  • 1. Data: 2002-12-10 13:19:22
    Temat: darowizna i spadek: kwota wolna pod warunkiem?
    Od: "Madab" <o...@p...onet.pl>

    Urzędniczka w Urzędzie Skarbowym poinformowała mnie, że darowizna pieniędzy
    dla dziecka do 9 057 zł jest wolna od podatku i wymaga tylko spisania umowy
    między stronami bez zgłaszania do US. Tymczasem w niżej przytoczonej Ustawie
    napisano, że zwalnia się od podatku jeżeli pieniądze te obdarowany
    przeznaczy na wkład budowlany lub mieszkaniowy...
    Co o tym myślicie?
    Pozdrawiam
    Arek
    P.s.
    W przypadku spadku ta kwota może jest wolna bez tego warunku?
    Arek

    Ustawa z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
    Rozdział 1
    Przedmiot opodatkowania
    Art. 4. 1. Zwalnia się od podatku:
    5) nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę
    zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nie przekraczającej 9 057 zł od
    jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż 18 114 zł w
    okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pieniądze te lub rzeczy
    obdarowany przeznaczy na wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni,
    budowę lokalu w małym domu mieszkalnym, budowę domu jednorodzinnego albo
    nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość

  • 2. Data: 2002-12-10 13:30:31
    Temat: Re: darowizna i spadek: kwota wolna pod warunkiem?
    Od: "Madab" <o...@p...onet.pl>

    Już mam odpowiedź na moją wątpliwość.
    Niestety płaci się 3% do 9 660zł. jeśli darowizna nie jest na cele
    mieszkaniowe.
    Urzędniczka źle poinformowała!!!
    Potwierdziła mi to strona http://www.podatki.vis.pl/podatki/po_spadki.htm
    "Trochę inaczej traktowane są darowizny przeznaczone na cele mieszkaniowe
    tj. przekazane na:
    wkład budowlany i mieszkaniowy do spółdzielni
    budowę lokalu w małym domu mieszkalnym
    budowę domu jednorodzinnego
    nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (mieszkania
    hipotecznego)
    Dotyczą one wyłącznie osób zaliczonych do I grupy podatkowej. Wysokość kwoty
    darowizny mieszkaniowej zwolnionej od podatku zależy od tego, czy pochodzi
    od jednego darczyńcy, czy od dwu lub więcej. Jeśli pieniądze lub inne rzeczy
    (np. materiały na budowę domu) darowała jedna osoba to wolna od podatku jest
    kwota 9.057 zł (poprzednio 7.510 zł), a gdy darowizna pochodzi od kilku osób
    (np. ojca i matki): 18.114 zł (poprzednio: 15.020 zł). Limity te obejmują
    pięć lat licząc od pierwszej darowizny."
    Arek

  • 3. Data: 2002-12-10 14:04:56
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Madab" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Co o tym myślicie?
    > Pozdrawiam
    > Arek
    Ja to sobie tak myślę, że urzędniczce kazano przeczytać całą ustawę, a Tobie
    nie. A ona ponętna, gotowa leży i czeka, czeka, czeka... (Ale uważaj ! Nie
    urzędniczka tylko ustawa)
    AR

  • 4. Data: 2002-12-10 21:02:58
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Dec 2002, Madab wrote:

    >+ Już mam odpowiedź na moją wątpliwość.
    >+ Niestety płaci się 3% do 9 660zł. jeśli darowizna nie jest na cele
    >+ mieszkaniowe.
    >+ Urzędniczka źle poinformowała!!!

    Skorzystałeś już z komentarza Andrzeja ? ;)

    Pozdrowienia, Gotfryd