  • 11. Data: 2011-12-05 13:45:05
    Temat: Re: jak wykazać dochody w PIT?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/5/2011 4:21 AM, macso wrote:

    > generalnie ze skarbówką rozliczasz się z udokumentowanych dochodów.

    generalnie ze skarbówką rozliczasz się, ZE WSZYSTKICH dochodów.
    Niezaleznie czy są one udokumentowane czy nie. Liczy sie fakt
    osiągnięcia dochodu.

    wyjątki są, ale to nie ten temat.

  • 12. Data: 2011-12-05 15:12:53
    Od: "Henryk" <h...@w...pl>

    On 12/5/2011 5=3:5=25 PM, witek wrote:
    > znajdz, ten pit-37 chocby w internecie i zobacz co tam jest
    > zamiast zgadywac. jak ty prowadzisz DG, skoro nie masz
    > pojecia o przychodach, dochodach i kosztach?

    ja ten pit widziałem, i pojęcie po przychodach i dochodach mam, ale widzę e
    tobie najwidoczniej tej wiedzy brakuje, w picie stoi wyraźnie przychód i
    dochód, oraz składki zus, widzę ze z czytaniem też masz problemy!!!!

  • 13. Data: 2011-12-05 15:30:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/5/2011 9:12 AM, Henryk wrote:

> [...]
    > widzę e tobie najwidoczniej tej wiedzy brakuje, w picie stoi wyraźnie
    > przychód i dochód, oraz składki zus, widzę ze z czytaniem też masz

    jak wiesz lepiej, to sobie sam rozlicz tego pita

  • 14. Data: 2011-12-06 22:28:14
    Od: "Henryk" <h...@w...pl>

    On 12/6/2011 9:22 PM, macso wrote:
    > sądząc po ciągu dalszym rozmowy mylisz dwie sprawy.
    > ale przede wszystkim to chodzi o jakiegoś twojego
    > pracownika któego zatrudniasz ( i jesteś dla niego
    > pracodawcą) czy to jakaś całkiem niezwiązana osoba.?

    ja nikogo nie zatrudniam, znajomy nie bardzo wie co zrobić, bo w jego
    rejonie albo się robi na czarno, albo na jakieś kombinowane umowy, innego
    wyjścia nie ma a pracować musi, w tym roku pracował na początku na umowę
    zlecenie, potem bez umowy (pracodawca opowiadał bajeczki że puźniej i
    zleciał prawie rok), potem znalazł sobie inną robotę, teraz nie wie jak ma
    się rozliczyć w picie i poprosił mnie o pomoc, widziałem tą jego "umowę
    zlecenie" i powiem ze zleceniem jest ona tylko z nazwy, właściwie to nawet
    nie wiem co to za umowa, bo nie spełnia ona warunków ani umowu zlecenia, ani
    o dzieło ani umowy o pracę, po prostu jest to jakaś kombinowana przez
    pracodawcę umowa żeby zatrudnionemu pracownikowi płacić grosze często
    poniżej minimalnej krajowej (znajomy faktycznie pracował jak przy stosunku
    pracy) z tego względu chcę go rozliczyć jak z umowy o pracę

    > generalnie ze skarbówką rozliczasz się z udokumentowanych
    > dochodów.

    co rozumiesz przez udokumentowane dochody?

    > zanim osoba fizyczna złoży w US swój PIT, urząd
    > dostaje w ciągu roku zaliczki a na koniec roku PITy ( 8 i 11)
    > pasujące do tych zaliczek ( a kopie dostaje człowiek)
    > człowiek wypełnia na tej podstawie swój PIT ( 36, 37 ).
    > Gdyby nie miał żadnych odliczeń, praktycznie rozliczenia ze
    > skarbówką może zrobić pracodawca

    z tymi zaliczkami to niekoniecznie, prawdą jest tylko to że powinieneś je
    płacić, pewnie jak byś ich nie płacił co miesiac to możesz cały podatek
    zapłacić na koniec roku z odsetkami, ale jeszcze tego motywu ze skarbówką
    nie przerabiałem, więc nie wiem jak to wygląda,

    nie wiem jak to wygląda od strony pracownika, bo on zawsze dostaje kwotę
    netto a zaliczki ma obowiązek odprowadzić pracodawca (zdaje się dla każdego
    rodzaju umowy), tak wiec pracownik nie wie czy i jakie zaliczki pracodawca
    odprowadził, wie natomiast jakie powinien odprowadzić od płacy netto ze
    stosunku pracy (który istniał faktycznie), znajomy obawia się ze pracodawca
    wcale nie odprowadzał zaliczek, albo zaliczki były mocno zaniżone (stąd
    pewnie te braki w umowach) tak więc chcę mu wypełnić pita jak od umowy o
    pracę od kwoty netto jaką otrzymał od pracodawcy i jeśli okaże się że
    pracodawca tych zaliczek nie odprowadził, albo zaniżył to już on będzie miał
    problem ze skarbówką a nie pracownik i tyle filozofii,
    co o tym myślicie, ktoś może już to prerabiał?
    może jakiś pracownik skarbówki się wypowie?

  • 15. Data: 2011-12-06 23:31:37
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/6/2011 4:28 PM, Henryk wrote:
    > tak więc chcę mu wypełnić pita

    tak obocznie:
    a posiadasz licencję doradcy podatkowego?
    bo kara za doradztwo podatkowe bez licencji wynosi 50 000 zł.
    Wiec uwazaj, zeby twoj zajomy przypadkiem w US nie chlapnął, kto mu pit
    wypełnić doradzał.

