  • 1. Data: 2004-11-20 11:05:38
    Temat: amortyzacja a potrącalność kosztu w czasie
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

    CIT:

    jest duże zlecenie (dzieło).
    płatne z dołu, po ukończeniu
    długi okres produkcyjny

    specjalnie na potrzeby zlecenia kupujemy środek trwały - np. koparkę

    i teraz, czy możemy dokonywać odpisów amortyzacyjnych (stanowiących koszt
    uzyskania przychodu) na bierząco, czy dopiero w momencie uzyskania
    przychodu?

    koszt wszak może być potrącony jedynie w roku podatkowym, którego dotyczy.
    Czy zastosujemy w tym przykładzie art.15 ust. 4 updp?

    na ile sytuacja się zmieni, jeśli środek trwały wykorzystywany jest w 50% na
    bierzącą działalność, jaką jest wynajem koparek, a w 50% na potrzeby
    wieloletniego zlecenia?

    p.
    W,

  • 2. Data: 2004-11-22 04:05:21
    Temat: Re: amortyzacja a potrącalność kosztu w czasie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 20 Nov 2004, Wirtualna wrote:

    >+ CIT:

    Uwaga: ja nie dość że KPiR to jeszcze PIT :)
    Ale IMHO *ta* zasada jest ta sama:

> [...]
    >+ i teraz, czy możemy dokonywać odpisów amortyzacyjnych (stanowiących koszt
    >+ uzyskania przychodu) na bierząco, czy dopiero w momencie uzyskania

    Przecież "wydatki na zakup ST *nie są* KUP".
    Prawda ?
    A podstawą amortyzacji podatkowej *nie jest* "osiąganie przychodu"
    (wyjątkowo ! :)) ale "prowadzenie działalności danego rodzaju" !
    Dobrze piszę ?
    +++ UoPDoOF +++
    Art. 22a. 1. Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c,
    stanowiące własność [...tu nas nie interesuje...]
    i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
    ^^^^^^^^^^^
    ....lista co podlega...
    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez
    ^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^
    podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością
    ^^^^^^^^
    gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy
    lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
    ----

    Widzisz gdzieś wymóg osiągania przychodów ??
    :)

    >+ koszt wszak może być potrącony jedynie w roku podatkowym, którego dotyczy.

    Owszm, IMO amortyzacja dotyczy tego roku którego dotyczy... literki
    w 22 opisują jak podzielić :)

    *UWAGA*:
    Ja się NIE odnoszę do amortyzacji ...jak to tym drugim, niepodatkowym
    elementom pełnej księgowości na imię ? Wyparowło mi :]
    Niedawno Maddy (w odpowiedzi na moje wezwanie do pełnoksiegowców)
    tłumaczyła że rzeczywiście WYPADAŁOBY uwzgledniać FAKTYCZNE zuzżycie
    owych ST (czy jak to ujęła ?) - ale że "rzadko ktoś się czepia".
    Spróbuj znaleźć...

    >+ na ile sytuacja się zmieni,

    ...IMHO wcale...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-11-22 07:32:58
    Od: "Zosia" <w...@w...qq>

> [...]
    > lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
    > ----
    >
    > Widzisz gdzieś wymóg osiągania przychodów ??
    Art.16a.1. Amortyzacji podlegają(...) stanowiące własnośc lub współwłasność
    podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do
    użytku w dniu przyjęcia do użytkowania:
    1) budowle, budynki oraz lokale będące odrebna wlasnoscia,
    2)maszyny, urzadzenia i srodki transportu,
    3)inne przedmioty
    o przewidywanym okresie uzywania dluzszym niz rok, wykorzystywane przez
    podatnika na potrzeby zwiazane z prowadzona przez niego dzialalnoscia
    gospodarcza (...)
    ALE:
    Art.15.1. UPDOP Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu
    osiągnięcia przychodów (...)

    i tu jest pies pogrzebany...

    > Niedawno Maddy (w odpowiedzi na moje wezwanie do pełnoksiegowców)
    > tłumaczyła że rzeczywiście WYPADAŁOBY uwzgledniać FAKTYCZNE zuzżycie
    > owych ST (czy jak to ujęła ?) - ale że "rzadko ktoś się czepia".

    bywa rożnie....

    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)
    pozdrawiam
    Zosia

  • 4. Data: 2004-11-22 10:52:55
    Od: "Zosia" <w...@w...qq>

    > Dlaczego? Przeciez nie jest napisane dajmy na to: "w roku uzyskania
    > przychodu" tylko "w celu osiagniecia"... Wiec jak najbardziej amortyzacja
    > KUP jezeli maszyna pracuje.

    zgoda jak najbardziej. moja odpowiedz dotyczyła tego, o czym napisał
    Gotfryd, czyli związku kosztu amortyzacji z dochodem.
    pozdrawiam

  • 5. Data: 2004-11-22 11:19:39
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

> [...]

