  • 1. Data: 2010-01-05 20:39:13
    Temat: Zwolnienie z VAT w 2010 roku
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

    "Przedsiębiorca, którego limit obrotów w 2009 roku przekroczył 50 tys.
    zł, może wrócić do zwolnienia podmiotowego VAT, gdy zawiadomi o tym
    urząd skarbowy do 15 stycznia 2010 r.

    Równocześnie Stowarzyszenie Podatników w Polsce wystąpiło do ministra
    finansów Jacka Rostowskiego z prośbą o wyjaśnienie, jak stosować nowe
    limity dla zwolnienia z VAT. Jego zdaniem nowe przepisy nie dają prawa
    do skorzystania ze zwolnienia od VAT podatnikom, którzy w 2009 roku
    zrezygnowali z przysługującego im prawa do zwolnienia, a którzy nie
    przekroczyli w roku 2009 wartości sprzedaży opodatkowanej w wysokości
    50 tys. zł. Podatnik, który w 2009 roku zrezygnował ze zwolnienia od
    VAT, którego obroty nie przekroczyły 50 tys. zł, będzie mógł nie
    wcześniej niż od 1 stycznia 2011 r. skorzystać ze zwolnienia od VAT. W
    2010 roku taki podatnik nie będzie miał prawa do skorzystania ze
    zwolnienia podmiotowego VAT."
    Źródło: http://tinyurl.com/ykyx7k9

    Nie widzę tutaj logiki. Przedsiębiorca który przekroczył w 2009 50 tyś
    zł. obrotu może w 2010 roku wrócić do zwolnienia podmiotowego, ale już
    ten który nie przekroczył i zrezygnował z prawa do zwolnienia NIE
    może. Jaki jest tego sens? Albo coś źle zrozumiałem, albo takie
    rozwiązanie jest mocno niesprawiedliwe.

    http://megalotto.pl - Lotto
    http://tajemniczyswiat.pl - Tajemniczy Świat
    http://www.robimybiznes.pl - Zarabianie w Internecie

  • 2. Data: 2010-01-06 07:44:20
    Temat: Re: Zwolnienie z VAT w 2010 roku
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Rafał K. pisze:
    > "Przedsiębiorca, którego limit obrotów w 2009 roku przekroczył 50 tys.
    > zł, może wrócić do zwolnienia podmiotowego VAT, gdy zawiadomi o tym
    > urząd skarbowy do 15 stycznia 2010 r.

    [...]

> [...]
    > zł. obrotu może w 2010 roku wrócić do zwolnienia podmiotowego, ale już
    > ten który nie przekroczył i zrezygnował z prawa do zwolnienia NIE

    taki, że ten, który musiał ze względu na przekroczenie obrotu stać się
    czynnym podatnikiem VAT ma "wyrównane" szanse do tego, który nie
    przekroczył tych 50 tysięcy, a tym bardziej 100, które obowiązują w roku
    bieżącym. Natomiast ten, który chciał stać się czynnym podatnikiem VAT
    musi ponieść konsekwencje swojego wyboru - skoro nie jest to dla niego
    "opłacalne", ma prawo zrezygnować z "bycia" czynnym podatnikiem VAT,ale
    na takich zasadach, jakie obowiązują wszystkich

    Albo coś źle zrozumiałem, albo takie
    > rozwiązanie jest mocno niesprawiedliwe.

    niesprawiedliwe to byłoby w sytuacji, o której wspominasz. Jednakowo
    potraktowani zostaliby ci, którzy chcieli, a nie przemyśleli, jak i ci,
    którzy zostali zmuszeni.

  • 3. Data: 2010-01-06 08:55:04
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

    On 6 Sty, 08:44, gonia <g...@w...pl> wrote:
> [...]
    > "opłacalne", ma prawo zrezygnować z "bycia" czynnym podatnikiem VAT,ale
    > na takich zasadach, jakie obowiązują wszystkich

    Czy aby na pewno?

[...]

    Zabrzmiało to tak, jakby W OGÓLE (nawet na starych zasadach - limit 50
    000) taki podatnik nie mógł skorzystać ze zwolnienia od VAT w 2010
    roku.

