  • 11. Data: 2005-01-12 07:11:34
    Temat: Re: WDT, stawka 0% i NIP kontrahenta
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Faust" <f...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:cs1jhv$n98$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Zapewne chodzi o rozporz?dzenie w sprawie okre?lenia......
    > Problem polega na tym iż powyższe rozporz?dzenie nie dotyczy WDT jako
    > czynno?ci opodatkowanej na gruncie innego państwa członkowskiego, która
    nie
    > podlega PTU, zatem przepisy rozporz?dzenia reguluj?cego czynno?ci krajowe
    > opodatkowane PTU - o czym mowa już w par.1 tegoż rozporz?dzenia, nie maj?
    tu
    > zastosowania.

    Twoje enuncjacje (podobnie jak kontrolerów) również nie są źródłem prawa.
    Jak na razie WDT jest opodatkowane w Polsce na
    podstawie art 5 ustawy i stawka wynosi 0%.
    Przepisy rozporządzenia również dotyczą tej sprzedaży.

    Natomiast wymagania stawiane fakturze WDT znajduj? się tylko w
    > ustawie PTU i tylko tam póki co.
    > Natomiast enuncjacje kontrolerów z US nie robi? na mnie wrażenia, bo jest
    > najmniej miarodajne Ľródło interpretacji przepisów.

    Ja też uważam, że sprzedaż moich usług powinna być
    opodatkowana preferyncyjnie :-), ale przy sprzedaży stosuję stawki
    wynikające z ustawy, a nie takie, jakie bym chciał, żeby były.
    Więc prywatnie możesz sobie uważać co chcesz o opodatkowaniu WDT,
    ale na podstawie obowiązującego prawa będzie to transakcja opodatkowana
    wg naszej ustawy i przepisy rozporządzenia dotyczą jej jak najbardziej.
    Co ciekawe nawet dla sprzedaży, która nie podlega VAT ustawa i
    rozporządzenie
    stawiają warunki formalne - co ma zawierać faktura.

  • 12. Data: 2005-01-12 08:47:56
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    > Twoje enuncjacje (podobnie jak kontrolerów) również nie są źródłem prawa.
    > Jak na razie WDT jest opodatkowane w Polsce na
    > podstawie art 5 ustawy i stawka wynosi 0%.
    > Przepisy rozporządzenia również dotyczą tej sprzedaży.

    Co do źródła "stawki 0%" już się odnosiłem. Proszę przeanalizować zapis
    art.106 ust.2 ustawy:
    " przepis ust.1 (obowiązek wystawienia faktury) stosuje się ODPOWIEDNIO do
    dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników
    zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem
    OPODATKOWANIA tych czynności jest TERYTORIUM PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO INNE NIŻ
    TERYTORIUM KRAJU ...(...)"
    Polecam też opublikowaną interpretację ministra OG-005/174/PP1/443/52/2004 w
    której znajduje się zdanie : " w związku z powyższym świadczona przez waszą
    firmę usługa (...) z uwagi na miejsce jej świadczenia będzie opodatkowana w
    Niemczech według przepisów niemieckich"
    Czy nadal uważa pan to za enuncjacje i będzie twierdził że WDT jest
    czynnością podlegającą prawu krajowemu? :)))

    Ustawa określa jakie dane powinna zawierać faktura, z zastrzeżeniem
    wymienionych warunków, zaś powyższy przepis takim warunkiem szczególnym
    jest.Toteż na podstawie wykluczenia danych jako nie mających wpływu na
    prawidłowość rozliczenia podatku można wystawić fakturę WDT zawierającą
    wyłacznie kwotę netto sprzedaży.

    Natomiast rozporządzenie na które cały czas się pan powołuje, czyli
    "Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu
    podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania
    faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których
    nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług"
    stwierdza :
    § 11. 1. Zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający
    numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami
    "FAKTURA VAT".

    O ile nie widzi pan różnicy pomiędzy FAKTURĄ VAT a fakturą WDT to polecam:

    "2. Podatnicy, o których mowa w art. 16 ustawy, są również obowiązani
    wystawiać faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT" przy dokonywaniu
    wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu."

    A więc minister wyraźnie określił, że w przypadku WDT wystawia się FAKTURĘ
    VAT tylko dla nowych środków transportu - ergo w żadnym innym przypadku
    NIE.

    Co było proszę pana do udowodnienia.
    Natomiast wypraszam sobie pańskie enuncjacje, jakoby moja interpretacja
    przepisów wynikała z chęci niepłacenia podatków.

  • 13. Data: 2005-01-12 09:26:58
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    > OPODATKOWANIA tych czynności jest TERYTORIUM PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO INNE

    Z czego nic nie wynika poza obowiązkiem wystawiania faktury
    w przypadku sprzedaży niepodlegającej.

> [...]
    > Czy nadal uważa pan to za enuncjacje i będzie twierdził że WDT jest
    > czynnością podlegającą prawu krajowemu? :)))

    A co ma do tego jakaś tam usługa?
    Przeczytałeś artykuł 5 ustawy?

> [...]
    > jest.Toteż na podstawie wykluczenia danych jako nie mających wpływu na
    > prawidłowość rozliczenia podatku można wystawić fakturę WDT zawierającą

    Można. Papier jest cierpliwy.
    Wystawić można wszystko.
    Ale czy to będzie w zgodzie z prawem.

