  • 81. Data: 2015-06-27 21:42:12
    Temat: Re: Zakup samochodu od osoby fizycznej nie prowadzącej DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Jun 2015, 3...@1...125756.invalid wrote:

    > Wojciech Bancer
    >
    > Włączenie do pasztetowej papieru nie oznacza że pasztetowa jest częścią
    > pasztetowej z papierem. Ona dalej jest pasztetową.

    Gdzie tam.
    Przecież tu w rachubę wchodzi zasada "wyłącz logikę, włącz przepis"
    :D

    Przepis jasno stanowi, że pasztetowa "połączona z papierem" (nie w ten
    sposób, że jest nim opakowana i można ją łatwo wypakować, lecz że jest
    "połączona" np. poprzez przemielenie) znika jako przedmiot prawa
    cywilnego.
    Jej już NIE MA.
    Nastąpiło wyprodukowanie nowej rzeczy - "pasztetowej papierowej" czy jak
    ją tam kto sobie nazwie.
    Ewentualne oddzielenie składników papieru (głównie celulozy i kleju)
    będzie wymagało nowego procesu produkcyjnego i *dopiero* jakby został
    przeprowadzony, może się (prawnie!) pojawić "pasztetowa bez papieru".

    pzdr, Gotfryd

  • 82. Data: 2015-06-27 22:04:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Jun 2015, 2...@2...193053.invalid wrote:

    > Wojciech Bancer
    >
    > "Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko"

    "Przepis szczególny stosuje się przed przepisem ogólnym".
    Oczywistym jest, że przepis ogólny może mieć różne skutki
    uboczne, np. może byc stosowany przy zaniedbaniu obowiązków
    prawnych przez prowadzącego DG.

    Przecież potocznie zwane "nielegalne DG", a formalnie
    "prowadzenie DG bez dopełnienia obowiązków rejestracyjnych"
    nie przestaje być "prowadzeniem DG".

    I *WTEDY* jest dobre miejsce na przepis ogólny, aby nie
    pojawiała się luka we wszystkich tych miejscach, w których
    istnieją obowiązki nawiązujące do "firmy" - bo wszak ktoś,
    kto firmy nie zarejestrował, byłby w lepszej sytuacji
    prawnej niż ktoś, kto ją zarejestrował (wszak "przepis
    o firmie" by go nie dotyczył).
    A tak nie ma tłumaczenia.
    Taki "nielegalny DG" ma *również* firmę - z braku laku
    jest nią jego imię i nazwisko, z mocy przepisu.
    Tego na który się powołujesz :D
    Ale jeśli firma *ma* uznany "dodatek", to ten dodatek jest
    nierozerwalną częścią firmy.

    > Ba, mam firmę (imie i nazwisko z włączonym dodatkiem -- co nie zaprzecza
    > temu, "Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko"

    A zasadę o wzajemnych relacjach przepisów ogólnych i szczególnych
    gdzie posiałeś?

    > Wiesz, prosić to sobie mogą, ważna jest podstawa prawna, twierdzisz, że jak
    > podam swoje imie, nazwisko (firmę), nip, w razie czego regon to US, ZUS,
    > odpowiedni Marszałek, i kontrahenci nie będą ze mną gadać, tylko będą się
    > dopominać o ozdobniki firmowe?

    Jeśli w jakimś miejscu jest potrzebna FIRMA, to owszem, organy do tego
    uprawnione mogą zastosować środki wychowawcze :P (upomnienie) albo
    karne (mandat). Mało prawdopodobne, ale przy celowym działaniu (mimo
    upomnienia) możliwe.
    A kontrahenci... cóż, mają pełną swobodę działania po uważaniu.

    Dodam jeszcze, że np. ustawa o VAT *nie wymaga* podawania firmy.
    Ale tak zwyczajnie i po prostu nie ma w niej słowa "firma" (a nie, że
    "podatnikiem jest firma ale może nie podawać członu dodatkowego").
    Podobnie PDoOF.
    Dlatego w kwitkach typu faktura spokojnie wystarczą "dane podatnika"
    i firmy może nie być.
    IMO tylko tyle, że podanie firmy wyklucza możliwość dyskusji nad tym,
    czy w danej transakcji "działanie gospodarcze" było zamiarem podatnika
    (jeśli ma "firmę z dodatkiem" i ją podał, to na pewno nie było to
    działanie osobiste).

