  • 11. Data: 2003-02-05 19:56:26
    Temat: Re: faktura w formie elektronicznej???
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    wiadomości news:b1m85j$1h1i$1@news2.ipartners.pl...

    > A kiedy widziałeś ostatni raz podpis i stempel na fakturze za telefon???
    > A te "przechodzą" bez problemu.

    Tyle że to przypadek szczególny.
    A oto stosowny cytat z rozporządzenia MF
    "[...]
    2. Faktury wystawiane:
    1) nabywcom eksportowanych towarów i usług,
    2) uprawnionym przedstawicielstwom dyplomatycznym i urzędom
    konsularnym oraz członkom personelu tych przedstawicielstw i
    urzędów, a także innym osobom zrównanym z nimi na podstawie ustaw,
    umów lub zwyczajów międzynarodowych,
    3) nabywcom, na których rzecz dokonywana jest sprzedaż: energii
    elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług
    telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w
    poz. 84-86 załącznika nr 3 do ustawy,

    - mogą nie zawierać danych określonych w § 35 ust. 1 pkt 2 i 13 [NIP,
    nazwisko i imię i podpis] odotyczących nabywcy, a podpis osoby
    uprawnionej do wystawiania faktur może być zastąpiony na fakturach
    wystawianych nabywcom, o których mowa w pkt 3, danymi umożliwiającymi
    identyfikację tej osoby.[...]"

    O ile pamietam to chodziło o program więc powyzszy przepis nie ma tu
    zastosowania.

    Nie uogulniajmy. Na tym poziomie abstrakcji to bardzo niebezpieczne :-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 12. Data: 2003-02-06 08:24:51
    Od: "berdycz" <p...@b...pl>

    > O ile pamietam to chodziło o program więc powyzszy przepis nie ma tu
    > zastosowania.
    >
    > Nie uogulniajmy. Na tym poziomie abstrakcji to bardzo niebezpieczne :-)

    Co więc uczciwy polski podatnik ma zrobić z wirtualną zagraniczną fakturą za
    wirtualną czynność????
    Wydrukować i podgryzmolic ???? Kto to sprawdzi ?????:-(

  • 13. Data: 2003-02-06 08:32:21
    Od: MartaW <m...@p...onet.pl>

    "berdycz" <p...@b...pl> napisal w

    > Co więc uczciwy polski podatnik ma zrobić z wirtualną zagraniczną
    > fakturą za wirtualną czynność???? Wydrukować i podgryzmolic ???? Kto
    > to sprawdzi ?????:-(

    Wydaje mi sie, urzedy skarbowe uwazaja, ze uczciwy polski podatnik ma
    takowa zaplacic z wlasnej kieszeni.

    Marta

  • 14. Data: 2003-02-06 08:58:17
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

> [...]
    wirtualną czynność????
    > Wydrukować i podgryzmolic ???? Kto to sprawdzi ?????:-(

    Tak w kwestii formalnej - pamietaj że "zagraniczna faktura" to nie jest
    faktura VAT i nie podlega wymogom rozporządzenia dla faktur VAT.
    W świetle polskich przepisów to jest po prostu rachunek.
    A jak maja wyglądac rachunki, mówi rozporządzenie Min.Fin. w sprawie
    wykonywania niektórych przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa

    "§ 29. 1. Rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie
    usługi jest wystawiany z kopią i zawiera co najmniej:
    1) imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i
    kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi,
    2) datę wystawienia i numer kolejny rachunku,
    3) określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich
    ceny jednostkowe,
    4) ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie,
    5) czytelny podpis wystawcy rachunku oraz odcisk pieczęci wystawcy
    rachunku, jeżeli się nią posługuje."

    I niestety tu także mamy wymóg podpisu.
    A więc takie rachunek z PDFa nie spełnia wymogów ustawowych.