> [...]
    > wystawiać faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT" przy dokonywaniu
    > wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu."

    Skoro uważasz, że słowo "również"
    wyklucza możliwość wystawiania faktur VAT
    dla wewnątrzwpólnotowej dostawy innych rzeczy niż środki transportu,
    to takiego sposobu interpretacji nie przyjmuję do wiadomości.
    Uważam, żę oprócz faktur VAT dla różnych czynności dodatkowo należy
    dokumentować fakturą
    dostawę środków transportu.

    > A więc minister wyraźnie określił, że w przypadku WDT wystawia się FAKTURĘ
    > VAT tylko dla nowych środków transportu - ergo w żadnym innym przypadku
    > NIE.

    Ja uważam, że nie.

    > Co było proszę pana do udowodnienia.

    Słaby ten dowód. Będziesz miał problemy.

    > Natomiast wypraszam sobie pańskie enuncjacje, jakoby moja interpretacja
    > przepisów wynikała z chęci niepłacenia podatków.

    Nic takiego nie pisałem.

  • 14. Data: 2005-01-12 09:30:10
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    Pozostawiam bez komantarza.

  • 15. Data: 2005-01-21 12:40:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Jan 2005, Faust wrote:
> [...]
    >+ " przepis ust.1 (obowišzek wystawienia faktury) stosuje się ODPOWIEDNIO do
    >+ dostawy towarów lub œwiadczenia usług, dokonywanych przez podatników
    >+ zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem
    >+ OPODATKOWANIA tych czynnoœci jest TERYTORIUM PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO INNE NIŻ
    >+ TERYTORIUM KRAJU ...(...)"
    >+ Polecam też opublikowanš interpretację ministra OG-005/174/PP1/443/52/2004 w
    >+ której znajduje się zdanie : " w zwišzku z powyższym œwiadczona przez waszš
    >+ firmę usługa (...) z uwagi na miejsce jej œwiadczenia będzie opodatkowana w
    ^^^^^^

    >+ Niemczech według przepisów niemieckich"
    >+ Czy nadal uważa pan to za enuncjacje i będzie twierdził że WDT jest
    >+ czynnoœciš podlegajšcš prawu krajowemu? :)))

    No może najpierw trzasnę we własne piersi... :] jako iż nie czytając
    subjecta (nie po raz pierwszy :]) skomentowałem na początku mniemając
    iż chodzi o usługę.
    Zwróć uwagę iż Cef wyraźnie akcentuje fakt iż WDT (ale NIE wykonywanie
    *usług* !) jest wymienione w art. 5.
    Musiałoby być w innym przepisie szczegółowym *wyłączone* z opodatkowania
    aby miało być NP.

    Krótko mówiąc - z dotąd zapodanych cytatów wychodzi iż:
    - WDT => 0% VAT (po stronie sprzedawcy)
    - WDU :) (pojęcia nie ma w ustawie) => NP.

    Do rozstrzygniecia trzeba nam:
    - albo przepisu świadczącego iż "niemal wszystkie" WDT są wyłączone
    z opodatkowania (..."za wyjątkiem nowych środków transportu"
    na przykład). Zapis art. 13 będącego właśnie przepisem szczegółowym
    wygląda wręcz odwrotnie: wyłącza *jedynie* czynności z art. 13.2
    do art. 13.8, mało tego - art.13.7 (czyli właśnie "dostawa
    nowych środków transportu") jest wyłączona z art.13.6 (czyli
    "ogólnej WDT")
    Możesz podać przepis - albo błąd w podanym rozumieniu art. 13
    - wskazujący że WDT *nie* podlega opodatkowaniu ?
    - albo wskazania podstawy opodatkowania WDT; tu jest pytanie
    do CEFa: jakbyś mógł palcem pokazać z czego wynika 0% WDT
    to by wyjaśniło co nieco układ nierówności ;)

    >+ jest.Toteż na podstawie wykluczenia danych jako nie majšcych wpływu na
    >+ prawidłowoœć rozliczenia podatku można wystawić fakturę WDT zawierajšcš
    >+ wyłacznie kwotę netto sprzedaży.

    Mi wychodzi iż CEF powiada że:
    - WDT w kraju sprzedawcy ("wydającego") jest opodatkowana 0%
    - WDT w kraju nabywcy jest opodatkowana "stawką właściwą".
    No a wtedy rzeczywiście wartość 0% VAT trzeba by wykazać !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 16. Data: 2005-01-21 16:03:39
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > - albo wskazania podstawy opodatkowania WDT; tu jest pytanie
    > do CEFa: jakbyś mógł palcem pokazać z czego wynika 0% WDT
    > to by wyjaśniło co nieco układ nierówności ;)

    A to art 5.1 pkt 5) nie wystarcza?
    No i oczywiście art 42

    > Mi wychodzi iż CEF powiada że:
    > - WDT w kraju sprzedawcy ("wydającego") jest opodatkowana 0%
    > - WDT w kraju nabywcy jest opodatkowana "stawką właściwą".
    > No a wtedy rzeczywiście wartość 0% VAT trzeba by wykazać !

    Tak właśnie uważam.