    > <cite>
    >
    > II. DANE IDENTYFIKACYJNE PŁATNIKA SKŁADEK

    Przecież cały Twój cytat dowodzi tylko jednego - że nie sprawdziłeś,
    iż ten przepis NIE WYMAGA PODAWANIA FIRMY.
    W ogóle.

    O firmie rozmawiać należy w kontekście przypadków, kiedy podajemy firmę,
    o obowiązku podawania firmy - w tych, w których taki obowiązek istnieje.

    > Po pierwsze, to w rozliczeniach z ZUSem istotne sa dane z II, i jak sobie
    > wybiore/utworzę dla celów 03 "ZUSSSIEKASE" to mam tej nazwy skróconej używać

    To jest "wewnętrzna skrócona nazwa stosowana przez ZUS".
    Nie ma ona NIC wspólnego z firmą!

    > Po drugie, rozumiem, że aktem prawnym konstytuującym podmiot "Tristan" jest
    > wpis w EDG, czyli
    > <https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG/ceidg.public.ui/Sea
    rchDetails.aspx?Id=97c2b059-b9b4-490d-b03b-ca894bd2d
    8f4>
    > Jeżeli płatnik NIP 9690475368 będzie miał zaległości to ZUS będzie ścigać
    > firmę "b7.pl Przemysław Adam Śmiejek" a może nazwę skróconą "b7.pl
    > Przemysław Adam Śmiejek"

    Nie.
    Z mocy przepisu będzie ścigać płatnika składek, a tenże przepis ma
    zupełnie gdzieś to, czy podstawą jest bycie firmą czy niebycie firmą.

    Mylisz pojęcia - jak dyskutujemy o firmie to o firmie, a nie o OSOBIE
    która RÓWNOCZEŚNIE jest płatnikiem składek, podatnikiem, może być
    również dajmy na to posłem na sejm...
    Podatnik jest identyfikowany jako podatnik, a nie jako firma, płatnik
    składek jako płatnik składek itp!
    To że prowadzenie DG implikuje obowiązek rejestracji firmy, rejestracji
    do podatków i rejestracji do ZUS, *nie powoduje* że jedna rejestracja
    niesie bezpośrednie skutki dla innej!

    Obowiązek podawania *FIRMY* istnieje przykładowo w przypadku
    "wprowadzania do obrotu na terytorium RP" towarów zagranicznych.
    Jest również zapisany dla "sprzedaży na odległość".
    Mam przed nosem przepis to wiem ;) (ustawa o swobodzie DG konkretnie).

    pzdr, Gotfryd

  • 83. Data: 2015-06-27 22:19:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    wrote:

    > A co jest złego w definicji przedsiębiorstwa?
    > Nie pasuje jakoś do osób fizycznych prow. 1-os DG czy co?

    Nie pasuje, nijak.
    1-osobowa DG jak najbardziej może mieć kilka przedsiębiorstw.
    "przedsiębiorstwo" jest zdefiniowane chyba też w KC, przeczytaj, "zespół
    składników majątkowych i niemajątkowych", jakoś tak.
    I jeśli jedna OSOBA (przedsiębiorca) ma kilka takich "odrębnych
    zespołów składników", to różnica staje się ewidentna i istotna.

    > Nie jest to samodzielna jednostka gospodarcza?

    Nie.
    Firma to jest "nazwa ktosia".
    Przedsiębiorstwo to jest "coś" stanowiące własność tego "ktosia".
    "Ktoś" może mieć kilka "cosiów", nie ma przeszkód.

    Język potoczny jest w tym miejscu rozbieżny z językiem prawniczym.
    Prawnie firma to "nazwa osoby", kropka. W żadnym razie nazwa
    przedsiębiorstwa.

    > Bo nie rozumiem po co ten wtręt.