  • 4. Data: 2010-01-06 19:38:14
    Od: run_DNA <r...@g...com>

    On 6 Sty, 09:55, Rafał K. <r...@g...com> wrote:
> [...]
    >
    > Zabrzmiało to tak, jakby W OGÓLE (nawet na starych zasadach - limit 50
    > 000) taki podatnik nie mógł skorzystać ze zwolnienia od VAT w 2010

    Oj, nie do końca. Właśnie w nowelizacji ustawy jest o VAT jest zapis
    iż jeżeli podatnik przekroczył obrót w 2009 roku 50 tys. zł to ma czas
    do 15 stycznia 2010 na zgłoszenie (vat-r) iż chce korzystać ze
    zwolnienia z art. 113 ust. 1.

    Link do tego samego serwisu podatki.wp.pl:
    http://podatki.wp.pl/wid,11826140,wiadomosc.html?tic
    aid=196a5

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-01-06 19:45:55
    Od: run_DNA <r...@g...com>

    On 6 Sty, 20:38, run_DNA <r...@g...com> wrote:

> [...]
    > iż jeżeli podatnik przekroczył obrót w 2009 roku 50 tys. zł to ma czas
    > do 15 stycznia 2010 na zgłoszenie (vat-r) iż chce korzystać ze

    Aha, należy dodać że ten sam obrót nie może przekroczyć w 2009 100
    tys. by móc skorzystać ze zwolnienia.

  • 6. Data: 2010-01-07 10:49:21
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

> [...]
    > iż jeżeli podatnik przekroczył obrót w 2009 roku 50 tys. zł to ma czas
    > do 15 stycznia 2010 na zgłoszenie (vat-r) iż chce korzystać ze

    A jeżeli w 2009 roku NIE przekroczyłem 50 000 zł obrotu i
    ZREZYGNOWAŁEM ze zwolnienie z VAT, to czy w 2010 roku będę mógł
    skorzystać ze zwolnienie (obojętnie czy na starych, czy na nowych
    zasadach) z VAT ?

  • 7. Data: 2010-01-09 01:25:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Jan 2010, gonia wrote:

    > taki, że ten, który musiał ze względu na przekroczenie obrotu stać się
    > czynnym podatnikiem VAT ma "wyrównane" szanse do tego, który nie przekroczył
    > tych 50 tysięcy,

    Już pisałem: też nie widzę w tym logiki.
    Wyjaśnij przykład (fixed font), kwoty w kzł:

    2007 2008 2009
    podatnik A: 60 40 40
    podatnik B: 200 200 80

    Który podatnik może, w myśl litery przepisów, uzyskać zwolnienie w 2010?
    Gdzie tu logika??

    > Albo coś źle zrozumiałem, albo takie
    >>
    > niesprawiedliwe to byłoby w sytuacji, o której wspominasz. Jednakowo
    > potraktowani zostaliby ci, którzy chcieli, a nie przemyśleli, jak i ci,
    > którzy zostali zmuszeni.

    Ale niesprawiedliwe jest, że określa to kryterium bez "okienka".
    Dla podatników <50 kzł 3-letnie "okienko" obowiązuje, zaś dla
    tych z przekroczeniem limitu NIE obowiązuje.
    I zupełnie pomija sprawę *wyboru*, o której piszesz (patrz przykład,
    obaj mają "przymusowe" wejście w VAT).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2010-01-09 22:48:24
    Od: run_DNA <r...@g...com>

    On 7 Sty, 11:49, Rafał K. <r...@g...com> wrote:

> [...]
    > ZREZYGNOWAŁEM ze zwolnienie z VAT, to czy w 2010 roku będę mógł
    > skorzystać ze zwolnienie (obojętnie czy na starych, czy na nowych

    jeżeli ktoś rezygnuje ze zwolnienia to może powrócić do tego
    zwolnienia nie wcześniej jak po roku, licząc od końca roku, w którym
    to zwolnienie wybrał. Czyli liczymy od 1.1.2010 1 rok (przy
    zwolnieniu nie ma znaczenia obrót, bo przecież ktoś z tego rezygnuje).
    To jest sytuacja (rezygnacja) zupełnie inna od tej gdzie ktoś
    przekroczył obrót, i z mocy ustawy musi się zarejestrować do VATu.

