale nie ma numeru VAT-UE. Faktura na kwote 2000 euro z data
    26 czerwca i terminem platnosci 7 lipca wplynela w lipcu i zostala 25 lipca
    zaplacona"
    VAt-u tutaj nie ma bo termin platnosci jest 7 lipca i wtedy jest obowiazek
    podatkowy VAT? Agdyby na fakturze nie bylo terminu platnosci to rozumiem ze
    obowiazek powstaje z dniem 26 czerwca? A gdyby fakura zostala przeslana po
    25 lipca to operacja VAT-u zostanie uwzgledniona w deklaracji za
    lipiec(przyjmujemy ze nie mam terminu platnosci a obowiazek powstal 26
    czerwca)?

    4. Zauwazylem iz kwota VATu (przy nabyciach UE lub imporcie uslug) w
    rachunkach euro zazwyczaj brana jest od kwoty z dnia poniesienia kosztu
    bilansowego nie przychodowego. Czy tak jest?

    5. Rozumiem, ale nie jestem pewien, ze generalnie obowiazek VAT powstaje w
    momencie wykonania przez nas lub dla nas uslugi oraz kupna i sprzedazy
    towarow. A moze bardziej wazna jest data wystawienia faktury na powyzsze
    czynnosci? Jezeli nie wystawimy faktury w ciagu 7 dni to obowiazek VAT-u
    powstaje z dniem np. wykonania uslugi lub sprzedazy towarow? Jesli wydamy
    towary 30 maja a wystawimy fakture 10 czerwca to obowiazek VAT powstaje 30
    maja?
    Inna kwestia jest ze w zadaniach zauwazylem iz przy zaliczkach obowiazek
    VAT-u powstaje z dniem wplywu zaliczki na rachunek lub otrzymania jej w inny
    sposob. A wiec co do zaliczek sa inne reguly?
    To samo z prawami licencji. Tutaj obowiazek wystepuje z dniem terminu
    platnosci. Czy tak jest?

    Pozdrawiam.
    arkady