  • 11. Data: 2006-01-29 10:47:36
    Temat: Re: faktura z nazwą skróconą
    Od: "Radek" <t...@j...pl>

    Użytkownik "vertret" <vertret@@@op.pl> napisał w wiadomości
    news:dri61m$tlt$1@news.onet.pl...
    > Użytkownik "XYZ" <x...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Jak można skrócić imię i nazwisko, aby dalej było imieniem i nazwiskiem w
    > pełnym
    > brzmieniu?

    Z tego co pamietam, cztery lata temu, zanim wystawilem jakakolwiek FV,
    pytalem pani w US co to jest nazwa skrocona.
    Powiedziala, ze to krotsza nazwa. Zapytalem zatem jak ma wygladac nazwa
    mojej firmy.
    Odpowiedziala, ze skrocic sobie moge jak chce, bo nigdzie nie ma przepisu
    jak nalezy skracac...

  • 12. Data: 2006-01-29 17:10:28
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Radek wrote:
    > pytalem pani w US co to jest nazwa skrocona.
    > Powiedziala, ze

    To co mówi pani w US jest akurat najmniej wiarygodne.
    A jakby powiedziała, że nazwa skrócona to Kubuś Puchatek,
    to też byś uwierzył? :-)

    Z drugiej strony nie wiem dlaczego straszycie Radka?
    Może 10 lat temu kwestionowano faktury np
    z błędem ortograficznym czy z drobnymi błędami w danych,
    ale jakoś ostatnio nikogo specjalnie nie obchodziło
    czy nazwa z nazwiskiem czy bez; wystarczało, że był
    poprawny NIP identyfikujący strony transakcji i reszta danych.
    No chyba, że będą jakieś specjalne odgórne wytyczne,
    żeby na takie błędy polować.
    Wystawiaj od dzisiaj poprawnie.

  • 13. Data: 2006-01-29 18:26:50
    Od: "złodziej podatków" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > poprawny NIP identyfikujący strony transakcji i reszta danych.
    > No chyba, że będą jakieś specjalne odgórne wytyczne,

    U mnie jakiś czas temu akurat zostały zakwestionowane faktury na których
    widniała tylko nazwa skrócona. Ja bym wydrukował te faktury już poprawnie i
    powysyłał do odbiorców z prośbą aby je podmienili. Jeżeli będą chcieli tak
    zrobić to zrobią, jeżeli nie to ich sprawa w razie problemów. Radka będzie to
    trochę kosztowało, ale niestety za błędy trzeba płacić. A wydaje mi się że
    lepiej teraz niż dopiero wtedy gdy komuś US zakwestionuje taki dokument. A
    urzędnicy są różni. Jak nie będą mieli się do czego przyczepić, to przyczepią
    się do tego. ONI MUSZĄ MIEĆ WYNIKI.

  • 14. Data: 2006-01-31 01:09:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Jan 2006, Radek wrote:

    > pytalem pani w US co to jest nazwa skrocona.

    Było zajrzeć do przepisów ;)
    Streszczenie: zapis w Kodeksie Cywilnym nie jest oczywisty, bo
    pozwolenie na używanie nazwy skróconej ktoś wpisał w artykuł
    zaczynający się od wskazania osób prawnych.
    Jakby nie patrzeć - nazwa skrócona nie jest jednak dowolnie
    wylosowanym skrótem nazwy pełnej, jest ZAREJESTROWANYM dowolnie
    uczynionym skrótem...
    Aby używać legalnie nazwy skróconej należy ją zarejestrować
    w EDG/KRS.
    Przedsiębiorstwo Nicnierobienia Misia Puchatka może mieć
    zarejestrowaną nazwę skróconą PN Misia Puchatka.
    Tyle.

    > Powiedziala, ze to krotsza nazwa.
    > Zapytalem zatem jak ma wygladac nazwa mojej firmy.

    Zaraz oberwę z powołaniem się na SJN, ale prawniczo - "firmy".
    Firma to *nazwa działalności* a pewnie nie chciałeś zapisać
    "nazwy nazwy mojej DG"... :) czyli nie miało być "nazwy firmy"
    a po prostu "firmy".

    > Odpowiedziala, ze skrocic sobie moge jak chce, bo nigdzie nie ma przepisu jak
    > nalezy skracac...

    Ale chodzi o nazwę zarejestrowaną w EDG!
    I akurat nie o skrócenie nazwiska i imienia do inicjałów :] lecz
    ew. "dowolnie wybranego określenia", dodawanego po owym
    imieniu i nazwisku jako część firmy.

    UWAGA: "nazwa skrócona" w ZUS to *nie jest* "nazwa skrócona wg EDG".
    To czego używa ZUS powinno się nazywać "pseudonim", tam rzeczywiście
    można podać dowolnie wybraną nazwę - służy wyłącznie do wewnętrznej
    identyfikacji w ZUS i AFAIK nie odwołuje się do żadnych przepisów.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)