  • 9. Data: 2010-01-11 08:41:41
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > podatnik A: 60 40 40
    > podatnik B: 200 200 80
    >
    > Który podatnik może, w myśl litery przepisów, uzyskać zwolnienie w 2010?

    obaj, minęło 12 miesięcy od kiedy stali się zarejestrowanymi podatnikami
    VAT, a że w poprzednim roku nie przekroczyli kwoty granicznej 100
    tys.maja prawo skorzystać ze zwolnienia na mocy przepisu:

    art.113
    11. Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub
    zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku,
    licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub
    zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia
    określonego w ust. 1.

    > Gdzie tu logika??

    od kiedy prawo podatkowe ma kierować się logiką?

    > Ale niesprawiedliwe jest, że określa to kryterium bez "okienka".
    > Dla podatników <50 kzł 3-letnie "okienko" obowiązuje, zaś dla
    > tych z przekroczeniem limitu NIE obowiązuje.

    ale to mają być wyrównane szanse dla tych z teraz;>

    Kiedyś , kiedy obowiązywał limit 10 000 euro też niektórzy załapywali
    się na VAT, mimo, że miesiąc później już ze względu na "droższe euro"
    mogliby dalej być zwolnieni. I nikt nie wyrównywał im szans;> teraz
    postanowiono to nadrobić. A że sprawiedliwość to najłatwiej znaleźć w
    encyklopedii pod literką "s" to wybacz.....nie będę wypowiadała się na
    temat okienek;P

  • 10. Data: 2010-01-11 11:28:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 11 Jan 2010, gonia wrote:

    > obaj, minęło 12 miesięcy od kiedy stali się zarejestrowanymi podatnikami VAT,
    > a że w poprzednim roku

    Um... fakt, przeoczyłem że "czas powrotu" został skrócony z 3 lat do
    jednego roku.
    Trzeba by trudniejszą łamigłówkę skonstruować :)
    Thx.

    > od kiedy prawo podatkowe ma kierować się logiką?

    W żadnym, wątek (ta gałąź) nie jest o prawie (w znaczeniu "jakie
    ono jest"), a o tym że że jest "niesprawiedliwe".
    Niesprawiedliwość w tym przypadku wynika z braku logiki: podatnik,
    który wybrał zwolnienie i *nie* przekroczył 50 kzł nie może skorzystać
    z przepisu szczegółowego, podatnik który wybrał zwolnienie i przekroczył
    ten próg - może skorzystać.
    Jedyne co zrobiłem, to poparłem czyjeś zdanie że *jest* toto
    "nielogicznie niesprawiedliwe", proszę o łagodny wymiar kary :D

    > ale to mają być wyrównane szanse dla tych z teraz;>

    ;)
    Popatrz na to tak: ktoś wybrał opodatkowanie w październiku.
    Z głupoty.
    I teraz chciałby wrócić, ale nie może, bo musi rok czekać.
    A ktoś taki sam, kto również wybrał opodatkowanie w październiku,
    lecz *dodatkowo* w grudniu przekroczył 50 zł, jest wolny jak
    ptak (w sprawie wyboru do 15.I.2010).

    > Kiedyś , kiedy obowiązywał limit 10 000 euro też niektórzy załapywali się na
    > VAT, mimo, że miesiąc później już ze względu na "droższe euro" mogliby dalej
    > być zwolnieni. I nikt nie wyrównywał im szans;>

    Ale to byli TYLKO ci, którzy zarobili ZA DUŻO.
    Można powiedzieź: "na swój sposób logiczne", bo limit zwolnienia
    jest zawsze "górny".
    Nielogiczne jest to, że teraz "karani brakiem wyboru" są ci, którzy
    zarobili ZA MAŁO.
    Oczywiście, jak ktoś może, to zakombinuje - weźmie i "przepuści" przez
    swoją firmę sprzedaż znajomego.

    Pytanie: czy należy tworzyć przepisy, które zachęcają do obejścia
    przez kombinacje?
    I o tym (IMVHO) jest niniejsza gałąź wątku :D

    > A że sprawiedliwość to najłatwiej znaleźć w encyklopedii pod
    > literką "s" to wybacz.....nie będę wypowiadała się na temat okienek;P

    No ale my właśnie na ten temat, co, ponarzekać sobie nie wolno? ;)

    pzdr, Gotfryd