1. Data: 2002-12-05 10:20:03
Temat:ZUS - czy mozna ksiegowac ZUS w opisany nizej (prosty) sposob?
Od:"Latet" <N...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Place do ZUS wszystkie mozliwe rodzaje obowiazkowych
skaldek (z chorobowa wlacznie).
Tzn. - wszystkie skladki osoby prowadzacej DG,
bo pracownikow nie mam, i zadncych umow-zlecen dla nikogo.
Chodzi tylko o mnie - osobę prowadząca DG.

Czy moge ksiegowac oplaty ZUS-owe w nastepujacy sposob,
ktory jak dla mnie jest przejrzysty i prosty:

1. ZADNYCH skaldek dla ZUS nie wpisuję do KPiR,
wszystie rozliczam dopiero odpowiednio na PIT-5.

2. WSZYSTKIE skladki za maj (placone do 10 czerwca)
odliczam sobie dopiero na koniec czerwca, na "czerwcowym"
PIT-5, składanym do urzędu w lipcu.

Mozna tak?

Jesli mozna, to tak bede robil.

Bo slyszalem, ze mozna to tez sobie skomplkowac,
i czesc wpisywac do KPIr, czesc nie wolno,
czesc rozliczac memorialowo, czesc kasowo.
Ja tak nie chce. Chce, aby bylo przejrzyście i jednolicie.

Dzieki,

Latet

2. Data: 2002-12-05 10:26:50
Od:"cef" <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bo slyszalem, ze mozna to tez sobie skomplkowac,
> i czesc wpisywac do KPIr, czesc nie wolno,
> czesc rozliczac memorialowo, czesc kasowo.
> Ja tak nie chce. Chce, aby bylo przejrzyście i jednolicie.

Jednolicie i przejrzyście?
W podatkach?
W ZUSie?

Marzyciel :-)

3. Data: 2002-12-05 10:38:12
Od:"Latet" <N...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jednolicie i przejrzyście?
> W podatkach?
> W ZUSie?
> Marzyciel :-)

Moze i marzyciel,
ale czy mozna rozliczac ZUS tak jak opsialem, czy nie mozna?

Dzieki,

Latet

4. Data: 2002-12-05 10:49:21
Od:"Pulsar" <p...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Moze i marzyciel,
> ale czy mozna rozliczac ZUS tak jak opsialem, czy nie mozna?

Można tak. Z tym, że składki na FP nie możesz rozliczać na PIT-5 - musisz
dawać w koszty do KPiR.

5. Data: 2002-12-05 10:57:05
Od:"Iwona Ślusarczyk" <i...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]

> i czesc wpisywac do KPIr, czesc nie wolno,
> czesc rozliczac memorialowo, czesc kasowo.
> Ja tak nie chce. Chce, aby bylo przejrzyście i jednolicie.

Chcąc uwzględnić w kosztach zapłatę składki na Fundusz Pracy musisz wpisać
je do KPiR.
Poza tym jeżeli wpisujesz składki w PIT-5 i nie masz dochodu na koniec roku
(albo masz mały) to może okazac się że nie odliczysz wszystkich zapłaconych
społecznych w danym roku i przepada. Natomiast rozliczanie w KPiR powoduje
że stratę w działalności (tutaj schowane składki ubezp. społecznego) możesz
rozliczać przez kolejne lata. Musisz popatrzeć na swoją sytuację trochę
szerzej, wybrać co będzie Ci się bardziej opłacało.
Można rozliczyć tylko te składki, które faktycznie sa zapłacone, więc
wszystkie (społ., Fun. Pracy, zdrowotne) roliczasz "kasowo".

Iwona

6. Data: 2002-12-05 11:01:35
Od:"Latet" <N...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Można tak. Z tym, że składki na FP nie możesz rozliczać na PIT-5 - musisz
> dawać w koszty do KPiR.

Aha, czyli nie mozna tak jak mi sie marzylo.

A moge prosic o podstawe prawna?
(nie zebym nie wierzył, tylko chce się dokształcić,
a na razie nawet nie wiem w jakiej ustawie tego szukac).

Wobec tego - nowa wersja - czy mozna tak:

1. ZADNYCH skaldek (z wyjatkiem FP) nie wpisuję do KPiR,
wszystie (z wyjatkiem FP) rozliczam dopiero odpowiednio na PIT-5

2. FP wpisuje do KPiR w miesiącu, w ktorym przelewam do ZUS
(czyli np. w czerwcu dla ubezpieczen "za maj"),

2. ostatecznie WSZYSTKIE skladki za maj (placone do 10 czerwca)
sa moim kosztem "czerwcowym"

Tak mozna?

Dzieki,

Latet

7. Data: 2002-12-05 11:05:28
Od:"Latet" <N...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Chcąc uwzględnić w kosztach zapłatę składki na Fundusz Pracy musisz wpisać
> je do KPiR.