  • 16. Data: 2011-12-06 23:52:46
    Od: "macso" <m...@p...oiniet.pl>

    Użytkownik "Henryk"

    > co rozumiesz przez udokumentowane dochody?

    no i tu się zacdzynają schody.
    udokumentowane to takie gdzie jest umowa, a pracodawca ładnie wszystko
    wypłacił ( nawet jak fizycznie zalega, ale się do tego przyznaje), zapłacił
    zaliczki i wystawi PIT 11.
    bo jeśli teraz kolega wpisze do swojego PIT jakieś kwoty netto, a skarbówka
    nie ma na to pokrycia w postaci PIT od pracodawcy, tpo się zaczną korowody,
    wzywanie, wyjaśnianie,
    a i ten pracodawca dostanie po łapach . Najbezpieczniej ustalić z
    pracodawcą co ma za ochotę wysłać do US.

> [...]
    > zapłacić na koniec roku z odsetkami, ale jeszcze tego motywu ze skarbówką
    > nie przerabiałem, więc nie wiem jak to wygląda,

    zaliczki płaci pracodawca ( sam płacisz tylko wtedy jeśli masz DG

> [...]
    > co o tym myślicie, ktoś może już to prerabiał?
    > może jakiś pracownik skarbówki się wypowie?

    no wlaśnie mniej wiecej tak.
    też nie miałem takiego przypadku więc nie wiem co się wtedy dzieje.

    macso

  • 17. Data: 2011-12-07 00:13:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Dec 2011, Henryk wrote:

    > ja nikogo nie zatrudniam, znajomy nie bardzo wie co zrobić, bo w jego rejonie
    > albo się robi na czarno, albo na jakieś kombinowane umowy, innego wyjścia nie
    > ma a pracować musi,
    [...]
    > co rozumiesz przez udokumentowane dochody?

    Obawiam się że doszło do nieporozumienia: w przypadku kiedy podatnik
    nie ujawnia źródła dochodu (wolno mu), stawka podatku wynosi 75%.
    Tak zwyczajnie i po prostu, przepis tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,43
    713,20111014,podstawa-obliczenia-i-wysokosc-podatku.
    html
    ...w art.30.1.7 (sprawdź!)

> [...]
    > zapłacić na koniec roku z odsetkami, ale jeszcze tego motywu ze skarbówką nie
    > przerabiałem, więc nie wiem jak to wygląda,

    Piszesz z pozycji płatnika (prowadzącego DG) - wygląda gorzej, bo jako
    że taka zaliczka to *nie jest* Twój podatek (a część pensji zabrana
    pracownikowi), podpada pod przepisy karne.

    > znajomy obawia się ze pracodawca
    > wcale nie odprowadzał zaliczek, albo zaliczki były mocno zaniżone (stąd
    > pewnie te braki w umowach)
    [...]
    > co o tym myślicie, ktoś może już to prerabiał?

    Nie przerabiałem, ale co by było, jeśliby że Twój znajomy zaplątał
    się w "lewą" umowę, nie ujawnioną przed US?
    wybór:
    - będzie czekał i dostanie od "pracodawcy" jakieś kwitki, które
    mogą się zgadzać lub nie zgadzać z jego danymi
    - w wersji bez kwitków lub przy niezgodności:
    - wyczyści swoje podatki i przy okazji wkopie "pracodawcę", co może
    zapewnić mu sławę w środowisku i szerokie perspektywy na przyszłość
    (cytat u góry celowo zostawiłem)
    - wpakuje się w być może niewykryte wykroczenia, które jednak
    mogą być wykryte w przyszłości (prosty powód: więcej takich było
    i choć jedna sprawa się posypie a US już się przyjrzy bliżej)
    i skończą się tak że oberwie po grzbiecie
    - "nie wiem, nie powiem skąd mam te pieniądze" jest wyżej (75%)

    > może jakiś pracownik skarbówki się wypowie?

    To nie do mnie.
    Ale tak zupełnie offtopicznie: przed zasięganiem języka w US
    dokładnie sprawdź, co jest warunkiem *koniecznym* procedury
    pt. "czynny żal".
    Żeby nie wyszło że ktoś żałuje, ale już tylko biernie :]

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2011-12-07 04:54:42
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/6/2011 5:52 PM, macso wrote:
> [...]
    > zaczną korowody, wzywanie, wyjaśnianie,
    > a i ten pracodawca dostanie po łapach . Najbezpieczniej ustalić z
    > pracodawcą co ma za ochotę wysłać do US.

    na twoim miejscu bym takich rad nie dawał.
    moze sie to skonczyc cięzkim ubytkiem kasy w portfelu poprzez
    pociągnięcie za ucho z kodeksu karno-skarbowego.

  • 19. Data: 2011-12-07 13:58:06
    Od: "Henryk" <h...@w...pl>

    On 12/7/2011 12:52 AM, witek wrote:
> [...]
    > bo kara za doradztwo podatkowe bez licencji wynosi 50 000 zł.
    > Wiec uwazaj, zeby twoj zajomy przypadkiem w US nie chlapnął,

    ty już tu nie oradzaj, bo popis swojej wiedzy i kompetencji już poazałeś
    wcześniej,
    panu już dziękujemy.

  • 20. Data: 2011-12-07 14:03:10
    Od: "Henryk" <h...@w...pl>

    On 12/7/2011 12:52 AM, witek wrote:
    > na twoim miejscu bym takich rad nie dawał.
    > moze sie to skonczyc cięzkim ubytkiem kasy w portfelu poprzez pociągnięcie
    > za ucho z kodeksu karno-skarbowego.

    oj wituś, a ty znowu straszysz?
    pewniakiem zatrudniasz na czarno i srasz teraz po gaciach, mam rację?