  • 1. Data: 2003-11-15 21:39:43
    Temat: VAT - czy dobrze rozumuje ???
    Od: "Neko" <n...@g...pl>

    Prowadze od krotkiego czasu dzialalnosci gospodarcza (m.in:
    handel detaliczny). Rozliczam sie na zasadach ogolnych - pkpir

    Za jakis czas (gdy przekrocze obrot 40.000) bede musial
    stac sie VAT-owcem. I w zwiazku z tym pytanie. Lepiej
    sie przygotowac zawczasu.

    Czy dobrze rozumuje naliczanie i odlczanie VAT-u?

    Przyklad.

    Kupuje z hurtowni towar za 1234 zl netto. Hurtownia
    dolicza VAT 22% (271,48 zl) czyli wychodzi brutto: 1505,48 zł.
    Za tyle kupuje de facto towar. Teraz do tego towaru
    doliczam - powiedzmy - 20% marzy, czyli: 1806 + 22% VAT-u,
    czyli: 397,32 zl - to moj doliczony VAT.
    Odprowadzam do fiskusa roznice, czyli: 397,32-271,48 = 125,84 zl.

    Czy dobrze rozumuje? Jesli zle prosze o wyrozumialosc i przystepne
    wyjasnienie, ale na zdrowy rozum to tak sie liczy i nic poza tym.
    Jesli sie jest VAT-owcem to nalezy prowadzic ewidencje sprzedazy na
    potrzeby VAT-u, prawda ???

    I jeszcze jedno. Jak bede VAT-owcem, to wszystkie transakcje
    ksieguje wtedy w wartosciach netto (zakup towarow - netto,
    sprzedaz, czyli przychod - netto - zawsze netto).

    Prosze o odpowiedzi. Dziekuje.

    Neko

  • 2. Data: 2003-11-15 22:53:38
    Temat: Re: VAT - czy dobrze rozumuje ???
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 15 Nov 2003, Neko wrote:
    [...]
    >+ Czy dobrze rozumuje naliczanie i odlczanie VAT-u?
    [...]
    >+ Odprowadzam do fiskusa roznice, czyli: 397,32-271,48 = 125,84 zl.

    Ustaliwszy że jak tak będziesz liczył to dostaniesz ew.
    pochwałę od US ;), a jak odwrotnie - to 30% "kary" plus
    odsetki od całości i ew. postępowanie "o zaniżenie podatku",
    to poza tym jesteśmy zgodni :)
    Cóż, człowiek jest omylny...

    >+ Czy dobrze rozumuje? Jesli zle prosze o wyrozumialosc i przystepne
    >+ wyjasnienie, ale na zdrowy rozum to tak sie liczy i nic poza tym.

    Nie masz racji z "nic poza tym".
    Sprawa się komplikuje, jeśli wydarzą ci się:
    - sprzedaż zwolniona z VAT
    - sprzedaż niepodlegająca pod VAT
    - brak sprzedaży w danym miesiącu.
    Po coś w VAT-7 jest ileś-tam rubryk :)
    Możliwe są komplikacje nie dające się ująć w VAT-7 :)

    >+ Jesli sie jest VAT-owcem to nalezy prowadzic ewidencje sprzedazy na
    >+ potrzeby VAT-u, prawda ???

    Tak.

    >+ I jeszcze jedno. Jak bede VAT-owcem, to wszystkie transakcje
    >+ ksieguje wtedy w wartosciach netto (zakup towarow - netto,
    >+ sprzedaz, czyli przychod - netto - zawsze netto).

    Ależ - "to zależy".
    Jak ci się trafi sprzedaż zwolniona (i cytować z listy powyżej)
    to zaczynają ci ułamki wychodzić: część VATu się odlicza, część
    się *nie* odlicza - za to idzie w koszty.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-11-16 08:21:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 16 Nov 2003, Neko wrote:

    >+ Użytkownik "wiesiek1051" <w...@i...pl>
    [...]
    >+ To raczej wiem. Mam limit gdzies z 5000 zl do konca roku.
    [...]
    >+ Jak przekrocze limit to wchodze w VAT i zaczynam
    >+ od nastepnego miesiaca byc platnikiem VAT.

    Zdawało mi się że nie. Że od momentu przekroczenia :)
    A jednak różnica jest... szczególnie jak ci wyjdzie że
    pół stołu sprzedajesz "zwolnione" a drugie pół "z VATem"
    (co też było na grupie !).

    >+ A odnosnie naliczania tego vatu to opinie sa podzielone.
    >+ Zobacz na watek pod tytulem: "jak to sie robi" z 13.11.2003 r.

    Też IMO nie tak: sposób określania limitu był w jakimś wątku
    ostatnio, ale innym. Przypomnę że istnieją uzasadnione tezy iż:
    - liczy się tylko okres "od 1. sprzedaży" (to ja się pytam czy
    również "do ostatniej sprzedaży"
    - liczy się tylko *dni w które była sprzedaż*
    Wniosek: codziennie sprzedawać jedno pudełko zapałek...

    [...]
    >+ kwote podatku. Do KPiR wpisujesz swoje obroty brutto
    >+ -- koniec cytatu
    >+ To jest dobre rozumowanie?

