  • 1. Data: 2006-03-21 20:04:54
    Temat: Umowa o dzieło a 50% lub 20% KUP
    Od: "lukasz" <g...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich

    Postanowiłem skorzystac z pomocy tej grupy, poniewaz mam mały dylemat przy
    wypełnianiu PIT.
    niestety nie udało mi sie znaleźc odpowiedzi w juz istniejących postach.

    W 2005 moja żona osiągała przychody z umow o dzieło (z tym samym
    dziełodawcą). Prosta umowa o dzieło - w umowie nie ma ani słowa o licencjach
    lub przeniesieniu praw autorskich itd. Dziełem jest "wykonanie korekty
    językowej" książek.

    Dziełodawca pobierając składkę uzywał stawki KUP 20%. Czy ja moge teraz
    zastsowac 50%? Jezeli tak to jakie wrunki muszą być spełnione?

    Z góry dziękuję za pomoc.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-03-21 23:05:25
    Temat: Re: Umowa o dzieło a 50% lub 20% KUP
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Mar 2006, lukasz wrote:

> [...]
    > lub przeniesieniu praw autorskich itd. Dziełem jest "wykonanie korekty

    "Zamawiający", tak BTW :)

    > pobierając składkę uzywał stawki KUP 20%.

    Widocznie uznał że czynność nie ma charakteru "indywidualnej
    czynności twórczej".
    IMO - słusznie.
    Jeszcze by tylko tego brakowało, żeby korektor(ka) wykazywała się
    własną inwencją w zakresie języka :) (nie żebym lekceważył taką
    pracę, ale przecież ona NIE polega na tym żeby cokolwiek wymyślać!!
    Celem korekty jest doprowadzenie żeby w utworze NIE było "oryginalnych
    słów", czyż nie?)

    > Czy ja moge teraz zastsowac 50%?

    Nie widzę podstaw.

    BTW:
    Nadto brak zapisow nt. praw przy umowie o utwór (tj JAKBY to była umowa
    o utwór) IMO stanowiłby poważny problem dla zamawiającego, no bo
    NIC by nie zyskał więc nie byłby to KUP.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-03-22 10:10:57
    Temat: Re: Umowa o dzielo a 50% lub 20% KUP
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    Gotfryd

    > Dzielodawca
    > "Zamawiajacy", tak BTW :)

    z kontekstu wynika ze Wykonawca

    ale mam tez od razu pytanie:
    Czy tlumaczenie na umowe o dzielo jest tzw. umowa o przeniesienie
    praw autorskich, które upowaznia do kup - 50%?
    i jeszcze wazna rzecz czy to jest dzialalnosc wykonwyana osobiscie
    i rozlicza sie je na podstawie art 14 updof? Chodzi tu o odniesienie
    do art 13 ust 8? Dodam ze umowa jest z firma. Jakies sugestie?
    Wplywa to na pit i rozliczenie roczne.
    TIA

  • 4. Data: 2006-03-22 10:57:34
    Od: "lukasz" <g...@p...onet.pl>

    Dziękuję za pomoc, niestety bede musiał pozostac przy 20%.

    > Jeszcze by tylko tego brakowało, żeby korektor(ka) wykazywała się
    > własną inwencją w zakresie języka :) (nie żebym lekceważył taką
    > pracę, ale przecież ona NIE polega na tym żeby cokolwiek wymyślać!!

    Ale nie jest do końca tak jak piszesz. Korekta stylistyczna tekstu, naprawde
    wymaga dużo myślenia.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2006-03-22 12:23:12
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Krzysztof napisał(a):
> [...]
    > Czy tlumaczenie na umowe o dzielo jest tzw. umowa o przeniesienie
    > praw autorskich, które upowaznia do kup - 50%?

    raczej tak. tzn zdecydowanie tłumaczowi przysługują prawa autorskie do
    tłumacznia (dlatego np. można "spiracić" niektóre stare zagraniczne
    teksty, bo autor nie żyje od ponad 50lat, ale nie możesz sobie dowolnie
    kopiować ich polskiego tłumaczenia, bo zazwyczaj tłumacz jeszcze żyje
    lub umarł niedawno)

    p. m.

