  • 1. Data: 2005-02-01 10:33:21
    Temat: Zielonki idą na swoje ;)
    Od: "Bon Ton" <a...@o...pl>

    Witam,

    Planujemy z mężem rozpoczęcie DG. Oboje zieleni, prawdziwi
    nowicjusze w kwestiach papierkowej obsługi firmy.
    Przejrzałam archiwum grupy, poskakałam po sieci i już widzę,
    że miną tygodnie, zanim będę miała "wiedzę o wyobrażeniu".

    W tej chwili najistotniejsze są dwie kwestie - kto powinien
    prowadzić firmę i jaki rodzaj opodatkowania wybrać.

    Jestem zatrudniona na stałe - jeżeli wezmę firmę na siebie, odpadnie
    płacenie mojego ZUS, ale wtedy zatrudniam męża i pojawią się
    związane z tym koszty. Opcja druga - mąż zakłada DG, ja się w
    papierach nie pojawiam. Co jest korzystniejsze? Inne propozycje?

    Jakie opodatkowanie: firma handlowa, duże miasto, planowany
    obrót miesięczny 20 000zł, przychód przed opodatkowaniem
    około 7 500zł. Czynsz itp. koszty 1 200zł. ZUSy etc. zależne od
    odpowiedzi na pierwszą kwestię.

    Wdzięczna za każdą radę,
    Ewa Bont

  • 2. Data: 2005-02-01 10:58:49
    Temat: Re: Zielonki idą na swoje ;)
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Bon Ton" <a...@o...pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    >
    > Jestem zatrudniona na stałe - jeżeli wezmę firmę na siebie, odpadnie
    > płacenie mojego ZUS, ale wtedy zatrudniam męża

    Męża nie zatrudnisz, on co najwyżej będzie osobą współpracującą.

    > i pojawią się
    > związane z tym koszty. Opcja druga - mąż zakłada DG, ja się w
    > papierach nie pojawiam. Co jest korzystniejsze?

    Jeśli mąż musi już figurować w papierach to niech lepiej od razu będzie na
    niego.

    > Jakie opodatkowanie: firma handlowa, duże miasto, planowany
    > obrót miesięczny 20 000zł, przychód przed opodatkowaniem
    > około 7 500zł.

    Przychód=obrót.
    A przed opodatkowaniem to masz dochód.

    Z obrotu 20 000 w handlu ma Ci zostać 7500 dochodu do opodatkowania?
    Jaka to branża że masz takie marże i to w dużym mieście?

  • 3. Data: 2005-02-01 11:00:23
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Cavallino wrote:

    [...]
    > Przychód=obrót.
    > A przed opodatkowaniem to masz dochód.
    >
    > Z obrotu 20 000 w handlu ma Ci zostać 7500 dochodu do opodatkowania?
    > Jaka to branża że masz takie marże i to w dużym mieście?

    Dokladnie sprawdz swoje wyliczenia...
    uzyskanie 15% dochodu w obrocie graniczy z cudem...

    A ty planujesz 35%...

    Boguslaw

  • 4. Data: 2005-02-01 11:22:45
    Od: "Bon Ton" <a...@o...pl>

    Cavallino pisze...

    > Męża nie zatrudnisz, on co najwyżej będzie osobą współpracującą.

    Nie mogę zatrudnić legalnie współmałżonka w swojej firmie?

    > Jeśli mąż musi już figurować w papierach to niech lepiej
    > od razu będzie na niego.

    Musi być zatrudniony. Firmę i tak będzie prowadził on, ja mam się
    papierkologią zajmować.

    > Przychód=obrót.
    > A przed opodatkowaniem to masz dochód.

    Dzięki, jeszcze się nie osłuchałam ze słownictwem specjalistycznym.

    > Z obrotu 20 000 w handlu ma Ci zostać 7500 dochodu do opodatkowania?
    > Jaka to branża że masz takie marże i to w dużym mieście?

    Spore, nie? :)
    Branży nie zdradzę :P, ale podpowiem, że hobbystyczna.

    Dla jasności, to nie pobożne życzenia - takie są faktyczne obroty
    i dochody istniejącej firmy (przeciętne, bo w roku występują znaczne
    wahania). Właściciel zmarł, firma się zamyka, mamy do wyboru -
    mąż na bezrobocie albo otwarcie DG, odkupienie towaru, kontaktów,
    miejsca i samodzielne prowadzenie interesu. Właśnie próbuję oszacować,
    czy damy radę, ale symulacja utknęła już na początku - za wiele informacji
    muszę zdobyć i przetworzyć jednocześnie. :(

    Ewa Bont

  • 5. Data: 2005-02-01 11:34:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Feb 2005, Bon Ton wrote:
    >+ Jestem zatrudniona na stałe - jeżeli wezmę firmę na siebie, odpadnie
    >+ płacenie mojego ZUS, ale wtedy zatrudniam męża

    ..."to nie jest dobry pomysł".
    Zatrudnienie męża jest możliwe - przynajmniej nikt nie podał zakazu - ale
    w myśl przepisów nie przestaje on być "osobą współpracującą" tudzież
    jego wynagrodzenie nie będzie KUP.
    Po polsku: "podatki trzeba zapłacić podwójnie". Brak chętnych.