No dobrze, skoro musze, to wpisze.
Rozumiem, ze wpisuje w miesiącu płacenia (przelewania).

> [...]
> rozliczać przez kolejne lata. Musisz popatrzeć na swoją sytuację trochę
> szerzej, wybrać co będzie Ci się bardziej opłacało.

Chce aby bylo jak najprosciej, nawet jesli mniej oplacalnie.
Ale zsadniczo mam dosc male koszty, wiec dochod na koneic
roku bedzie wystarczajacy.

> Można rozliczyć tylko te składki, które faktycznie sa zapłacone, więc
> wszystkie (społ., Fun. Pracy, zdrowotne) roliczasz "kasowo".

Wszystkie mozna kasowo? Uff, to mi sie podoba. Wreszcie troszkę
"jednolitosci" ;-)

Dzieki,

latet

8. Data: 2002-12-05 11:14:09
Od:Nikt <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Latet wrote:

> [...]
>
> Bo slyszalem, ze mozna to tez sobie skomplkowac,
> i czesc wpisywac do KPIr, czesc nie wolno,
> czesc rozliczac memorialowo, czesc kasowo.

1.Fundusz Pracy możesz rozliczać tylko przez wpis w KPiR
a) jeśli prowadzisz KPiR w sposób typowy to wpisujesz w miesiącu
zapłaty
b) jeśli zdecydowałeś się na księgowanie kosztów jak przy pełnej
księgowości (czyli księgowamie w miesiącu którego wydatek dotyczy) to
musisz tę metodę stosować i tutaj - składka za maj płacona w czerwcu
księgowana w maju
2.Ubezpieczenia społeczne masz do wyboru: KPiR lub odpowiednia rubryka
w PIT-5
a) przy KPiR patrz punkt 1 a i b
b) przy rubryce w PIT-5 tylko w miesiącu poniesiena wydatku (nawiasem
mówiąc pomyśl czy składek za listopad nie zapłacić 30 listopada)
3.Zdrowotne (kasa chorych) tylko odpowiednia rubryka w PIT-5
Tylko w miesiącu zapłaty czyli składka za maj płatna w czerwcu
uwzględniana w PIT za czerwiec składanym do 20 lipca

9. Data: 2002-12-05 11:33:05
Od:"Latet" <N...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzieki za kolejna odpowiedz,

> 1.Fundusz Pracy możesz rozliczać tylko przez wpis w KPiR

OK, trzecia osoba juz mi to pisze, wiec przestaję miec watpliwosci :-)
Tylko ciekawi mnie podstawa prawna.
A moze "podtawa prawna" jest tu po prostu brak specjalnej rubryki
na Fundusz Pracy w PIT-5 ?

> [...]
> księgowości (czyli księgowamie w miesiącu którego wydatek dotyczy) to
> musisz tę metodę stosować i tutaj - składka za maj płacona w czerwcu

Nie wiem co to znaczy KPIR w typowy sposob.
Zapewne tak mam - wybralem tyb rozliczania KPiR.
Nie wiem kiedy, jak i dlaczego miałbym wybierac
"księgowanie kosztów jak przy pełnej księgowości",
nie wiem nawet co to znaczy.

Wnioskuje wiec z tego, ze MOGE WSZYSTKIE rodzaje
skalek ZUS ksiegowac w miesiącu ich PLACENIA (kasowo).

Innimy slowy - poniewaz listopad byl 1. miesiacem mojej DG,
to do kosztow listopadowych zadnego ZUS-u nie wciągam.

> 2.Ubezpieczenia społeczne masz do wyboru: KPiR lub odpowiednia rubryka
> w PIT-5

Wybieram PIT-5.

> mówiąc pomyśl czy składek za listopad nie zapłacić 30 listopada)

Chyba juz za pozno. Ani jeszcze nie skladalem DRA, ani nic nie przelałem do
ZUS,
a jest juz 5.XII.

> 3.Zdrowotne (kasa chorych) tylko odpowiednia rubryka w PIT-5

No to tez wybieram PIT-5 :-)

> Tylko w miesiącu zapłaty czyli składka za maj płatna w czerwcu
> uwzględniana w PIT za czerwiec składanym do 20 lipca

No i dobrze :-)

Pozdrawiam,

Latet

10. Data: 2002-12-05 11:36:22
Od:Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Latet <N...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:2...@h...spray.net.pl.
..
> [...]
> Tylko ciekawi mnie podstawa prawna.
> A moze "podtawa prawna" jest tu po prostu brak specjalnej rubryki

Człowieku, ty nie masz nawet podstawowej wiedzy! Skoro nie zdecydowałeś się
powierzyć prowadzenia ksiąg osobie kompetentnej to przynajmniej kup sobie i
poczytaj jakiś poradnik Bez obrazy, to tylko dobra rada.