  • 6. Data: 2006-03-22 20:51:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Mar 2006, Krzysztof wrote:

    > Gotfryd

    > z kontekstu wynika ze Wykonawca

    Z kontekstu wynika że Zamawiający. Przecież Wykonawca nie bardzo
    kwalifikuje się na płatnika!

    > Czy tlumaczenie na umowe o dzielo jest tzw. umowa o przeniesienie
    > praw autorskich, które upowaznia do kup - 50%?

    Tłumaczenie czegoś co podlega pod prawo autorskie jako "utwór"
    jest tzw. utworem zależnym i IMO oczywiście upoważnia.
    Zastrzeżenie jest ważne, bo niektóre teksty NIE są chronione PA.

    > i jeszcze wazna rzecz czy to jest dzialalnosc wykonwyana osobiscie
    > i rozlicza sie je na podstawie art 14 updof?

    IMO nie.
    Zazwyczaj jest kwalifikowane na podstawie art.18, wpisywane do
    innej rybryki PIT. Moim zdaniem tak powinno być.
    Wiem że zdarza się iż płatnicy kwalifikują dochód do "osobistych"
    i że nikt się tego zazwyczaj nie czepia (nawet mimo ujęcie 50%
    kosztów) - prawdę mówiąc zazwyczaj nie ma o co bo w podsumowaniu
    wyjdzie tyle samo - ale jak na mój gust jest to nieprawidłowe.
    Jedynym wyjątkiem do "czepiania się" mogłaby być próba naliczenia
    RZECZYWISTYCH kosztów: o ile "zwykła" umowa osobista pozwala
    wybrać między 20% ryczałtowych kosztów lub kosztami rzeczywiście
    poniesionymi (na postawie "kwitów"), to dochody z praw autorskich
    takich możliwości nie dają.
    Nie zwróciłbym na to uwagi jakby ładnych parę lat temu artysta
    rzeźniarz nie wyrzekał na grupie że on MA koszty wyższe niż
    50% a US nie pozwala mu ich odliczyć "wg kwitów"!
    Rzeczywiście, w ustawie tak jest....

    > Chodzi tu o odniesienie
    > do art 13 ust 8?

    Oczywiście rozumiem, ale to za co się płaci nie jest "usługą"
    w ścisłym rozumieniu przepisów :)
    Bo kupujący nie ma NIC z tego, że ktoś napisał program,
    powieść czy tłumaczenie.
    Pożytkiem dla nabywcy jest PRAWO do jakiejś formy korzystania
    z tego utworu - i to prawo kupuje.
    Fakt że "przy okazji" wykonawca robi ów utwór na zamówienie jest
    sprawą uboczną - bez przekazania prawa zamawiający nie ma ŻADNYCH
    praw.

    > Dodam ze umowa jest z firma. Jakies sugestie?
    > Wplywa to na pit i rozliczenie roczne.

    Nie powinno. Nie umiem sobie wyobrazić.
    Niby jak ??
    Z innych umów osobistych jest strata ??? No niemożliwe ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-03-22 20:56:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Mar 2006, lukasz wrote:

    > Ale nie jest do końca tak jak piszesz. Korekta stylistyczna tekstu, naprawde
    > wymaga dużo myślenia.

    Ależ nie zaprzeczam.
    Tyle że ona nie polega na "wymyślaniu", czyli KREATYWNYM korzystaniu
    z myślenia. Korektor(ka) ma doprowadzić do tego że tekst będzie
    zgodny z regułami (gramatyki, ortografii, stylistyki...) ale NIE
    ma przerabiać myśli autora tworząc nową jakość ani nadawać mu
    nowej postaci (tak jak robi to tłumacz).
    "Autorskość" nie jest uzależniona od wkładu pracy ani koniecznosci
    użycia RAMu i ROMu wykonawcy :)
    IMO oczywiście.
    Jak to mawiają: "każdy na własną odpowiedzialność".
    Jak ktoś chce uznać za "autorskie" powiedzmy wdrożenie projektu
    informatycznego (w odróżnieniu od jego *opracowania*) to wolna
    wola - ja bym się bał :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)