    From: Piotrek <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: freelancing - zagraniczna firma a podatek
    Date: Fri, 25 May 2012 02:27:01 -0700 (PDT)

    Dzień dobry. Pisałem w tej sprawie na grupie pl.soc.prawo, ale pewna
    osoba stamtąd zasugerowała mi, żeby poprosić o poradę tutaj. Wobec
    tego poniżej wklejam treść oryginalnego postu.

    Mam zamiar spróbować swoich sił jako programista-freelancer. Od
    strony
    technicznej wygląda to tak: pewna amerykańska firma za pośrednictwem
    swojego portalu internetowego regularnie publikuje listę aplikacji/
    komponentów do napisania. Każde pojedyncze zlecenie ma formę
    konkursu.
    Wyłoniony w nim zwycięzca otrzymuje za swoją pracę ustalone na
    początku wynagrodzenie. Załóżmy, że zacząłbym w ten sposób zarabiać,
    równocześnie chciałbym robić to legalnie z punktu widzenia polskiego
    prawa. Mam w związku z tym pytania:

    1. Jak wyglądałaby kwestia rozliczania się z podatku? Nie
    podpisywałbym z tą firmą żadnej umowy, zgodnie z ich regulaminem
    byłbym traktowany jako "foreign person performing services" i byłbym
    zwolniony z podatku w USA, aczkolwiek musiałbym wypełnić i przesłać
    im
    formularz W-8BEN. Co jednak z podatkiem w Polsce? Na którym
    formularzu
    musiałbym to rozliczać, jaka stawka podatku by mnie obowiązywała i
    jak
    udokumentować te przychody? Przecież nie przyślą mi PITu - w razie
    wypłaty dostanę po prostu przelew na konto (rozliczenie w dolarach
    przez Paypal, stamtąd na konto w moim banku już normalnie w
    złotówkach). Krótko mówiąc: jak załatwić całą sprawę, żeby "byle
    łajza
    z kontroli" się do mnie nie przyczepiła?

    2. Chwilowo nie mam pojęcia jak często uzyskiwałbym z tej
    działalności
    jakieś przychody ani w jakiej wysokości - może byłoby to kilkaset
    dolarów raz w roku, a może tyle samo, ale 2 razy w miesiącu. Czy
    dorabianie w ten sposób automatycznie obligowałoby mnie do zakładania
    działalności gospodarczej? Powiem szczerze, że nie spieszy mi się do
    tego i, o ile to tylko możliwe, chciałbym tego uniknąć.

    Na jakimś forum znalazłem wątek podobny do mojego - tam sprawa
    dotyczyła sprzedaży aplikacji w App Store. Wątek rozrósł się na
    kilkanaście stron i definitywnych, jednoznacznych odpowiedzi na swoje
    pytania pytający i tak tam nie uzyskał. Podobno konsultował się też
    ze
    "specjalistami" - efekt był taki, że panie księgowe i pracownicy US
    albo robili wielkie oczy, albo uzyskane u nich porady wzajemnie się
    wykluczały. Mam nadzieję, że jednak ja będę miał więcej szczęścia i
    pomożecie mi rozwiać moje wątpliwości.