  • 1. Data: 2007-08-08 11:49:35
    Temat: Tworzenie spółki z o.o a rzemiosło
    Od: i...@r...com

    Chciałbym zapytać się o kilka spraw związanych z zakładaniem spółki z
    o.o.

    Mój ojciec, który zbliża się do swojej emerytury postanowił przekazać
    mi swoją działalność. Jest to firma z 30 letnim doświadczeniem,
    kilkoma lokalami wynajmowanymi od gminy, 4 pracownikami, parkiem
    maszyn, sklepem...
    Jest to firma produkcyjno-usługowa z branży artystycznej, wykonujemy
    ozdoby.
    Zakład powstał na początku lat 70 i działa na zasadzie manufaktury
    rzemieślniczej.
    Jako II pokolenie chciałbym poprowadzić firmę na trochę głębsze wody,
    znaleźć kontrahentów zagranicznych, być może jakiś udziałowców. Wiem,
    że najbezpieczniejszym rodzajem prowadzenia działalności gospodarczej
    jest powołanie spółki kapitałowej z osobą prawną- niestety podczas
    rozmowy z ludźmi z branży, każdy zapytany w tej sprawie stanowczo
    odradzał mi powołanie spółki z o.o. - twierdząc że przy pierwszej
    kontroli spółka nie podniesie się z powodu kar wymierzonych przez
    urzędy-
    Podobno nie da się prowadzić małego zakładu produkcyjnego (manufaktury
    rzemieślniczej) na zasadach pełnej księgowości.
    Czy to jest prawda? Zrobiłem mały reaserch i próbowałem odszukać firmy
    z mojej branży zorganizowane na zasadzie sp. z o.o - udało mi się
    znaleźć 20 (SIC!) takich firm w całej Polsce (pewnie jest ich trochę
    więcej) - ale ten fakt wydaje się być porażający...

    Oto lista moich pytań:

    Pyt. 1.) Dla czego rzemiosło i rzemieślnicy bardzo rzadko wybierają
    formę spółek kapitałowych do prowadzenia swojej działalności?

    Pyt. 2.) Kto wycenia aporty? Kto może podważyć wycenę?

    Pyt. 3.) Jak wprowadzać do spółki "aporty" już w fazie jej pełnego
    funkcjonowania? Czy można przekazywać firmie środki (tak materialne
    jak i finansowe), na zasadzie ad hoc, czy jest to jakoś opodatkowane?

    Pyt. 4.) Co zrobić z towarem, który jest w przedsiębiorstwie X, które
    ma stać się częścią spółki? Jak wprowadzić całość towaru do nowo
    powstałej spółki?

    Z góry dziękuję za każdą odpowiedź.
    W.

    Pyt. 5.) Jakie są ograniczenia i zasady ogólne dla spółki w
    organizacji? Jak w spółce w organizacji prowadzić rachunkowość (zakupy
    i sprzedaż w sp. w organizacji)

  • 2. Data: 2007-08-08 11:59:37
    Temat: Re: Tworzenie spółki z o.o a rzemiosło
    Od: pulsar <p...@g...eu>

    i...@r...com napisał(a):

    > Pyt. 5.) Jakie są ograniczenia i zasady ogólne dla spółki w
    > organizacji? Jak w spółce w organizacji prowadzić rachunkowość (zakupy
    > i sprzedaż w sp. w organizacji)

    Powinieneś uzupełnić wiedzę, zainteresuj się książką:
    "Spółka z o.o. w organizacji w praktyce notarialnej"
    Marcina Trzebiatowskiego. Po tym co napisałeś odradzam
    tę formę prawną.

    --
    Pozdrawiam,
    pulsar

  • 3. Data: 2007-08-08 21:02:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    BTW: FUT powinien iść IMO na *jedną* grupę. Przekierowuję na .podatki.

    On Wed, 8 Aug 2007, i...@r...com wrote:

    > Pyt. 1.) Dla czego rzemiosło i rzemieślnicy bardzo rzadko wybierają
    > formę spółek kapitałowych do prowadzenia swojej działalności?

