  • 11. Data: 2002-01-17 22:38:25
    Temat: Re: Zamknięcie roku
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    Witam !

    On Wed, 16 Jan 2002, Tristan Alder wrote:
    [...]
    >+ > Już zapomniałem o co poszło :(
    >+ > Jeśli to JEST koszt to tak.
    >+
    >+ No np. papier komputerowy. Kupuję 10 ryz. 5 sprzedaję, a 5 zużywam
    >+ sam.

    ...na cele DG ? To oczywiście. Zaznaczam wielkimi literami
    to DG bo z sąsiedniego zdania słyszę takie pytanie :)
    Przypomnę "z Orki": jeśli handlujesz i zużywasz na własne
    cele to możesz przeksięgować z "handlowe" (wpisać sumę
    z minusem) na "koszty" (tą samą sumę z plusem) i wszyscy
    są zadowoleni.

    >+ > "Wyprodukowanie" ŚT dla siebie
    >+
    >+ siebie, czyli prywatnie?

    Prowadzisz osobistą, inną niż dla celów DG ewidencję
    ŚT ?? (lodówka, magnetofon, krajalnica do chleba ;)) ??

    >+ Czy dla firmy?

    Oczywiście to miałem na myśli -:) skoro pojęcie ŚT jest
    zdefiniowane w związku z "działalnością" !

    >+ Kupuję częsci komputerowe, składam sprzęt i kupuję go sam od
    >+ siebie.

    -:)
    Jasne. Tylko jak zadasz pytanie w ten sposób to narażasz się
    się na zrozumienie, że chcesz to nabyć na cele osobiste
    *nie związane* z DG.
    Lepiej powiedzieć że PRODUKUJESZ go dla siebie na potrzeby
    DG :) (zdaje się że tak napisali w ustawie; nb - czytałeś ?)

    >+ > nie jest kosztem, wzięcie kuzynce nie jest kosztem itp.
    >+
    >+ ??

    ...nie ma zakazu żebyś podarował z towaru "na stanie".
    Tylko muisisz odliczyć z kosztów, doliczyć typową
    marżę i zwrócić VAT :] Matematycznie - po prostu
    sprzedać *sobie* :) - właśnie, jak określiłeś wyżej.

    >+ Dlaczego nie? Przecież to mój koszt. Nie rozumiem.
    >+ a) Kupuję papier komputerowy, księguję jako koszt, bo zużywam.
    >+ b) Kupuję papier komputerowy, księguję jako towar, ale mam potrzebę
    >+ użycia papieru, więc mogę sam od siebie kupić. Dlaczego nie ma iść
    >+ jako koszt? Bez sensu!

    Ależ oczywiście.
    Tylko coś tu wspominałeś o ŚT, mylę się ?
    Bo ryza papieru z ŚT ma niewiele wspólnego...nawet jak
    zużywasz dłużej niż rok ;) !

    Dobrze rozumujesz, od Orki dostałem takie samo tłumaczenie
    (i tak samo źle zadałem pytanie - ujmując jako "sprzedaż
    samemu sobie" co jest dwuznaczne :)! I pani z biura podatkowego
    tak samo zaczęła mnie zachęcać do naliczenia sobie VATu... !)

    Raz jeszcze:
    - "dla siebie *prywatnie* - oddajesz VAT i doliczasz podatek od marży
    - "dla firmy", albo jak kto woli "dla siebie do celów związanych
    z DG" - O ILE TO JEST KOSZT - w koszty
    - "dla firmy" na ST - do protokołu produkcji ŚT (to NIE jest
    koszt !) i później amortyzować (być może jednorazowo !)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 12. Data: 2002-01-18 01:18:55
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    On Thu, 17 Jan 2002 23:38:25 +0100, Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne
    <s...@s...com.pl> wrote:

    > Ależ oczywiście.
    > Tylko coś tu wspominałeś o ŚT, mylę się ?
    > Bo ryza papieru z ŚT ma niewiele wspólnego...nawet jak
    >zużywasz dłużej niż rok ;) !

    Nie mówiłem o ŚT, a o Towarze Handlowym!

    --
    Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)