    Dlaczego? Przeciez nie jest napisane dajmy na to: "w roku uzyskania
    przychodu" tylko "w celu osiagniecia"... Wiec jak najbardziej amortyzacja

    Hmm inna sprawa, ze jezeli maszyna kupiona "konkretnie pod to zlecenie", to
    amortyzacja (ale takze sporo innych wydatkow) w koszty okresu czy w roboty w
    toku (prosze o weryfikacje tej uwagi)?

    Pozdrawiam
    Lukasz Goralczyk

  • 6. Data: 2004-11-24 19:33:18
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

    Użytkownik "Zosia" <w...@w...qq> napisał w wiadomości

    > zgoda jak najbardziej. moja odpowiedz dotyczyła tego, o czym napisał
    > Gotfryd, czyli związku kosztu amortyzacji z dochodem.
    > pozdrawiam

    Wróćmy do wątku głównego - zlecenie na wykonanie dużego, skomplikowanego
    dzieła, którego budowa będzie trwała 2 lata, a płatność nastąpi dopiero po
    zakończeniu prac - na potrzeby zlecenia zakupiono ST - czy mozna amortyzować
    od razu, czy dopiero zaliczyć odpisy w momencie uznania przychodu, które
    nastąpi dopiero za kilka lat?
    Rozumiem, że zawsze można amortyzację odroczyć, obniżając stawkę do 0%, a
    następnie ją podnosząc z powrotem (gdy pojawi się przychód). Ale czy można
    wrzucać w koszty odpisy, mimo iż nie ma przychodu, który z kosztem (odpisem
    amortyzacyjnym) byłby współmierny - miejmy na uwadze, że środek trwały służy
    tylko uzyskaniu tego konkretnego przychodu, który pojawi się dopiero w
    przyszłości.

    p.
    W.

  • 7. Data: 2004-11-24 22:16:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Nov 2004, Zosia wrote:

> [...]
    >+ > A podstawą amortyzacji podatkowej *nie jest* "osiąganie przychodu"
    >+ > (wyjątkowo ! :)) ale "prowadzenie działalności danego rodzaju" !
    [...cytaty...]
> [...]
    >+ ALE:
    >+ Art.15.1. UPDOP Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu

    *W celu*.
    Masz cel ? - masz.

    >+ i tu jest pies pogrzebany...

    IMO - nie jest.
    Zauważ że warunki są zapisane ROZDZIELNIE.
    1. KUP - musi być "w celu"
    2. zakup ST - musi być "w celu"
    3. amortyzacja - nie musi być "w celu" a "pod warunkiem prowadzenia" !
    Mi wychodzi że jeśli sam zakup ST jest "w celu" (a jak wiemy
    - cel może nie wypalić, byleby był prawdopodobny) *oraz* ma
    miejsce "prowadzenie" (ST nie może leżeć i czekać na lepsze
    czasy) to amortyzacja (*podatkowa* !) "się należy".

    [...z niechęcią otwierając kolejną ustawę czylo oPDoOP...]
    Popatrz na to tak: niby w jaki sposób służą użyskaniu przychodu
    wydatki na obsługę pracowniczych programów emerytalnych ?
    Nijak.
    Są kosztem ?
    Są. Bo ? - bo tak powiedziano w art. 15.1.1d.
    No to po dobroci pytam co ci za różnica czy coś zapisano w 15.1.1d czy
    w 15.6 ??
    Oczywiście - "to jest moje stanowisko i go bronię" :) będąc w tej
    komfortowej sytuacji że to nie o moją amortyzację chodzi :] ;)
    Jak to powiadają ? "Każdy odpowiada za siebie" ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-11-25 14:51:58
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

> [...]
    > miejsce "prowadzenie" (ST nie może leżeć i czekać na lepsze
    > czasy) to amortyzacja (*podatkowa* !) "się należy".

    w moim przykladzie nie ma watpliwosci, czy amortyzacje naliczamy czy nie -
    problemem jest KIEDY mozemy odpisy uznac za koszt uzyskania przychodu -
    przychod, ktorego dotyczy zakup danego ST pojawi sie za kilka lat - np.
    maszyna kupiona na potrzeby danego zlecenia, ktore dlugo realizowane skonczy
    sie fakturowaniem za dwa lata.

    p.
    W,

  • 9. Data: 2004-11-25 15:53:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Nov 2004, Wirtualna wrote:
    [...]
    >+ w moim przykladzie nie ma watpliwosci, czy amortyzacje naliczamy czy nie -

    No to OK :)

> [...]
    >+ maszyna kupiona na potrzeby danego zlecenia, ktore dlugo realizowane skonczy

    No to szkoda że wycięłaś z cytatu ten kawałek w którym pytałem
    czy ci sprawia różnicę czy zezwolenie na wpisanie "czegoś w koszt"
    masz ujęte w art. 15.1.1d albo art. 15.6 ? ;)
    Zacytuję:
    +++++
    6. Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia
    środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
    (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami
    art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.
    -----

    Gdzie widzisz warunki INNE niż "zgodnie z przepisami art. 16a..." ??

    To jest TAK SAMO zapisane jak owe "wydatki poniesione na
    pracowniczy program emerytalny": jak jest przepis szczegółowy
    (jest ? - jest, IMO) to NIE obowiązują "warunki ogólne" !