    Bo taka forma jest *droga*.
    Wszelkie wpisy kosztują mniej więcej x10 w porównaniu do DG OF
    (EDG - 100zł/50zł wpis/ zmiana, w niektórych gminach jest nawet
    zwolnienie, wpisy do KRS - 1000zł/500 zł).
    Papierkologia kosztuje drożej - bo na KPiR nawet jeśli ktoś
    *prowadzi* ewidencje pomocnicze, na przykład magazyn, robi
    remanenty ST itp - to wolno mu, ale są to czynności *nieobowiązkowe*!

    > Pyt. 2.) Kto wycenia aporty?

    AFAIK - założyciele :)

    > Kto może podważyć wycenę?

    Nie wiem.
    Ciekaw jestem odpowiedzi :)

    > Pyt. 3.) Jak wprowadzać do spółki "aporty" już w fazie jej pełnego
    > funkcjonowania?

    "Normalnie".
    Zmiana umowy spółki, 0,5% PCC (czy ile tam teraz jest) i standardowa
    działka dla KRS (czyli tych 500 czy 1000 zł).
    Jak umowa była notarialna to zmiana też, czyli jeszcze coś dla
    notariusza.

    > Czy można przekazywać firmie środki (tak materialne
    > jak i finansowe), na zasadzie ad hoc, czy jest to jakoś opodatkowane?

    Normalna pożyczka. Oczywiście opodatkowana.
    Jak dokonywana przez:
    - wspólników
    - członków zarządu lub rady nadzorczej (jeśli jest taka)
    - pracowników
    - i podobnych (w tym rodziny coś do 3. stopnia "powiązań")
    ...to oczywiście podpada pod "transakcje powiązane" i drobny problem
    z ustaleniem ile powinny wynieść odsetki żeby US się nie przyczepił
    (że za małe - i łup "nieodpłatnym świadczeniem" lub że za duże
    i łup "nierynkową wartością" czyli wywaleniem nadwyżki z kosztów).
    Ze względu na to, że kwoty odsetek z braku hiperinflacji chwilowo
    zabójcze nie są, to i problem pewnie nie jest wielki (oprócz ew.
    uciążliwości ew. walki w postępowaniu).

    > Pyt. 4.) Co zrobić z towarem, który jest w przedsiębiorstwie X, które
    > ma stać się częścią spółki? Jak wprowadzić całość towaru do nowo
    > powstałej spółki?

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html
    (chyba art.6.1)
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    (przede wszystkim - "przechodzą" ewidencje, w tym środków trwałych).

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-08-09 10:11:09
    Od: i...@r...com

    Czy w grupie znajdzie się może jakiś rzemieślnik który zmienił
    Działalność Gospodarczą na Sp. z o.o?
    Interesuje mnie wiedza praktyczna- jak zmienić firmę z bałaganu
    rzemieślniczego, w przemyślaną politykę magazynową.

    Dzięki Godfryd za twoje odpowiedzi, przybliżają mi obraz kilku spraw,
    ale rodzą się kolejne pytania.
    Czy w Pełnej Księgowości - w sp. z o.o - ewidencje pomocnicze
    (magazyn) muszą być prowadzone obowiązkowo? Wiem że trzeba robić
    bilans kwartalnie - ale nie musi być to prowadzone w formie pełnego
    magazynu. Pełna Księgowość (sprzedaż, zakupy i kasa) jest obowiązkowa-
    magazyn nie. Czy mam rację?

    Przepraszam za "spamowanie", ale nie mam jeszcze dużego doświadczenia
    Usenetowego- wysłałem tą wiadomość przez Google Grups i podałem w
    nagłówku żeby wiadmość wyświetliła się w 3 grupach tak się nie stało,
    a odpowiedzi szły tylko na jeden wątek - coś mi jednak nie wyszło,
    postaram się poprawić- nie chcę zaśmiecać grup.

    Pozdrawiam
    W.

