  • 1. Data: 2002-12-05 10:20:03
    Temat: ZUS - czy mozna ksiegowac ZUS w opisany nizej (prosty) sposob?
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Witam,

    Place do ZUS wszystkie mozliwe rodzaje obowiazkowych
    skaldek (z chorobowa wlacznie).
    Tzn. - wszystkie skladki osoby prowadzacej DG,
    bo pracownikow nie mam, i zadncych umow-zlecen dla nikogo.
    Chodzi tylko o mnie - osobę prowadząca DG.

    Czy moge ksiegowac oplaty ZUS-owe w nastepujacy sposob,
    ktory jak dla mnie jest przejrzysty i prosty:

    1. ZADNYCH skaldek dla ZUS nie wpisuję do KPiR,
    wszystie rozliczam dopiero odpowiednio na PIT-5.

    2. WSZYSTKIE skladki za maj (placone do 10 czerwca)
    odliczam sobie dopiero na koniec czerwca, na "czerwcowym"
    PIT-5, składanym do urzędu w lipcu.

    Mozna tak?

    Jesli mozna, to tak bede robil.

    Bo slyszalem, ze mozna to tez sobie skomplkowac,
    i czesc wpisywac do KPIr, czesc nie wolno,
    czesc rozliczac memorialowo, czesc kasowo.
    Ja tak nie chce. Chce, aby bylo przejrzyście i jednolicie.

    Dzieki,

    Latet

  • 2. Data: 2002-12-05 10:26:50
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Bo slyszalem, ze mozna to tez sobie skomplkowac,
    > i czesc wpisywac do KPIr, czesc nie wolno,
    > czesc rozliczac memorialowo, czesc kasowo.
    > Ja tak nie chce. Chce, aby bylo przejrzyście i jednolicie.

    Jednolicie i przejrzyście?
    W podatkach?
    W ZUSie?

    Marzyciel :-)

  • 3. Data: 2002-12-05 10:38:12
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > Jednolicie i przejrzyście?
    > W podatkach?
    > W ZUSie?
    > Marzyciel :-)

    Moze i marzyciel,
    ale czy mozna rozliczac ZUS tak jak opsialem, czy nie mozna?

    Dzieki,

    Latet

  • 4. Data: 2002-12-05 10:49:21
    Od: "Pulsar" <p...@N...pl>

    > Moze i marzyciel,
    > ale czy mozna rozliczac ZUS tak jak opsialem, czy nie mozna?

    Można tak. Z tym, że składki na FP nie możesz rozliczać na PIT-5 - musisz
    dawać w koszty do KPiR.

  • 5. Data: 2002-12-05 10:57:05
    Od: "Iwona Ślusarczyk" <i...@e...pl>

    Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > i czesc wpisywac do KPIr, czesc nie wolno,
    > czesc rozliczac memorialowo, czesc kasowo.
    > Ja tak nie chce. Chce, aby bylo przejrzyście i jednolicie.

    Chcąc uwzględnić w kosztach zapłatę składki na Fundusz Pracy musisz wpisać
    je do KPiR.
    Poza tym jeżeli wpisujesz składki w PIT-5 i nie masz dochodu na koniec roku
    (albo masz mały) to może okazac się że nie odliczysz wszystkich zapłaconych
    społecznych w danym roku i przepada. Natomiast rozliczanie w KPiR powoduje
    że stratę w działalności (tutaj schowane składki ubezp. społecznego) możesz
    rozliczać przez kolejne lata. Musisz popatrzeć na swoją sytuację trochę
    szerzej, wybrać co będzie Ci się bardziej opłacało.
    Można rozliczyć tylko te składki, które faktycznie sa zapłacone, więc
    wszystkie (społ., Fun. Pracy, zdrowotne) roliczasz "kasowo".

    Iwona

  • 6. Data: 2002-12-05 11:01:35
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > Można tak. Z tym, że składki na FP nie możesz rozliczać na PIT-5 - musisz
    > dawać w koszty do KPiR.

    Aha, czyli nie mozna tak jak mi sie marzylo.

    A moge prosic o podstawe prawna?
    (nie zebym nie wierzył, tylko chce się dokształcić,
    a na razie nawet nie wiem w jakiej ustawie tego szukac).

    Wobec tego - nowa wersja - czy mozna tak:

    1. ZADNYCH skaldek (z wyjatkiem FP) nie wpisuję do KPiR,
    wszystie (z wyjatkiem FP) rozliczam dopiero odpowiednio na PIT-5

    2. FP wpisuje do KPiR w miesiącu, w ktorym przelewam do ZUS
    (czyli np. w czerwcu dla ubezpieczen "za maj"),

    2. ostatecznie WSZYSTKIE skladki za maj (placone do 10 czerwca)
    sa moim kosztem "czerwcowym"

    Tak mozna?

    Dzieki,

    Latet

  • 7. Data: 2002-12-05 11:05:28
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > Chcąc uwzględnić w kosztach zapłatę składki na Fundusz Pracy musisz wpisać
    > je do KPiR.