    >+ Opcja druga - mąż zakłada DG, ja się w
    >+ papierach nie pojawiam. Co jest korzystniejsze? Inne propozycje?

    Powiadasz że RAZEM będziecie prowadzić ?
    To może *jednak* będziesz "osobą współpracującą" ? W "papierach
    firmy" się taka osoba nie pojawia, ale ma "czysty" układ z ZUSem.
    Zdaje się że "kosztuje" tylko "straty w zdrowotnym"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-02-01 11:37:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Feb 2005, bo wrote:
    >+ Dokladnie sprawdz swoje wyliczenia...
    >+ uzyskanie 15% dochodu w obrocie graniczy z cudem...
    >+
    >+ A ty planujesz 35%...

    ...strzalam: butik ?
    Jakieś dingsy w stylu "puzzle i fuzzle" ? ;)
    Nie wnikam w szanse utrzymania OBROTU. Ale nie jest AFAIK prawdą
    iż dziedzin w których spotyka się narzuty >50% nie ma :]
    A podawała nie "czysty dochód" - ale właśnie dochody z marży, przed
    odliczeniem kosztów (sprawdź).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-02-01 11:42:01
    Od: "Bon Ton" <a...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze...

> [...]
    > jego wynagrodzenie nie będzie KUP.
    > Po polsku: "podatki trzeba zapłacić podwójnie". Brak chętnych.

    Dzięki, jeden problem z głowy :)

> [...]
    > firmy" się taka osoba nie pojawia, ale ma "czysty" układ z ZUSem.
    > Zdaje się że "kosztuje" tylko "straty w zdrowotnym"...

    Podałeś koszt takiej opcji.
    Jakie są zalety... znaczy, co ja/my będziemy z tego mieli?

    Nie rozumiem, co oznacza "osoba współpracująca" oraz KUP, ale
    chętnie doczytam, bo wyraźnie nas to dotyczy - linka do przepisów/objaśnień
    bardzo proszę a jeszcze lepiej - która to będzie ustawa?

    Ewa Bont

  • 8. Data: 2005-02-01 11:51:47
    Od: "Bon Ton" <a...@o...pl>

    Gotfryd Smolik pisze...

    > ...strzalam: butik ?
    > Jakieś dingsy w stylu "puzzle i fuzzle" ? ;)

    Dingsy :)))

    > Nie wnikam w szanse utrzymania OBROTU. Ale nie jest AFAIK prawdą
    > iż dziedzin w których spotyka się narzuty >50% nie ma :]

    Jedynie słowem mogę poręczyć. Ale są takie dziedziny i miejsca , gdzie
    podobne narzuty są normą. Szczególnie w centrum dużego miasta.

    > A podawała nie "czysty dochód" - ale właśnie dochody z marży, przed
    > odliczeniem kosztów (sprawdź).

    Dokładnie, kolejna kwota (1 200zł czynsz) z tego odejdzie, tudzież
    jeszcze nieoszacowane koszty typu ZUS, i podatki, i...

    Ewa Bont

  • 9. Data: 2005-02-01 12:03:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ >
    >+ Nie mogę zatrudnić legalnie współmałżonka w swojej firmie?

    Możesz.
    Cavallino użył skrótu myślowego: małżonek *nie przestaje* być
    "osobą współpracującą" plus "praca małżonka nie jest kosztem".
    Efekty: ZUS jak był tak jest, podatki są podwójne.

    >+ Musi być zatrudniony. Firmę i tak będzie prowadził on, ja mam się
    >+ papierkologią zajmować.

    ...nie musi być ZATRUDNIONY (pracować) w firmie.

    Może przecież być:
    1. sam prowadzącycm DG
    2. wspólnikiem DG razem z tobą
    3. twoją osobą współpracującą.

    Żadna z wersji nie jest "zatrudnieniem".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-02-01 13:11:39
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Cavallino pisze...

    > Nie mogę zatrudnić legalnie współmałżonka w swojej firmie?

    Firmą jesteś Ty, chyba że zakładasz coś innego niż DG.

    > Musi być zatrudniony.

    W DG nie może.