    Teoretycznie mógłbyś go uznac za dowód dołaczając potwierdzenie
    dokonania wpłaty. W ostateczności za KUP uznaje sie te wydatki których
    poniesienie podatnik potrafi udowodnić. Ale to jest w perspektywie
    mnóstwo czasu i pieniędzy na zmaganie się z US.
    Są szanse na wygranie sprawy o wydatek faktycznie poniesiony ale
    nieprawidłowo udokumentowany. Ale to tylko szanse...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 15. Data: 2003-02-06 09:33:56
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    >
    > "§ 29. 1. Rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie
    > usługi jest wystawiany z kopią i zawiera co najmniej:
    (..)
    > 5) czytelny podpis wystawcy rachunku oraz odcisk pieczęci wystawcy
    > rachunku, jeżeli się nią posługuje."
    >
    > I niestety tu także mamy wymóg podpisu.
    > A więc takie rachunek z PDFa nie spełnia wymogów ustawowych.

    Zauważ jednak, że jest to przepis dotyczący jedynie podmiotów polskich
    gdyż zagraniczne naszemu prawu nie podlegają, wobec czego trudno
    przykładać do nich "naszą miarkę".
    Byc może pomocny byłby tutaj par.12.3 rozp. o KPiR - jedyny kłopot
    to ppkt d): "podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania
    operacji gospodarczych"
    Mnie to co prawda nie przekonuje, ale przy okazji dyskusji nt. księgowania
    wyciągów bankowych (też bez pieczątki i podpisu) pojawił się pogląd (AFAIR),
    że wyżej wspomniane podpisy niekoniecznie muszą pochodzić od
    wystawcy dokumentu.

    BTW- par.12.4 "dowód księgowy powinien byc sporządzony w j.polskim"

    Pix

  • 16. Data: 2003-02-06 09:42:42
    Od: MartaW <m...@p...onet.pl>

    Maddy <m...@e...com.pl> napisal w news:b1t84c$b3q$1@atlantis.news.tpi.pl:

> [...]
    > Są szanse na wygranie sprawy o wydatek faktycznie poniesiony ale
    > nieprawidłowo udokumentowany. Ale to tylko szanse...

    Poniesienie wydatku mozna ewentualnie udowodnic wyciagiem z konta
    bankowego. Raz uparlam sie zmusic ShareIt! do przyjecia platnosci za
    licencje na pewne oprogramowanie przelewem. Przyslali "elektroniczna"
    fakture (a raczej wezwanie do zaplaty), ktora wydrukowalam i zanioslam do
    banku. Bank ja podstemplowal i podpial pod moje zlecenie wykonania
    przelewu. Potem na wyciagu pojawily sie odpowiednie pozycje. W efekcie
    uznalam operacje za dostatecznie udokumentowana (ha!) i wpisalam w koszty.

    Marta

  • 17. Data: 2003-02-06 10:30:14
    Od: "berdycz" <p...@b...pl>

    Użytkownik "MartaW" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > przelewu. Potem na wyciagu pojawily sie odpowiednie pozycje. W efekcie
    > uznalam operacje za dostatecznie udokumentowana (ha!) i wpisalam w koszty.

    A mądrale z US to widzieli?, zaakceptowali czy mieli "uciechy po pachy" ????

  • 18. Data: 2003-02-06 10:45:32
    Od: MartaW <m...@p...onet.pl>

    "berdycz" <p...@b...pl> napisal w

    > A mądrale z US to widzieli?, zaakceptowali czy mieli "uciechy po
    > pachy" ????

    Nie widzieli.
    Tfu (przez lewe ramie, na odwrocenie zlego uroku)

    Marta

  • 19. Data: 2003-02-06 18:54:20
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "berdycz" <p...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "MartaW" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > A mądrale z US to widzieli?, zaakceptowali czy mieli "uciechy po pachy"
    ????

    Czytales wyroki NSA w kwestii dokumentowania wydatkow jako KUP ?

    Karol

  • 20. Data: 2003-02-23 12:11:38
    Od: "Agata" <s...@o...pl>

    > Bez podpisów to chyba nie spełnia wymogów odliczenia Vat .Chyba że ja coś
    > nie doczytałam bo juz nie nadążam za tymi zmianami.
    > Wiola

    Chyba, ze firma posiada upoważnienie przez "nas" wystawione.
    Ale o elektronicznych fakturach to nie słyszałam :)
    Agata