  • 1. Data: 2005-02-01 08:34:52
    Temat: zwrot VAT
    Od: "Wiesiek" <j...@n...pl>

    Takie pytanie.
    Zlecilem wykonanie pewnej firmie inwestycji. Na podstawie umowy zaplacilem
    50% zaliczki. Otrzymalem fakture. Wiec czy :
    1) moge odliczyc VAT z tej faktury - podobno nie, bo usluga nie zostala
    wykonana?
    2) kiedy moge odliczyc VAT - w momencie kiedy odbiore inwestycje i dostane 2
    fakture na 50%?
    A co zrobic w takiej sytuacji gdy np. fakture ta otrzymam w styczniu a tu
    nie bede mial sprzedazy opodatkowanej w (styczniu i lutym).
    pozdrawiam
    KJ

  • 2. Data: 2005-02-01 09:25:35
    Temat: Re: zwrot VAT
    Od: "Wiesiek" <j...@n...pl>

    Ztego co znalazlem to : odliczam calosc, w momencie nabycia prawa wlasnosci
    i wtedy wykazuje w deklaracji VAT jako nabycie ST? ALe jesli nie mam
    sprzedazy opodatkowanej czy moge zadac zwtrotu VAT na zasadzie zaliczki??

  • 3. Data: 2005-02-01 09:34:00
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 2/1/2005 9:34 AM, Użytkownik Wiesiek napisał:

> [...]
    > 50% zaliczki. Otrzymalem fakture. Wiec czy :
    > 1) moge odliczyc VAT z tej faktury - podobno nie, bo usluga nie zostala

    Ależ tak, obowiązują zasady ogólne: miesiąc otrzymania faktury lub nstępny.

    --
    gefragt

  • 4. Data: 2005-02-01 09:37:11
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Wiesiek napisał(a):
    > Ztego co znalazlem to : odliczam calosc, w momencie nabycia prawa wlasnosci
    > i wtedy wykazuje w deklaracji VAT jako nabycie ST? ALe jesli nie mam
    > sprzedazy opodatkowanej czy moge zadac zwtrotu VAT na zasadzie zaliczki??

    Gdzies Ty to znalazł? Gdzie to piszą takie herezje? Podaj adres, ale szybko.

    VAT odlicza się w miesiącu otrzymania faktury lub w następnym (nabycie
    ST, cokolwiek by to było, nie podlega żadnym przepisom szczególnym).
    Oczywiście VAT można odliczyć tylko z faktury dokumentującej faktyczne
    zdarzenie gospodarcze.
    Ale wpłata zaliczki to *jest* faktyczne zdarzenie gospodarcze, na
    dodatek skutkujące obowiązkiem podatkowym i obowiązkiem wystawienia
    faktury przez otrzymującego zaliczke.
    Skoro obowiązek podatkowy powstał, fakturę wystawiono to ty masz prawo
    do odliczenia VAT jak tylko fakturę otrzymasz a najpóźniej miesiąc po
    otrzymanie. Jest to faktura wystawona prawidłowo i dokumentująca
    faktyczne zdarzenie godpodarcze, a tylko to ci jest potrzebne do
    szczęścia :-)

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2005-02-01 11:28:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Feb 2005, Wiesiek wrote:
    >+ 1) moge odliczyc VAT z tej faktury - podobno nie, bo usluga nie zostala
    >+ wykonana?

    ...streszczenie z innego posta: "tak się głupio składa iż u nas podstawą
    odlicznia nie jest [nawet] obowiązek podatkowy a otrzymanie poprawnej
    faktury" - oczywiście wyjątków :) nie licząc.

    >+ A co zrobic w takiej sytuacji gdy np. fakture ta otrzymam w styczniu a tu
    >+ nie bede mial sprzedazy opodatkowanej w (styczniu i lutym).