    Zaliczanie amotyzacji w KUP jest *wyjątkiem* od przepisu
    ogólnego - IMO *takim samym* jak uznawanie wydatków "na
    emerytów" :] czy różnice kursowe...
    IMHO jeszcze lepiej to widać na przykładzie KPiR: tam jest
    zapisana zasada kasowości, zasada memoriału, wybór dla
    KPiR i... OSOBNO (jako równorzędny punkt :)) - zaliczanie
    amortyzacji.
    I to powoduje że amortyzacji nie zalicza się ani kasowo :),
    ani memoriałowo, ani wg wyboru - zalicza się wg ODRĘBNEGO
    PRZEPISU. I IMO ta odrębność ma *identyczne* zastosowanie
    wobec "uznania za koszt": warunkiem uznania amortyzacji
    za koszt nie jest "osiagnięcie przychodu" a *tylko* "nabycie"
    (ST) oraz "prowadzenie działalności" (w zakresie w którym
    ST jest potrzebny).
    Z chęcią poczytał bym również wypowiedzi pozostałych
    grupowiczów, bo myśmy się już dobrze okopali i trudno
    się ruszyć :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (przypominający że KPiR...)

  • 10. Data: 2004-11-26 09:46:49
    Od: "Zosia" <z...@o...pl>

    Rodzaj dokumentu informacja o zakresie stosowania przepisów prawa
    podatkowego
    Sygnatura 1MUS-1471/DPD2/423/101/2004/RCh
    Data 2004.06.02

    Autor Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

    Temat Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania
    przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

    Słowa kluczowe amortyzacja
    koszty uzyskania przychodów
    podatek dochodowy od osób prawnych

    Pytanie podatnika 1. Czy odpisy amortyzacyjne od inwestycji w obcym
    środku trwałym przeznaczonym na wynajem, w okresie czasowego braku
    przychodów z tytułu podnajmu tego obiektu można zaliczyć do kosztów
    uzyskania przychodów?2. Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów
    bieżące wydatki związane z wynajmem i utrzymaniem obiektu przeznaczonego na
    podnajem w okresie czasowego braku przychodów z tytułu podnajmu?

    Przedmiotem działalności Spółki jest wynajem nieruchomości będących
    jej własnością lub podnajem wynajmowanych przez Spółkę nieruchomości na
    podstawie długoletnich umów. W wynajmowanych nieruchomościach Spółka
    poczyniła nakłady celem dostosowania obiektów do wymogów najemców
    (podnajemców). Nakłady adaptacyjne poczynione w obcych obiektach figurują w
    księgach Spółki w majątku trwałym jako ?Inwestycje w obcych obiektach?. Od
    pewnego czasu jedna z nieruchomości nie jest podnajmowana z powodu braku
    najemcy, Spółka natomiast ponosi koszty utrzymania obiektu.

    Odpisy amortyzacyjne od przyjętych do używania inwestycji w obcym
    środku trwałym dokonywane są w oparciu o art.16a ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia
    15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych. Odpisów tych zgodnie
    z art 16h ust.1 pkt 1 dokonuje się począwszy od pierwszego miesiąca po
    miesiącu, w którym środek trwały wprowadzono do ewidencji, do końca tego
    miesiąca w którym następuje zrównanie odpisów amortyzacyjnych z ich
    wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub
    stwierdzono ich niedobór.

    Jak wynika z art. 15 ust.6 w/w ustawy , odpisy amortyzacyjne dokonane
    zgodnie z przepisami art. 16a ? 16m, z uwzględnieniem art. 16, stanowią
    koszty uzyskania przychodów.Zatem za koszty uzyskania przychodów należy
    uznać odpisy amortyzacyjne dokonane zgodnie z wyżej powołanymi przepisami, w
    okresie, w którym obiekt przeznaczony na wynajem (podnajem) nie przynosi
    przychodów z powodu czasowego braku najemcy.Zgodnie z art. 15 ust. 1 w/w
    ustawy kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia
    przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zgodnie z tym
    przepisem, aby wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów
    konieczne jest wykazanie przez podatnika bezpośredniego związku poniesionego
    wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jednak przepis ten nie
    wymaga wykazania , że konkretny przychód jest skutkiem poniesienia
    określonego kosztu, ale że określony koszt został poniesiony w celu
    uzyskania przychodów.

    Kosztem uzyskania przychodu będą zatem także takie wydatki, które choć
    nie przyniosły w danej sytuacji przychodu ? to jednak obiektywnie rzecz
    oceniając, mogły go przynieść bo służyły osiągnięciu przychodu, lub że
    przyniosą przychód w okresie późniejszym. Nie jest więc okolicznością
    uniemożliwiającą zaliczenie danych wydatków do kosztów uzyskania przychodów
    faktu, że przychód nie został osiągnięty.

    Przedmiotem działalności gospodarczej jest wynajmowanie obiektów,
    zatem bieżące koszty utrzymania tych obiektów, w tym również opłaty z tytułu
    najmu dokonywane na rzecz właściciela, w okresie przejściowego braku
    podnajemcy, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.