  • 1. Data: 2006-07-02 08:55:31
    Temat: czy muszę podpisywać fakturę korygującą?
    Od: Paweł Sikorski <p...@l...ITOpl>

    Pewna firma molestuje mnie, abym podpisał im fakturę korygującą do
    faktury z lutego. Nie księgowałem tej faktury z lutego, więc nie bardzo
    uśmiecha mi się w tej chwili księgować fakturę korygującą.

    Czy muszę im ją podpisywać?

  • 2. Data: 2006-07-02 10:20:08
    Temat: Re: czy muszę podpisywać fakturę korygującą?
    Od: "Magdi" <m...@a...pl>

    Użytkownik "Paweł Sikorski" <p...@l...ITOpl> napisał w
    wiadomości news:e881qf$mnu$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > z lutego. Nie księgowałem tej faktury z lutego, więc nie bardzo uśmiecha
    > mi się w tej chwili księgować fakturę korygującą.

    Człowieku, ale oni księgowali, więc aby obniżyć VAT należny powinni mieć
    Twój podpis. A ty jeśli nie księgowałeś faktury pierwotnej, to również nie
    musisz ksiegować tej korygującej.

    Magdi

  • 3. Data: 2006-07-02 11:58:12
    Od: Mario <n...@o...pl>

    Paweł Sikorski napisał(a):

    > Czy muszę im ją podpisywać?

    Podpisać nie musisz, bo nikt cię nie zmusi.
    Ale jak chcesz zrobić przyjemność kontrahentowi to podpisz.
    Tylko wtedy będzie mógł on skorygować podatek należny.

  • 4. Data: 2006-07-02 15:04:04
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Mario napisał(a):

    > jak chcesz zrobić przyjemność kontrahentowi to podpisz.
    > Tylko wtedy będzie mógł on skorygować podatek należny.

    Okazuje się, że jest już odmienny wyrok w tej kwestii :)

    cytat z artykułu w poradniku "VAT w praktyce":

    "[...]Abyś mógł bez wdawania się w spór z fiskusem obniżyć swój VAT należny,
    powinieneś przed dokonaniem korekty (z pewnymi wyjątkami) posiadać
    potwierdzenie odbioru przez nabywcę wystawionej przez siebie faktury
    korygującej. Dopiero otrzymanie tego potwierdzenia daje Ci prawo do
    dokonania korekty. Taki sposób postępowania wynika z § 16 ust. 4 ruptu2.
    Czy jednak jest on prawidłowy? Moim zdaniem ? nie.
    Zauważ, że ruptu2 zostało wydane na podstawie delegacji zawartej w art.
    106 ust. 8 uptu. Przepis ten określa zakres przedmiotowy, którego może
    dotyczyć wydane rozporządzenie. Nie ma w nim jednak ani słowa o ustaleniu
    terminu do skorygowania VAT należnego, wynikającego z faktur korygujących.
    Moim zdaniem zatem § 16 ust. 4 ruptu2 jest niezgodny z art. 92 ust. 1
    Konstytucji RP, który mówi o tym, że rozporządzenia wykonawcze mogą być
    wydawane wyłącznie na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w
    ustawie. Oznacza to, według mnie, że korekty możesz dokonać już w chwili
    wystawienia faktury korygującej i nie jest ona uzależniona od otrzymania
    potwierdzenia odbioru.
    Podobne stanowisko zajął również WSA w Warszawie w wyroku z 17 sierpnia
    2005 r. (sygn. akt III S.A./Wa471/2005), w którym stwierdził, że przepisy
    ruptu2 są w tym zakresie nieprawidłowe, a do dokonania korekty VAT
    należnego nie jest potrzebne potwierdzenie odbioru faktury korygującej.
    Zauważ również, że przepisy VI Dyrektywy VAT nie nakładają obowiązku
    podpisywania faktur ani przez wystawcę, ani też przez odbiorcę (art. 22(3
    (b)). Wprowadzenie obowiązku potwierdzenia odbioru faktur korygujących
    można także uznać za próbę obejścia przez fiskusa tego przepisu. Chociaż
    ruptu2 nie wspomina o potwierdzaniu poprzez podpisanie, to jednak organy
    skarbowe w wydawanych przez siebie interpretacjach wskazują ten sposób jako
    najwłaściwszy, przez co niejako ?sugerują? podatnikom konieczność
    podpisywania kopii faktur korygujących.[...]"

    autor: Rafał Kuciński
    redaktor poradnika
    ?VAT w praktyce?

    Podobną informację znajdziemy również w temacie "Koniec potwierdzeń korekt
    faktur" na: http://www.news.pit.pl/newsletter/news41.php

    Polecam także artykuł "Można obniżyć podatek wbrew przepisom" na stronie:
    http://www.skarbowcy.pl/modules.php?op=modload&name=
    News&file=article&sid=4798&mode=thread&order=0&thold
    =0
    (lub jeśli link został "złamany": http://miniurl.pl/podpis_korekty )

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 5. Data: 2006-07-02 17:12:42
    Od: Paweł Sikorski <p...@l...ITOpl>

    > Człowieku, ale oni księgowali, więc aby obniżyć VAT należny powinni mieć
    Ale po co zaraz ta agresja?

    > Twój podpis. A ty jeśli nie księgowałeś faktury pierwotnej, to również nie
    > musisz ksiegować tej korygującej.
    I w takim scenariuszu obie strony będą czyste?