  • 5. Data: 2007-08-09 10:22:17
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik <i...@r...com> napisał w wiadomości news:

    >Czy w Pełnej Księgowości - w sp. z o.o - ewidencje pomocnicze
    >(magazyn) muszą być prowadzone obowiązkowo?

    Tak.

    > Wiem że trzeba robić
    >bilans kwartalnie - ale nie musi być to prowadzone w formie pełnego
    >magazynu. Pełna Księgowość (sprzedaż, zakupy i kasa) jest obowiązkowa-
    >magazyn nie. Czy mam rację?

    Nie.

  • 6. Data: 2007-08-09 11:20:54
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 09-08-2007 o 12:11:09 <i...@r...com> napisał(a):

    > Czy w grupie znajdzie się może jakiś rzemieślnik który zmienił
    > Działalność Gospodarczą na Sp. z o.o?
    > Interesuje mnie wiedza praktyczna- jak zmienić firmę z bałaganu
    > rzemieślniczego, w przemyślaną politykę magazynową.

    To zmień w ramach DG - czy może potrzebujesz nad sobą bata w postaci
    mamra?

  • 7. Data: 2007-08-09 13:36:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Aug 2007, i...@r...com wrote:

> [...]
    > (magazyn) muszą być prowadzone obowiązkowo? Wiem że trzeba robić
    > bilans kwartalnie - ale nie musi być to prowadzone w formie pełnego

    Wiadomo mi, że niektóre podmioty mogą prowadzić pełną księgowość
    uproszczoną - ale wydaje mi się, że są to tylko te, które "z założenia"
    nie są nastawione na zysk, czyli jakieś wspólnoty mieszkaniowe,
    stowarzyszenia nie prowadzące DG itp.
    Co do pytania wyżej - nie jestem kompetentny, może ktoś z księgowych
    "od PK", doradca albo inny podatkolog stosowany :) zechce pomóc
    wskazówkami.
    Jakby mi kazali powiedzieć pod pistotelem "tak albo nie", to bym
    powiedział że trzeba (prowadzić), bo nie tyle są to odrębne
    ewidencje, co *część ksiąg*.
    Ale ja się nie znam na PK, może ktoś ma lepsze wieści :)

    > Przepraszam za "spamowanie"

    ...to się nazywa crossposting, nie spamowanie :)

    > nagłówku żeby wiadmość wyświetliła się w 3 grupach tak się nie stało,
    > a odpowiedzi szły tylko na jeden wątek

    Niemożliwe, bo poszły zgodnie z FUTem - przynajmniej widzę że mam
    tak nadal w nagłówku, natomiast obsługa z Twojej strony (pewnie
    z powodu użycia strony www zamiast newsów?) FUTa ma... gdzieś
    (bo dawałem kolejnego FUTa, już na jedną grupę, a w nagłówku
    nadal widzę dwie - .prawo oraz .prawo.podatki).
    Niemniej ponownie daję FUT pspp :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-08-09 13:41:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Aug 2007, t...@o...pl wrote:

    > To zmień w ramach DG - czy może potrzebujesz nad sobą bata w postaci
    > mamra?

    ...swoją drogą, tego argumentu nie zauważyłem, a jest rzeczywiście
    bez sensu. Przecież nie ma zakazu wdrożenia sobie dowolnej gospodarki
    magazynowej *bez* wplątywania w to pełnej księgowości.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-08-09 19:37:26
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek, 9 sierpnia 2007 15:41
    (autor Gotfryd Smolik news
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <Pine.WNT.4.64.0708091539350.3276@athlon64>):

    > ...swoją drogą, tego argumentu nie zauważyłem, a jest rzeczywiście
    > bez sensu. Przecież nie ma zakazu wdrożenia sobie dowolnej gospodarki
    > magazynowej *bez* wplątywania w to pełnej księgowości.

    Można też prowadzić pełną księgowość bez zmiany na zoo

    --
    Wrak Tristana
    * Forum WO: http://forum.alrauna.org/

    a...@e...com.pl w...@l...pl