  • 1. Data: 2006-07-24 16:27:52
    Temat: Zatrudninie bez umowy.Konsekwencje po fakcie.
    Od: "S...@s...wp.wytnij.pl" <l...@o...pl>

    Witam
    Zatrudniłem sie w pewnej firmie.Właściciel ponaglał osobe upoważnioną do
    sporządzenia jakiejś umowy.Ta osoba oświadczyła że umowa jest na 1/5
    etatu,rozliczać się nie muszę z US bo wynagrodzenie było zbyt małe.OK
    Zwolniłem sie po dwóch latach.Nie korzystałem z urlopu a na dodatek nie
    otrzymałem wynagrodzenia za ostatni miesiąć. Upomniałem sie o wynagrodzenie i o
    ekwiwalent za urlop,za dwa lata .Pracowałem tam 6 dni w tyg po 9-12
    godz.Wysmiano mnie i wyrzucono za drzwi.Co mam robić?Szantażowac,że mam kopie
    pewnych dokumentów,że wypłacali mi po 1400 zł? zgłośić do US i ZUS ze zostałem
    oszukany?Zgłosić na policje?
    Prosze o rady-Andrzej K.

  • 2. Data: 2006-07-24 17:15:07
    Temat: Re: Zatrudninie bez umowy.Konsekwencje po fakcie.
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "S...@s...wp.wytnij.pl" <l...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:4dad.0000012b.44c4f507@newsgate.onet.pl...
> [...]
    > kopie
    > pewnych dokumentów,że wypłacali mi po 1400 zł? zgłośić do US i ZUS ze

    Szantaż jest karalny.
    Napisz pismo ze swoimi żądaniami, wyślij poleconym, ostrzeż że jeśli nie
    rozliczą sie w ciągu 7 dni skierujesz sprawę do sądu pracy.
    I rzeczywiście tak zrób, jeśli nie zareagują.

    Praktycznie nie mają szans wygrać tej sprawy.

    Gorzej że z US to raczej MIAŁEŚ OBOWIĄZEK się rozliczać i tutaj z kolei
    Ciebie mogą dotknąć poważne konsekwencje.

    Rozważ czy gra warta świeczki, czy nie lepiej sobie darować.

    Więc z sądem to się zastanów, jak wygrasz to będzie dowód dla US że
    świadomie pracowałeś na czarno i nie płaciłeś podatków.

  • 3. Data: 2006-07-24 22:32:55
    Od: "Ero Walensdorf" <walensdorf@nietrudzsie_nieodbierampriva>

    Użytkownik "Cavallino" <k...@...pl> napisał w wiadomości
    > Gorzej że z US to raczej MIAŁEŚ OBOWIĄZEK się rozliczać i tutaj z kolei
    > Ciebie mogą dotknąć poważne konsekwencje.

    Ejże. To pracodawca odprowadza zaliczki na podatek dochodowy. A nawet składa
    rozliczenie roczne, chyba, że pracownik chce złożyć PIT-a rocznego sam, bo
    spodziewa się zwrotu podatku.
    EWa

  • 4. Data: 2006-07-25 15:56:44
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Ero Walensdorf" <walensdorf@nietrudzsie_nieodbierampriva>
    napisał w wiadomości news:44c54a9c$1@news.home.net.pl...

    > Użytkownik "Cavallino" <k...@...pl> napisał w wiadomości
    >>

    > Ejże. To pracodawca odprowadza zaliczki na podatek dochodowy.

    A pracownik się rozlicza pitem rocznym.
    Rozliczył się?
    Podatek miał odciągany, czy może sam go płacił?

  • 5. Data: 2006-07-25 22:00:36
    Od: "Ero Walensdorf" <walensdorf@nietrudzsie_nieodbierampriva>

    > A pracownik się rozlicza pitem rocznym.
    > Rozliczył się?
    > Podatek miał odciągany, czy może sam go płacił?

    Nie doczytałeś kolejnego zdania, czy wyciąłeś go specjalnie?
    Pracownik nie ma obowiązku składania rozliczenia rocznego. Może spuścić ten
    obowiązek na barki pracodawcy - najwyżej nie dostanie zwrotu nadpłaconego
    podatku, o ile taki w ogóle ma.
    Zatem może wkopać takiego nieuczciwego pracodawcę jeszcze głębiej zeznając,
    że wszystko załatwiał pracodawca i do tego nie otrzymał od niego kopii tego
    rozliczenia.

    EWa

  • 6. Data: 2006-07-25 22:48:34
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Ero Walensdorf wrote:

> [...]
    > Zatem może wkopać takiego nieuczciwego pracodawcę jeszcze głębiej
    > zeznając, że wszystko załatwiał pracodawca i do tego nie otrzymał od

    Obowiązek składania rozliczenia rocznego mają
    podatnicy.
    Pracodawca (płatnik) ma rozliczyć jeśli podatnik
    złoży oświadczenie zgodnie z art 37.
    Rozumiem, że pracownik łże
    (a może nawet "łga"), że złożył oświadczenie
    i nie posiada żadnej kopii?
    Jeśli podatnik (pracownik) nie posiada kopii
    złożonego pracodawcy oświadczenia,
    to nic nie zwojuje- i wyjdzie na to, że się nie rozliczał,
    choć powinien.

  • 7. Data: 2006-07-26 09:53:01
    Od: "Ero Walensdorf" <walensdorf@nietrudzsie_nieodbierampriva>

    > podatnicy.
    > Pracodawca (płatnik) ma rozliczyć jeśli podatnik
    > złoży oświadczenie zgodnie z art 37.

    I o tym przypadku mówię.

    > Rozumiem, że pracownik łże
    > (a może nawet "łga"), że złożył oświadczenie
    > i nie posiada żadnej kopii?

    Co do łgania - pracodawca może, a pracownik nie?

    EWa

  • 8. Data: 2006-07-26 10:38:57
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Ero Walensdorf wrote:

    > I o tym przypadku mówię.

    > Co do łgania - pracodawca może, a pracownik nie?

    Ale jeśli nie ma żadnych podkładek, to
    pracownik miał obowiązek sam się rozliczać.
    Każdy może łgać. Kto lepiej to zrobi,
    temu może sąd uwierzy.

  • 9. Data: 2006-07-26 11:39:41
    Od: "Ero Walensdorf" <walensdorf@nietrudzsie_nieodbierampriva>

    > Ale jeśli nie ma żadnych podkładek, to
    > pracownik miał obowiązek sam się rozliczać.
    > Każdy może łgać. Kto lepiej to zrobi,
    > temu może sąd uwierzy.

    Pracodawca musiałby mieć potwierdzoną przez pracownika kopię PIT-11 - z
    posta wynika, że raczej nie ma.
    EWa

  • 10. Data: 2006-07-26 15:35:48
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    napisał w wiadomości news:44c69485$1@news.home.net.pl...

> [...]
    >
    > Nie doczytałeś kolejnego zdania, czy wyciąłeś go specjalnie?
    > Pracownik nie ma obowiązku składania rozliczenia rocznego. Może spuścić

    A co w tym kierunku musi zrobić?
    Bo "może" a "spuścił" to w tym przypadku dość istotna różnica.
    A można w ciemno założyć, że jak nie dostał umowy, to raczej nie podpisywał
    też żadnego papiera z nią związanego.