    No dobrze, skoro musze, to wpisze.
    Rozumiem, ze wpisuje w miesiącu płacenia (przelewania).

> [...]
    > rozliczać przez kolejne lata. Musisz popatrzeć na swoją sytuację trochę
    > szerzej, wybrać co będzie Ci się bardziej opłacało.

    Chce aby bylo jak najprosciej, nawet jesli mniej oplacalnie.
    Ale zsadniczo mam dosc male koszty, wiec dochod na koneic
    roku bedzie wystarczajacy.

    > Można rozliczyć tylko te składki, które faktycznie sa zapłacone, więc
    > wszystkie (społ., Fun. Pracy, zdrowotne) roliczasz "kasowo".

    Wszystkie mozna kasowo? Uff, to mi sie podoba. Wreszcie troszkę
    "jednolitosci" ;-)

    Dzieki,

    latet

  • 8. Data: 2002-12-05 11:14:09
    Od: Nikt <n...@p...onet.pl>

    Latet wrote:

> [...]
    >
    > Bo slyszalem, ze mozna to tez sobie skomplkowac,
    > i czesc wpisywac do KPIr, czesc nie wolno,
    > czesc rozliczac memorialowo, czesc kasowo.

    1.Fundusz Pracy możesz rozliczać tylko przez wpis w KPiR
    a) jeśli prowadzisz KPiR w sposób typowy to wpisujesz w miesiącu
    zapłaty
    b) jeśli zdecydowałeś się na księgowanie kosztów jak przy pełnej
    księgowości (czyli księgowamie w miesiącu którego wydatek dotyczy) to
    musisz tę metodę stosować i tutaj - składka za maj płacona w czerwcu
    księgowana w maju
    2.Ubezpieczenia społeczne masz do wyboru: KPiR lub odpowiednia rubryka
    w PIT-5
    a) przy KPiR patrz punkt 1 a i b
    b) przy rubryce w PIT-5 tylko w miesiącu poniesiena wydatku (nawiasem
    mówiąc pomyśl czy składek za listopad nie zapłacić 30 listopada)
    3.Zdrowotne (kasa chorych) tylko odpowiednia rubryka w PIT-5
    Tylko w miesiącu zapłaty czyli składka za maj płatna w czerwcu
    uwzględniana w PIT za czerwiec składanym do 20 lipca

  • 9. Data: 2002-12-05 11:33:05
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Dzieki za kolejna odpowiedz,

    > 1.Fundusz Pracy możesz rozliczać tylko przez wpis w KPiR

    OK, trzecia osoba juz mi to pisze, wiec przestaję miec watpliwosci :-)
    Tylko ciekawi mnie podstawa prawna.
    A moze "podtawa prawna" jest tu po prostu brak specjalnej rubryki
    na Fundusz Pracy w PIT-5 ?

> [...]
    > księgowości (czyli księgowamie w miesiącu którego wydatek dotyczy) to
    > musisz tę metodę stosować i tutaj - składka za maj płacona w czerwcu

    Nie wiem co to znaczy KPIR w typowy sposob.
    Zapewne tak mam - wybralem tyb rozliczania KPiR.
    Nie wiem kiedy, jak i dlaczego miałbym wybierac
    "księgowanie kosztów jak przy pełnej księgowości",
    nie wiem nawet co to znaczy.

    Wnioskuje wiec z tego, ze MOGE WSZYSTKIE rodzaje
    skalek ZUS ksiegowac w miesiącu ich PLACENIA (kasowo).

    Innimy slowy - poniewaz listopad byl 1. miesiacem mojej DG,
    to do kosztow listopadowych zadnego ZUS-u nie wciągam.

    > 2.Ubezpieczenia społeczne masz do wyboru: KPiR lub odpowiednia rubryka
    > w PIT-5

    Wybieram PIT-5.

    > mówiąc pomyśl czy składek za listopad nie zapłacić 30 listopada)

    Chyba juz za pozno. Ani jeszcze nie skladalem DRA, ani nic nie przelałem do
    ZUS,
    a jest juz 5.XII.

    > 3.Zdrowotne (kasa chorych) tylko odpowiednia rubryka w PIT-5

    No to tez wybieram PIT-5 :-)

    > Tylko w miesiącu zapłaty czyli składka za maj płatna w czerwcu
    > uwzględniana w PIT za czerwiec składanym do 20 lipca

    No i dobrze :-)

    Pozdrawiam,

    Latet

  • 10. Data: 2002-12-05 11:36:22
    Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>

    Użytkownik Latet <N...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:2...@h...spray.net.pl.
    ..
> [...]
    > Tylko ciekawi mnie podstawa prawna.
    > A moze "podtawa prawna" jest tu po prostu brak specjalnej rubryki

    Człowieku, ty nie masz nawet podstawowej wiedzy! Skoro nie zdecydowałeś się
    powierzyć prowadzenia ksiąg osobie kompetentnej to przynajmniej kup sobie i
    poczytaj jakiś poradnik Bez obrazy, to tylko dobra rada.