    Wtopiłeś :D

    pzdr, Gotfryd

  • 84. Data: 2015-06-27 22:24:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Jun 2015, 5...@1...203424.invalid wrote:

    > Wojciech Bancer w

    > Ej, dlaczego wyciąłeś i wprowadzasz kolejny "podmiot"?
    >
    > Czyżby dyskusja o "b7.pl Przemysław Adam Śmiejek" NIP 9690475368 była nie na
    > miejscu, bo NIP 9690475368 jest NIPem niejakiego Przemysława Śmiejka i
    > argumenty Ci sie kończą?

    Błąd w argumentacji.
    NIP *nie* wskazuje firmy.
    NIP wskazuje podatnika!

    Tak się składa, że w przypadku 1-osobowej DG istnieje "prawie
    jednoczesny" obowiązek rejestracji przedsiębiorcy oraz podatnika,
    ale fakt że A jest zobowiązany do B oraz A jest zobowiązany do C
    *nie* implikuje żadnej innej relacji między B i C.
    W szczególności nie implikuje ŻADNYCH relacji między firmą a NIPem,
    mimo że jedno i drugie dotyczy tej samej osoby!

    pzdr, Gotfryd

  • 85. Data: 2015-06-27 22:47:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    A. Wstęp, czyli materiały źródłowe:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,29,147,938,,
    ,ustawa-z-dnia-2072004-r-o-swobodzie-dzialalnosci-go
    spodarczej.html

    B. Zasady prawne.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Norma_prawna
    http://prawo-administracyjne.wyklady.org/wyklad/782_
    racjonalny-prawodawca.html
    http://www.zielona-gora.po.gov.pl/index.php?id=180
    http://sciaga.pl/tekst/31241-32-prawo_rzymskie_najwa
    zniejsze_paremie_lacinskie

    C. Meritum.
    Jedziemy:

    On Fri, 26 Jun 2015, 9...@3...204857.invalid wrote:

    > Wojciech Bancer
    >
    > I, żeby zakończyć jałowa dyskusje

    Nie taka ona znowu jałowa jak się zdaje ;)

    [...]

    > Tylko wskaż proszę przepis, że "nazwa" podlegająca wpisowi do CEIDG jest
    > tożsama z firmą...

    1. Zasada podstawowa: prawo nie składa się WYŁĄCZNIE z przepisów, ale
    również "zasad prawnych". Zasady te stosuje się w przypadku wątpliwości,
    przepisów sprzecznych itp.

    2. Prawnicy wywiedli, że ratio legis, czyli zasada racjonalności
    ustawodawcy skutkuje uznaniem, że jeśli w jednej ustawie ustawodawca
    posługuje się dwoma różnymi określeniami, to te określenia NA PEWNO
    nie są tożsame (jakby mu chodziło o to samo, to by użył tego samego
    określenia). Pytać prawników "legalnie uczonych", bo ja amator jestem,
    to wnioski z twierdzeń kojarzę ale przeprowadzić dowodu nie umiem ;>

    3. Ustawa o swobodzie DG posługuje się:
    - alternatywą wykluczającą, cytuję:
    +++
    2. Dane, o których mowa w ust. 1 pkt 11, obejmujš imię i nazwisko
    albo firmę pełnomocnika oraz odpowiednie dane okreœlone
    w ust. 1 pkt 1, 1a i 3-6.
    ---

    Zapis ten dowodzi, że ustawodawca ma pełną swiadomość, że W ZAKRESIE
    TEJ USTAWY imię i nazwisko nie są tożsame z firmą.
    Ni mniej ni więcej, *jeśli* istnieje firma nie składająca się
    wyłącznie z imienia i nazwiska, to korzystając z formuły "albo"
    zobowiązany *nie* podaje firmy.

    Dalej:
    +++
    Art. 25. 1. Wpisowi do CEIDG podlegajš:
    1) firma przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada;
    ---

    Ergo, w CEIDG *musi być wpisana firma*
    Znaczy JEDNA Z POZYCJI w CEIDG to właśnie "firma".

    Dalej, z "zasad prawnych", jeśli w CEIDG istnieją dwa wpisy, z których:
    - jeden to imię i nazwisko
    - drugi to nazwa spełniająca definicję firmy z KC
    ...to pamiętając o świadomości ustawodawcy co do rozróżnienia
    między firmą a imieniem i nazwiskiem, mamy żądany przez Ciebie dowód.

