  • 1. Data: 2008-01-04 17:30:45
    Temat: faktura z PDFa nie uprawnia...
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    z serwisu podatki.pl

    http://podatki.pl/artykuly/8_2371.htm?idDzialu=8&idA
    rtykulu=2371

    dla niechętnych darmowej rejestracji:

    Prawo nie dopuszcza przesyłania faktur kontrahentom w pliku PDF

    04.01.2008

    Obecnie obowiązujące przepisy rozporządzeń wykonawczych do ustawy o VAT,
    jak też przepisy Unii Europejskiej nie przewidują możliwości przesyłania
    faktur VAT w formie pliku PDF, jak również pobierania ich z serwera
    firmy, a potem drukowania --- orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w
    Warszawie.

    O co toczył się spór?

    Podatnik (spółka) wystawia wiele faktur i przesyła je pocztą. Spółka
    uznała, że mogłaby rozwiązać problem związany z kosztami przesyłania
    faktur. Jej zdaniem mogłaby pobierać faktury z serwera firmy, natomiast
    kontrahent, któremu spółka wystawia fakturę, mógłby ją pobierać z pliku
    PDF, a potem ją drukować.

    Podatnik powziął wątpliwość, czy taki sposób przesyłania faktur jest
    prawidłowy i dopuszczalny przez prawo. I co najważniejsze, czy
    wydrukowane następnie faktury stanowią podstawę do odliczenia VAT na
    podstawie art. 86 ust. 10 pkt. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o
    podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 53, poz. 535, z późn. zm.).
    Podatnik złożył więc w tej sprawie wniosek o wydanie wiążącej
    interpretacji podatkowej. We wniosku zaprezentował własne stanowisko.
    Stwierdził, że jego zdaniem w omawianej sytuacji miałby prawo do
    odliczenia VAT.

    Tego poglądu spółki nie podzieliły organy podatkowe. Ich zdaniem faktury
    muszą spełniać wymogi przewidziane przepisami Rozporządzenia Ministra
    Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym
    podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich
    przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają
    zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95,
    poz. 798, z późn. zm.). Jeżeli zaś mamy do czynienia z fakturami
    przesyłanymi w drodze elektronicznej, muszą one spełniać wymogi
    określone w rozporządzeniu o e-fakturach.

    Reasumując, organy podatkowe uznały, że podatnik nie ma możliwości
    pobierania faktur z serwera. Nie dają one także prawa do odliczenia VAT.

    Podatnik złożył skargę na decyzję izby skarbowej do Wojewódzkiego Sądu
    Administracyjnego w Warszawie.

    Co orzekł sąd?

    Sąd uznał skargę podatnika za niezasadną i ją oddalił. Sąd podzielił
    argumenty podawane w rozstrzygnięciach organów podatkowych, że prawo nie
    dopuszcza praktyki polegającej na pobieraniu faktur VAT z serwera spółki
    i ich drukowania. Takiej praktyki nie przewidują ani przepisy
    rozporządzeń wykonawczych, ani prawo Unii Europejskiej.

    Możliwe i dopuszczalne jest przesyłanie e-faktur podpisanych podpisem
    elektronicznym lub korzystanie z systemu EDI.

    (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19
    października 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1341/07)

    Anna Kowalska

  • 2. Data: 2008-01-04 17:47:15
    Temat: Re: faktura z PDFa nie uprawnia...
    Od: "Andrzej J." <a...@l...pl>

    Dnia 04.01.2008 Andrzej Kłos <a...@w...pl> napisał/a:
    > z serwisu podatki.pl
    >
    > http://podatki.pl/artykuly/8_2371.htm?idDzialu=8&idA
    rtykulu=2371

    > dla niechętnych darmowej rejestracji:

    [...]

> [...]
    > i ich drukowania. Takiej praktyki nie przewidują ani przepisy
    > rozporządzeń wykonawczych, ani prawo Unii Europejskiej.

    Tym samym sąd zabronił wystawiania faktur VAT za pomocą komputera.
    W zasadzie taki przypadek można przecież sprowadzić do pobierania z
    serwera, przesyłania drogą elektroniczną (po sieci LAN, po kablu do
    drukarki...) i drukowania.

    Czy mam rację?

    Andrzej Jagieło.

  • 3. Data: 2008-01-04 17:54:05
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 04-01-2008 o 18:47:15 Andrzej J. <a...@l...pl> napisał(a):

> [...]
    > W zasadzie taki przypadek można przecież sprowadzić do pobierania z
    > serwera, przesyłania drogą elektroniczną (po sieci LAN, po kablu do

    IMO tak, do tego już na pewno pracownicy nie mogą wystawiać faktur
    - nie dość że idzie PDF drogą elektroniczną, to jeszcze
    drukuje osoba trzecia a nie podatnik :)

    Ja z kolei mam takie pytanie - gdzie jest granica do której wolno drukować
    PDFa,
    a poza którą juz nie wolno.
    Bo skoro sąd dla konkretnego stanu wydaje taki a nie inny wyrok, a wiemy
    jak wystawiać faktury zgodnie z prawem,
    to musi istnieć jakaś konkretna granica "drukowalności PDF-a" - jeśli nie
    istnieje, to nie mamy do czynienia z prawem,
    tylko z lewem które można dowolnie naciągać i naginać, w zalezności od
    potrzeb..

    pozdr,
    tommyz

  • 4. Data: 2008-01-04 20:05:47
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Andrzej J. wrote:
    > Tym samym sąd zabronił wystawiania faktur VAT za pomocą komputera.