    Jak już wiesz - nie. Brutto wpisujesz tylko koszty
    dla sprzedaży zwolnionej.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2003-11-16 09:59:17
    Od: "Neko" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

> [...]
    > pochwałę od US ;), a jak odwrotnie - to 30% "kary" plus
    > odsetki od całości i ew. postępowanie "o zaniżenie podatku",

    Rozumiem ze dobrze licze. To przeciez proste rownanie matematyczne :)

    > Nie masz racji z "nic poza tym".
    > Sprawa się komplikuje, jeśli wydarzą ci się:
    > - sprzedaż zwolniona z VAT

    Co to znaczy? Chyba mi sie tak szybko nie zdarzy bo handluje
    chemia gospodarcza i prasa i zabawkami i... takie tam ;)

    > - sprzedaż niepodlegająca pod VAT

    ???????????

    > - brak sprzedaży w danym miesiącu.

    Odpada.

    > Po coś w VAT-7 jest ileś-tam rubryk :)

    Nie wiem. Jeszcze nie widzialem :)

    > Możliwe są komplikacje nie dające się ująć w VAT-7 :)

    Ciekawe jakie? :)

    > Ależ - "to zależy".
    > Jak ci się trafi sprzedaż zwolniona (i cytować z listy powyżej)
    > to zaczynają ci ułamki wychodzić: część VATu się odlicza, część
    > się *nie* odlicza - za to idzie w koszty.

    Mam nadzieje ze mi sie nie trafi. Gotfrydzie, a kiedy tak sie moze zdarzyc?
    Jaka przykladowa sprzedaz moze byc zwolniona z VAT-u?

    Neko

  • 5. Data: 2003-11-16 10:54:06
    Od: wiesiek1051 <w...@i...pl>

    --
    Post wysłany z portalu finansowego Money.pl <www.money.pl>

  • 6. Data: 2003-11-16 10:57:50
    Od: wiesiek1051 <w...@i...pl>

    rozumujesz dobrze ale zastanow sie przy jakim obrocie staniesz się Vat-owcem. Te ok.
    40 000 zł bierze się proporcjonalnie do czasu prowadzenia działalności i jeżeli
    rozpocząleś ją niedawno to masz limit znacznie mniejszy . Przelicz to gdyż
    konsekwencje są kolosalne . Zyczę powodzenia
    --
    Post wysłany z portalu finansowego Money.pl <www.money.pl>

  • 7. Data: 2003-11-16 11:06:01
    Od: "Neko" <n...@g...pl>

> [...]
    działalności i jeżeli rozpocząleś ją niedawno to masz limit znacznie
    mniejszy . Przelicz to gdyż konsekwencje są kolosalne . Zyczę powodzenia

    ---
    To raczej wiem. Mam limit gdzies z 5000 zl do konca roku. Konsekwencje
    kolosalne? To znaczy jakie?
    Jak przekrocze limit to wchodze w VAT i zaczynam
    od nastepnego miesiaca byc platnikiem VAT.

    A odnosnie naliczania tego vatu to opinie sa podzielone.
    Zobacz na watek pod tytulem: "jak to sie robi" z 13.11.2003 r.

    Zas na pl. biznes otrzymalem taka odpowiedz:

    cytat:

    Zamieszales. Operuj tylko cenami netto. Czyli tymi bez VAT.

    Kupiles za 100 zl netto, sprzedales za 120 zl netto. Musisz do US
    odprowadzic 26,40 zl VAT. Od tej kwoty odliczacz to co zaplaciles przy
    zakupie towaru (i na co masz fakture) czyli 22 zl. Placisz wiec 4,40
    zl. W rejestrze musisz wpisac kwoty netto, brutto, stawke podatku i

  • 8. Data: 2003-11-16 11:23:57
    Temat: Re: Re: VAT - czy dobrze rozumuje ???
    Od: wiesiek1051 <w...@i...pl>

    Vat-owcem stajesz się z dniem przekroczenia limitu i to liczonego co do złotowki .
    Konsekwencja ustalenia błednej daty jest koniecznosc zapłacenia vat_uy od sprzedazy
    bez możliwości pomniejszenia o vat zaplacony podczas zakupow . Zas w PKPIR wpisujesz
    w kwotach netto , wyjątkowo w brutto . Brutto wpisuje się w sytuacji gdy nie masz
    prawa do odliczenia VAT np , zakup paliwa do sam. osobowego , zakup uslug
    noclegowych , gastronomicznych . Pamiętaj tez o mozliwosci skorzystania z prawa do
    odliczenia VAT zawartego w inwentaryzacji towarów sporzadzonej na dzien
    przekroczenia obrotow zmuszających do bycia Vat-owcem .Prawo to masz tylko w
    przypadku gdy we właściwym czasie zarejestrujesz się jako VAT-owiec . Gdybys chciał
    sie zarejestrować dobrowolnie tj bez przekroczenia limitu to bylbys VAT-owcem od
    pierwszego dnia nastepnego miesiąca . Pozdrawiam
    --
    Post wysłany z portalu finansowego Money.pl <www.money.pl>

  • 9. Data: 2003-11-16 11:43:19
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gdybys chciał sie zarejestrować dobrowolnie tj bez przekroczenia
    limitu to bylbys VAT-owcem od pierwszego dnia nastepnego miesiąca .
    Pozdrawiam

    Kiedyś wydawało mi się, że jest tak,
    że jak on rozpoczął w tym roku, więc
    jeśli już wykonał czynności określone w art 2,
    to dobrowolnie nie może.
    (art 14.2)

  • 10. Data: 2003-11-16 17:47:23
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>