  • 1. Data: 2005-08-24 08:10:08
    Temat: faktury pomiędzy DG żony i DG męża
    Od: Michał Muras <w...@e...donet.pl>

    Witam

    wygooglałem sporo o zatrudnianiu żony w firmie męża, osobach
    współpracujących, pełnomocnikach, umowach o dzieło itp itd.
    Nigdzie niestety nie znalazłem rozwiązania takiej sytuacji:

    Zarówno żona, jak i mąż prowadzą odrębne DG.
    Czy wówczas faktura wystawiona przez firmę żony stanowi koszt dla firmy
    męża, czy to też podchodzi pod ogólną zasadę że kosztów generowanych przez
    żonę mąż nie może wliczyć do KUP?

    spotkał się ktoś może z taką sytuacją?

    --
    pozdrawiam serdecznie,
    Michał Muras

  • 2. Data: 2005-08-24 08:18:43
    Temat: Re: faktury pomiędzy DG żony i DG męża
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Michał Muras wrote:

> [...]
    > firmy męża, czy to też podchodzi pod ogólną zasadę że kosztów
    > generowanych przez żonę mąż nie może wliczyć do KUP?

    Kilka tygodni temu był artykuł w Rzeczypospolitej, którego autor
    twierdził, że ograniczenia w KUP nie dotyczą wypadku gdy obie strony
    mają DG. Ja osobiście mam wątpliwości i wiem, że niektóre US próbują
    takie faktury kwestionować.
    Pewne są tylko dwie rzeczy:
    1. Wątpliwości dotyczą tylko usług a nie sprzedaży towarów. W wypadku
    towarów nikt nie zabroni zaliczenia w KUP
    2. Niezależnie czy chodzi o towar czy usługę mąż i żona to podmioty
    powiązane i w razie kontroli trzeba będzie udowodnić, że cena byłą ceną
    rynkową i że transakcja nie była pozorna (usługa została rzeczywiście
    wykonana)

  • 3. Data: 2005-08-24 08:31:21
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    jureq wrote:

> [...]
    > powiązane i w razie kontroli trzeba będzie udowodnić, że cena byłą ceną
    > rynkową i że transakcja nie była pozorna (usługa została rzeczywiście

    dalej mnie zastanawia, dlaczego to ja mam wykazac?
    a nie us ma wykazac, ze cena nie byla rynkowa, tylko zanizona, lub
    uslugi nie bylo...

    po za tym dla zony moge miec rabat 90% na uslugi, no nie? dlaczego? Bo
    tak. Bo jest moja zona...

    --
    Kroniki Riddicka: Ucieczka z Butcher Bay ....... http://tiny.pl/q9dt
    Fantastyczna czwórka (Fantastic Four) .......... http://tiny.pl/qg3r

  • 4. Data: 2005-08-24 08:35:02
    Od: Michał Muras <w...@e...donet.pl>

    Jeżeli dobrze kombinuję, to założenie takiej drugiej działalności na żonę
    jest obecnie dużo tańsze niż "współpracownik" (ulga w ZUSie, zamiast
    pełnego jak na starej DG), a i daje większe możliwości kosztów (np.
    logiczniejsze jest wykorzystywanie po jednej komórce w każdej z DG niż
    wrzucanie w koszty mojej DG komórki mojej i żony).
    Z drugiej strony firma żony, która będzie wystawiała FV właściwe wyłącznie
    mojej firmie może się wydać podejrzana US - niby klasyczne
    samozatrudnienie, ale u męża ;-) - więc wolałbym mieć pewność że wszystko
    jest legal.
    Oczywiście chodzi mi o faktycznie wykonane usługi (prowadzenie
    księgowości, tel. do klientów, przygotowywanie dokumentów itp)

    Czy jest w tym rozumowaniu jakiś błąd?

    --
    pozdrawiam serdecznie,
    Michał Muras

  • 5. Data: 2005-08-24 08:48:40
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    mariposa doux wrote:

    > po za tym dla zony moge miec rabat 90% na uslugi, no nie? dlaczego? Bo
    > tak. Bo jest moja zona...

    Oczywiście możesz. Tylko, że w wypadku podmiotów powiązanych jest to
    dochód dla obu stron. Czyli dwa razy zapłacicie podatek od tych
    "zaoszczędzonych" 90%

  • 6. Data: 2005-08-24 09:19:32
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    jureq wrote:

    > Oczywiście możesz. Tylko, że w wypadku podmiotów powiązanych jest to
    > dochód dla obu stron. Czyli dwa razy zapłacicie podatek od tych
    > "zaoszczędzonych" 90%

    i wlasnie gdzie jest granica. Jak dam 90% to powiedzmy - jest oczywiste.
    Ale moge dac 10% gdy wszystkim innym daje 5%. I co - wtedy te 10% to juz
    jest za duzo? Hm?

  • 7. Data: 2005-08-24 09:45:57
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <w...@e...donet.pl> napisal(a):
> [...]
    > Oczywiście chodzi mi o faktycznie wykonane usługi (prowadzenie
    > księgowości, tel. do klientów, przygotowywanie dokumentów itp)

    Ryzykujesz, ktoś sie przyczepi. Niezależnie od tego, czyje ostatecznie
    będzie na wierzchu, to do tego czasu będziesz miał problem.

    Znajdź trzecią osobę. Żona fakturuje jemu, on fakturuje Tobie. Dla niego
    wychodzi neutralnie.
    --
    Samotnik

  • 8. Data: 2005-08-24 09:53:40
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    Samotnik wrote:

    > Znajdź trzecią osobę. Żona fakturuje jemu, on fakturuje Tobie. Dla niego
    > wychodzi neutralnie.

    Nasz kraj dziwny jest. Czlowiek chce legalnie wspolpracowac z zona - to
    mu groza, ze sie US przyczepi i tylko same problemy. A wystarczy
    stworzyc wirtualny obieg dokumentacji przez osobe trzecia, i juz
    wszyskto jest ok dla US. Przekret milej widziany niz uczciwe dzialanie.
    Ech...

  • 9. Data: 2005-08-24 11:23:48
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    mariposa doux wrote:

    > i wlasnie gdzie jest granica. Jak dam 90% to powiedzmy - jest
    > oczywiste. Ale moge dac 10% gdy wszystkim innym daje 5%. I co - wtedy
    > te 10% to juz jest za duzo? Hm?

    Wtedy ta różnica wynosi 5% i płacicie od 5%.

  • 10. Data: 2005-08-24 11:24:53
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Michał Muras wrote:

> [...]
    > Oczywiście chodzi mi o faktycznie wykonane usługi (prowadzenie
    > księgowości, tel. do klientów, przygotowywanie dokumentów itp)

    Jedyna pewna (lub prawie pewna) metoda: wystąpić do US o wiążącą
    interpretację.