    Z czego to wnioskujesz?

    > W zasadzie taki przypadek można przecież sprowadzić do pobierania z
    > serwera, przesyłania drogą elektroniczną (po sieci LAN, po kablu do
    > drukarki...) i drukowania.
    >
    > Czy mam rację?

    Nie.

    IMHO chodzi wyłącznie o to, że faktury w postaci elektronicznej (a taką
    jest bez wątpienia "faktura" w PDF) muszą spełniać wymagania
    rozporządzenia "w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie
    elektronicznej [...]"

    "Faktura" w PDF bez podpisu kwalifikowanego takich wymagań nie spełnia.

    I raczej należy zmienić to właśnie rozporządzenie, ponieważ podpis
    kwalifikowany w przypadku faktur elektronicznych jest wymysłem naszych
    prawodawców i nie jest obligatoryjnie wymagany przez dyrektywy unijne.

    No ale cóż, polskie CA dobrze zainwestowały swoje pieniądze (nie to,
    żebym kogoś posądzał o "wziątki") i mamy to co mamy.

    Inna sprawa, to że problem pewnie przestałby istnieć gdyby odejść od
    dość debilnej klasyfikacji faktury na oryginał, kopie, duplikat i inne.
    Jak to było już wielokrotnie poruszane na tej grupie (min. przez
    Gotfryda) wystarczyłoby mówić o egzemplarzu faktury.

    Piotrek

  • 5. Data: 2008-01-04 20:57:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Jan 2008, Andrzej J. wrote:

    rtykulu=2371
    [...]
    > Tym samym sąd zabronił wystawiania faktur VAT za pomocą komputera.

    Raczej źle zadano pytanie.
    Jak dotąd nie widziałem próby odpowiedzi (z użyciem WSA jako
    elementu rozstrzygającego) odpowiedzi na pytanie "komu".
    Zauważ: wszyscy rzucają się (w walce o faktury) na sądy
    z pytaniem "czy klient może sobie pobrać fakturę".
    A faktura, jak nie jest "cyfrowo certyfikowana", ma postać
    *wyłącznie papieru* (z treścią).
    Wniosek - faktura *powstaje* dopiero podczas wydruku lub
    ręcznego wypisywania! Czy może wystawić ją klient?

    Nie może, przepisy i zasady prawne dają łącznie jasną
    odpowiedź: fakturę wystawić musi *podatnik*.
    Pytanie brzmi: *komu* *może* on to *powierzyć*.

    Tak jak tommy to podsumował: wszyscy akceptują fakt, że pracodawca
    nie wystawia f-r osobiście, a powierza (zleca) to zadanie
    pracownikowi.
    Nikt (najwyraźniej, bo pewnie głośno by było) nie postawił przed
    sądem pytań:
    - czy istnieje zakaz udzielenia pełnomocnictwa do wystawienia
    f-ry?
    Odpowiedź wydaje się być oczywista: nie, nie istnieje.

    - czy istnieje zakaz zlecenia wystawienia f-ry osobie trzeciej?
    Odpowiedź j.w., do rozważenia jest, czy samo zlecenie
    (powierzenie) wystarczy, czy musi być poparte pełnomocnictwem,
    a jeśli ma miejsce ten ostatni przypadek - to ciekaw jestem,
    czy wszyscy pracownicy hipermarketów wystawiający f-ry
    takowe posiadają :)

    No i pytanie - gwódź: jaki przepis zabrania być klientowi
    pełnomocnikiem wystawcy faktury?

    Moje wnioski: zakazu nie ma.
    Tyle, że jest to (w istniejącym stanie prawnym) *groźne* dla *podatnika*!
    Bo jak jego upełnomocniony zleceniobiorca faktury nie wystawi,
    a u podatnika znajdzie się kopia (niewystawionego oryginału),
    to ktoś tu może iść pod sąd - i będzie to podatnik.
    Przypominam, że US za pomocą np. zeznań świadków niejedno już
    udowadniał, i jak będzie miał podpisane przez klienta oświadczenie
    "nie wydrukowałem faktury, bo mi była niepotrzebna", to podatnik
    ma problem, a jak takich klientów będzie 50. to ma problem
    poważny.

    > W zasadzie taki przypadek można przecież sprowadzić do pobierania z
    > serwera, przesyłania drogą elektroniczną (po sieci LAN, po kablu do
    > drukarki...) i drukowania.
    >
    > Czy mam rację?

    O tyle, że "drukowanie faktury", a w przypadku ogólniejszym "wystawiania
    faktury" *zawsze* ma jakąś postać pośrednią i może w nią być
    zamieszany atrament - tak :)
    Pytaniem jest KTO WYSTAWIA FAKTURĘ.
    Jeszcze raz j.w. moje zdanie:
    Klient z tytułu bycia klientem nie może.
    Pełnomocnik może, nieważne czy jest pracownikiem, zleceniobiorcą
    czy klientem podatnika - ale robi to *w imieniu podatnika*.