    *możesz*:
    - wystąpić o zwrot; jeśli przewidujesz później :) sprzedaż to może się
    nie opłacić (!) - terminy ! (...+ew kontrola ;))
    - "zostawić wisieć na deklaracji". Obejrzyj deklarację VAT-7, tam jest
    miejsce gdzie *później* będziesz wykazywał "VAT nieodliczony"

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-02-01 13:13:28
    Od: "Wiesiek" <j...@n...pl>

    Skad zmalazlem?? Pewna firma doradcza ze stolycy ktora bierze 400 pln netto
    za godzine ich pracownika napisala mi wlasnie opinie na temat odliczenia z
    takiej faktury. Tez mnie to zdziwilo bo wszytskie urzedy twierdza to co Wy i
    Ja.
    pozdr.
    KJ

  • 7. Data: 2005-02-01 13:56:55
    Od: "Wiesiek" <j...@n...pl>

    No tak tylko tu chodzi o max szybki zwrot VAT-u bo kwota jest dosc duza.Nie
    wiem czy taka fakture ktora jest zaliczka, na poczet inwestycji moge wykazac
    w VAT 7 jako ST. W koncu amortyzacji nie naliczam wiec zdwalo bysie ze nie
    moge.
    pozdr.
    KJ

  • 8. Data: 2005-02-01 16:53:59
    Od: "Wiesiek" <j...@n...pl>

    Tylko wykazac do przeniesienia, a jak wystapi sprzedaz albo jak przyjme do
    ST cala inwestycej to wyazac jako do zwrotu na rachunek??
    przeabana jest ta nowa/stara ustawa - prawo chyab schodzi na psy

  • 9. Data: 2005-02-01 21:56:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Feb 2005, Wiesiek wrote:

    >+ No tak tylko tu chodzi o max szybki zwrot VAT-u bo kwota jest dosc duza.

    Acha.

> [...]
    >+ w VAT 7 jako ST. W koncu amortyzacji nie naliczam wiec zdwalo bysie ze nie

    Fakt nie naliczania *jeszcze* amortyzacji IMHO o niczym nie
    przesądza. Po prawdzie ustawę mamy nową :[ ale w "starej" ustawie
    sformułowania były (AFAIR :)) podobne, a linia orzecznicza dość
    czytelna: wykluczenie odliczenia VAT dotyczyło literalnie tylko
    przypadków kiedy nabycie *w ogóle* nie może być kosztem - a nie
    "w danej chwili".
    Nie: "nie jest kosztem" (teraz) tylko "nie może być kosztem"
    (kiedykolwiek).
    Nie widzę podstaw żeby coś miało się zmienić.

    Można popatrzeć na sprawę tak: skoro kwota SPORA, to można rozpatrzeć
    czy by nie złożyć formalnego zapytania do US :) a jednocześnie w tym
    samym dniu deklarację z wnioskiem o zwrot.
    Powiedzmy że kontrola pewna :]
    Ale... ale podatnik w ramach "dobrej woli" jest chroniony, NSA orzekł
    wyraźnie iż ukaranie w ramach kontroli podatnika który "zaniósł w zębach"
    do US informację-donos :) na siebie w postaci "pytania" przekracza
    zakres praworządności (jakoś mądrze to w wyroku ujęli, nie pamiętam).
    Ew. błędne założenie co do prawa zwrotu "już" (IMHO Maddy ma rację,
    obojętnie ile by firma doradcza nie brała - ENRON też dużo brał ;))
    - ale... załóżmy pesymistycznie... ryzyko ogranicza się do nieodzyskania
    podatku bo US "wstrzyma".
    A to może przecież zrobić *zawsze* - zarządzając kontrolę i "stawiając
    wnioski", prawda ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-02-02 09:19:13
    Od: "Wiesiek" <j...@n...pl>

    No tak, tylko ze jest to spolka z o.o. a wiec zakladajac :
    1) wykazuje ta zaliczke jako zakup ST,
    2) nie ma sprzedazy opodatkowanej wiec w oparciu o RMF rozdzial3par.5 wnosze
    o zaliczkowy zwrot VAT.
    Tylko ze jesli jakas Pani z US bedzie miala watpliwosci to od wykazanego
    zwrotu VAT zaplace 30% przypis no i tego sie boje.A takie pisemko o
    interpretacje chyba mnie nie uchroni przed tym.
    pozdr.
    KJ