  • 1. Data: 2006-07-24 17:27:55
    Temat: VAT będący kosztem?
    Od: jakusa <c...@h...com>

    Witam grupowiczów.

    Deklaracja VAT tuż, tuż, a ja mam właśnie pytanie związane z brakiem
    dokumentów potwierdzających WDT lub Eksport. Przypuśćmy, że nie mam tych
    dokumentów, muszę to opodatkować 22% VAT-em i odprowadzić VAT należny do
    U.S., traktując taką sprzedaż jak krajową.
    I tutaj mam pytanko: jak mam przeksięgować ten VAT zapłacony:
    Ct VAT należny, a Dt.....?
    Jakieś konto rozrachunkowe np. "VAT od opodatkowanego WDT i Eksportu"
    sobie założyć czy mam to odnieść w koszty (Pozostałe Koszty Operacyjne),
    oczywiście NKUP?

    Pozdrawiam i czekam, co wymyślicie, bo mam już 3 różne opinie - KUP,
    NKUP, rozrachunki.

    Jakusa

  • 2. Data: 2006-07-25 08:18:59
    Temat: Re: VAT będący kosztem?
    Od: "Magdi" <m...@a...pl>

    Użytkownik "jakusa" <c...@h...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > oczywiście NKUP?
    >
    > Pozdrawiam i czekam, co wymyślicie, bo mam już 3 różne opinie - KUP,

    Na pewno nie rozrachunki, bo będzie Ci to wisieć do końca świata jako
    należność, tylko od kogo/
    sprawdź sobie definicję obrotu dla VAT w ustawie. Obrotem jest kwota należa
    pomniejszona o VAT (piszę z pamięci). Wydaje mi się, ze jeśli dostałeś od
    kontrahenta 1000 zet i to powinno być 22% a nie 0%, to obrotem (sprzedażą
    netto) powinno być dla Ceibie 1000 / 1,22 = 819,67.

    Stąd ja bym dała Ct VAT i skorygowała w "7" przychody (raczej też po Ct i z
    minusem - stornowanie kont wynikowych).

    Firma w której pracowałam tak korygowała, z tym że chodziło o sprzedaż
    krajową w nieprawidłowych stawkach.

  • 3. Data: 2006-07-25 08:22:05
    Od: "Magdi" <m...@a...pl>

    Użytkownik "Magdi" <m...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > z minusem - stornowanie kont wynikowych).
    >
    > Firma w której pracowałam tak korygowała, z tym że chodziło o sprzedaż

    za szybko mi się wysłało.
    Uprzedzam, że nie testowałam tego na eksporcie / WDT, więc może jeszcze inni
    niech się wypowiedzą.
    Zwróć uwagę, że jeśli mam rację, to będzie mniej VATu do zapłacenia, bo
    liczone od mniejszej podstawy. Dlatego trzeba to sprawdzić, a najlepiej i
    tak napisać pytanie do Urzędu Skarbowego ;-)

    Magdi

  • 4. Data: 2006-07-25 11:25:11
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik jakusa napisał:

> [...]
    > oczywiście NKUP?
    >
    > Pozdrawiam i czekam, co wymyślicie, bo mam już 3 różne opinie - KUP,

    to z ustawy:

    6. Stawkę podatku 0 % stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w
    ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed złożeniem deklaracji
    podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru
    poza terytorium Wspólnoty.

    7. Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony,
    podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109
    ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując
    stawkę podatku 0 %, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w
    ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W razie
    nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim
    mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium
    kraju.

    8. Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument
    celny potwierdzający procedurę wywozu.

    9. Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru
    poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 7
    upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu
    za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

    a jeżeli decydujesz się jednak, że będzie to sprzedaż krajowa w związku
    z ust.7, to tak jak Magdi napisała - korygujesz sprzedaż na 7 , poprzez
    pozostawienie kwoty netto na sprzedaży a podatku VAT na koncie
    rozrachunkowym VAT-u. Nigdzie nie jest powiedziane że w takiej sytuacji
    podatkiem VAT dodatkowo jest obiążany sprzedawca.