    I pytania:
    - jakie podatnik a jakie klient musi mieć dowody, że pełnomocnictwo
    miało miejsce, aby jeden i drugi nie mógł mieć postawionego
    zarzutu przekroczenia uprawnień lub niedopełnienia obowiązku
    a faktura uznana za "niebyłą"?

    Teza: pisemne.

    - jak podatnik może zabezpieczyć się przed ukaraniem w przypadku,
    kiedy US udowodni że pełnomocnik z pełnomocnictwa się nie
    wywiązał?

    Teza: nijak. Zostanie ukarany i do widzenia. A faktura uznana
    za nieprawidłowo wystawioną.

    - dlaczego, mimo że w wielu firmach które *ewidentnie prowokowały*
    US do zajęcia stanowiska oraz WSA/NSA do zmiany tego stanowiska,
    *nikt*, słownie *NIKT* z zatrudnionych tam niewątpliwie za
    ciężkie pieniądze księgowych, prawników, doradców i innych
    posiadaczy umiejętności prawnych nie postawił USowi (a następnie
    sądowi) w *takiej* formie (tj udzielenia pałnomocnictwa)?

    Teza: bo pozytywna odpowiedź bardzo by firmie była nie na rękę,
    zwalając na nią (podatnika) odpowiedzielność za zachowania
    klientów. Szukają więc dziury w całym, zamiast pogodzić się
    z literą przepisu (że za wystawienie f-ry *odpowiada* podatnik
    i basta).
    Przecież cała batalia rozbija się o odpowiedzianość: szukany
    jest ktoś, kto powie USowi że to *klient* *we własnym imieniu*
    może sobie druknąć... a na to zgody w przepisach *nie ma*.

    Rzecz jasna, jak chodzi o konstrukcję, to jak Piotrek wspomniał,
    należy wywalić z przepisów chore konstrukcje prowadzące do "kopii
    oryginałów", "oryginalnych kopii" i podobnych wynalazków.
    Tym bardziej, że w paru miejscach na świecie tak to działa.
    Dla naszych ustawodawców jest to jednak za trudne.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-01-04 21:30:52
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

> [...]
    > a u podatnika znajdzie się kopia (niewystawionego oryginału),
    > to ktoś tu może iść pod sąd - i będzie to podatnik.

    I na to jest rozwiązanie.
    Czy istnieje zakaz drukowania więcej niż jednego oryginału faktury?

    Jeśli nie - to podatnik drukuje jeden i pozostawia w teczce "do osobistego
    odbioru przez klienta", a klientowi zleca wydrukowanie drugiego egzemplarza.
    Wydrukuje to wydrukuje, będzie miał; nie wydrukuje - to podatnik jest kryty,
    nie ma obowiązku dostarczania faktury klientowi, anie odbioru przez klienta
    takowej.

  • 7. Data: 2008-01-04 21:53:07
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Cavallino wrote:

    > I na to jest rozwiązanie.
    > Czy istnieje zakaz drukowania więcej niż jednego oryginału faktury?

    Może pójdźmy raczej w kierunku upraszczania a nie dodatkowego
    komplikowania tak oczywistego "kwitu" jakim jest faktura (VAT).

    Ma swój unikatowy numer? Ma!
    Mając zatem ponumerowany *egzemplarz* faktury jesteśmy w stanie dojść
    jakiej transakcji dotyczy? Jesteśmy!

    To po co wymyślać cuda na patyku w rodzaju oryginału, kopii i innych
    równie debilnych określeń na *egzemplarz* dokumentu opisującego *to
    samo* zdarzenie.

    Piotrek

  • 8. Data: 2008-01-04 22:41:53
    Od: "lwh" <l...@v...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0801042129370.3184@athlon64...
    > Przypominam, że US za pomocą np. zeznań świadków niejedno już
    > udowadniał, i jak będzie miał podpisane przez klienta oświadczenie
    > "nie wydrukowałem faktury, bo mi była niepotrzebna", to podatnik

    Czy z osobiście odbieraną, wysyłaną pocztą zwykłą tak stać się nie może ?
    Ileż to ludzi kupuje na fakturę np. w hipermarkecie, a potem ją wyrzuca, bo
    im nie była potrzebna, bo nie mogą zaliczyć w koszty.
    Podatnik ma problem ? Urzędnik ma radochę ?

  • 9. Data: 2008-01-04 22:42:34
    Od: "Alex" <a...@w...pl>

    temat powraca jak bumerang na wielu grupach dyskusyjnych i forach
    http://www.eplatnik.pl/forum/viewtopic.php?id=102

    Alex

  • 10. Data: 2008-01-04 23:55:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Jan 2008, Cavallino wrote:

    > Czy istnieje zakaz drukowania więcej niż jednego oryginału faktury?

    Obawiam się, że zarówno USy jak i sądy tak traktują zapis o "oryginale".

    pzdr, Gotfryd