    Ta pozycja która *może* nie składać się tylko z imienia i nazwiska
    jest właśnie "firmą" - bo firma ma być z CEIDG.
    I jakby firmą Tristana nie było b7-cośtam imię i nazwisko, to
    w tej pozycji byłoby WTEDY samo imię i nazwisko - i to byłaby
    firma właśnie (wtedy tożsama z imieniem i nazwiskiem).

    > Dziękuję.

    Proszę.

    Apeluję uprzejmie i nienegowaniu faktu, że prawo składa się
    NIE TYLKO z przepisów.

    :D

    pzdr, Gotfryd

  • 86. Data: 2015-06-27 23:09:03
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 27.06.2015 o 11:00, (Tom N) pisze:
    > Czyli reasumując zgadzasz sie, że firmą jest Przemysław Śmiejek, a więc
    > "Nie, ja nie jestem firmą." jest zdanie fałszywym CBDU

    Nawet gdybyś miał rację, to i tak nie ja jestem firmą, a moje nazwisko.

  • 87. Data: 2015-06-28 11:06:46
    Od: <4...@7...110646.invalid> (Tom N)

    Przemysław Adam Śmiejek w

    > Nawet gdybyś miał rację, to i tak nie ja jestem firmą, a moje nazwisko.

    A czy ja trolu napisałem, że firmą jest osoba Przemysław Śmiejek?

    --
    'Tom N'

  • 88. Data: 2015-06-28 11:09:12
    Od: <9...@9...110912.invalid> (Tom N)

    Gotfryd Smolik news w

    > Gdzie tam.
    > Przecież tu w rachubę wchodzi zasada "wyłącz logikę, włącz przepis"
    > :D

    Ależ Gotfrydzie jaki przepis, skoro Wojtek pisał o licentia poetica

> [...]
    > sposób, że jest nim opakowana i można ją łatwo wypakować, lecz że jest
    > "połączona" np. poprzez przemielenie) znika jako przedmiot prawa

    Firma Przemysław Śmiejek nie została zmielona z "ozdobnikiem" b7.pl, więc
    firma ("matka") nie mogła zniknąć z powodu włączenia czegoś do firmy. Nie
    powstała również żadna nowa firma.
    Dalej obowiązuje KC i firmą jest Przemysław Śmiejek, co nie wyklucza, że
    firma (tą samą bo ma ten sam NIP) jest również b7.pl Przemysław Adam
    Śmiejek"

    --
    'Tom N'

  • 89. Data: 2015-06-28 11:54:50
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2015-06-27, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]

    > Nie pasuje, nijak.
    > 1-osobowa DG jak najbardziej może mieć kilka przedsiębiorstw.

    Literalnie patrząc to nie może, może mieć kilka zakładów wchodzących w skład
    jednego przedsiębiorstwa.

    > "przedsiębiorstwo" jest zdefiniowane chyba też w KC, przeczytaj, "zespół
    > składników majątkowych i niemajątkowych", jakoś tak.

    Art. 55^1 k.c.:
    Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i
    materialnych
    przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

    A Ty masz chyba na myśli przedsiębiorstwo wielozakładowe?
    Bo na gruncie np. prawa podatkowego chyba nadal mamy do czynienia z jednym
    przedsiębiorstwem, tylko wielozakładowym.

    > I jeśli jedna OSOBA (przedsiębiorca) ma kilka takich "odrębnych
    > zespołów składników", to różnica staje się ewidentna i istotna.

    To ma przedsiębiorstwo wielozakładowe, albo oddziały, filie. :)

    > Nie.
    > Firma to jest "nazwa ktosia".
    > Przedsiębiorstwo to jest "coś" stanowiące własność tego "ktosia".
    > "Ktoś" może mieć kilka "cosiów", nie ma przeszkód.

    Ale te "cosię" to są części jednego przedsiębiorstwa IMHO.
    Oddziały, filie, zakłady itd. ale to nadal część jednego przedsiębiorstwa.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 90. Data: 2015-06-28 12:35:58