  • 11. Data: 2004-02-18 03:01:06
    Temat: Re: kasa fiskalna
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    In article <P...@A...porte
    zjan.zabrze.pl>, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Dla ciebie będzie to drugi rok, czyli już "normalnie".
    > Zajrzyj do tego rozporządzenia - z 23.grudnia 2002 "ze zmianami"...
    > +++
    > 3) podatników, u których kwota obrotu z działalnoœci, o której mowa w art.
    > 29 ust.1 nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i
    > którzy nie byli wczeœniej objęci obowišzkiem ewidencjonowania, z
    > zastrzeżeniem ust. 7.

    Tia...

    Ja ostatnio doszedłem do wniosku, że nie mam nerwów na użeranie się z tymi
    wszystkimi zwolnieniami. I tak mi ludzie nigdy nie wpisują w dane przelewu
    'danych pozwalających jednoznacznie określić, czego płatność dotyczy' i
    potem jest kombinowanie. ;)

    Najtańsza kasa to ok. 990 netto. Połowę odzyskuje się w VAT, 19% od 990
    przy zaliczeniu w KUP i wychodzi nieco ponad 300 zł na czysto. Plus jakaś
    forsa za fiskalizację (tego nie wiem, jeszcze). Powiedzmy 500 zł - IMHO
    jako formę ubezpieczenia od wybryków kontrolących urzędników i własnej
    nieuwagi - to nie jest wielka suma.

    Bo to chyba jest tak, że jeśli jedzie się na zwolnieniu np. 'na płatność
    przelewem', to w przypadku zakwestionowania jakiejś płatności rok temu i
    uznania, że powinna być zaewidencjonowana kasą - cała późniejsza sprzedaż
    dla osób fizycznych też podlega ewidencjonowaniu. ;( Może się mylę, ale
    jeśli nie, to w takim wypadku i przy sporych obrotach idzie się z torbami,
    a może nawet ze szczoteczką do zębów i mydłem. A przepisy dotyczące obowiązku
    stosowania kas są skomplikowane i składają się wyłącznie z wyjątków od
    wyjątków od wyjątków - wystarczy chwila nieuwagi i klapa.

    To taka dygresja o czwartej rano ;)
    --
    Samotnik

  • 12. Data: 2004-02-18 12:42:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2004, Samotnik wrote:
    [...]
    >+ Ja ostatnio doszedłem do wniosku, że nie mam nerwów na użeranie się z tymi
    >+ wszystkimi zwolnieniami.

    Nie powiem że nie masz racji :)
    [...]
> [...]
    >+ jako formę ubezpieczenia od wybryków kontrolących urzędników i własnej

    Ale dla porządku trzeba wykazać chętnym również inne koszta:
    1. okresowy przegląd (płatny)
    2. zakaz sprzedaży w razie niedziałania kasy
    3.... może coś jeszcze ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 13. Data: 2004-02-18 13:53:03
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    In article <P...@A...portezja

    > Ale dla porządku trzeba wykazać chętnym również inne koszta:
    > 1. okresowy przegląd (płatny)

    Co roku bodajże, kosztuje 200 zł (? taki koszt obił mi się o oczy).
    16,70 zł/mc to i tak dosyć tanie ubezpieczenie. Zwłaszcza przy mojej
    działalności, gdzie zysk nie jest wielki, ale za to obroty spore. A karę
    płaci się od przychodu, nie od dochodu. ;)

    > 2. zakaz sprzedaży w razie niedziałania kasy

    Mam nadzieję, że kasa leżąca w szafie o odpalana od święta nie będzie się
    często psuła. ;)

    No właśnie, to mnie zastanawia - dostaję 50% zaliczki na rachunek bankowy i
    powstaje obowiązek podatkowy. I co, na kasie MUSZĘ to wklepać TEGO SAMEGO
    dnia? W sklepie to nie ma dylematu - klient kupuje, sprzedawca wprowadza w
    kasę i koniec. Ale ostatnia sesja Elixiru jest o 19:00, mogę już być wtedy
    na piwie i wrócić po północy. W ogóle - wpłata na rachunek ma to do siebie,
    że nie zmuszę klienta do wpłaty dokładnie w dniu, w którym jestem w pracy.
    I co wtedy?

    Ostatecznie - nie każdy bank udostępnia historię online. Mogę nie mieć
    telefonu i dostępu do Internetu i wtedy nie ma wała - no nie sprawdzę, czy
    ktoś zapłacił. Powiedzmy, że w ciągu siedmiu dni sprawdzę - bycie
    przedsiębiorcą do czegoś obliguje, natomiast w tym samym dniu to może być
    kłopotliwe.

    ?
    --
    Samotnik

  • 14. Data: 2004-02-18 14:22:29
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Samotnik wrote:

    > In article
    > <P...@A...portezja
    n.zabrze.pl>, Gotfryd

    > Co roku bodajże, kosztuje 200 zł (? taki koszt obił mi się o oczy).

    Przeglad jest obowiazkowy ale niejest obowiazkowo platny.

    To sprawa serwisanta...
    [...]

    > Mam nadzieję, że kasa leżąca w szafie o odpalana od święta nie będzie się
    > często psuła. ;)

    Lezaca w szafie moze byc i zepsuta.

    Chodzi o to by nie sprzedac temu co trzeba "przez kaze".. gdy nie dziala.

    Boguslaw

  • 15. Data: 2004-02-18 17:02:57
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > ktoś zapłacił. Powiedzmy, że w ciągu siedmiu dni sprawdzę - bycie
    > przedsiębiorcą do czegoś obliguje, natomiast w tym samym dniu to może

    Nie mam na szczęście kasy, więc być może pewne kasiane niuanse
    mi umykają ale wydaje mi się, że data wpływu na konto nie powinna
    mieć wiekszego znaczenia. Wystawiasz rachunek/fakturę na podstawie
    którego klient uiszcza opłatę i chyba tylko ta data się liczy.

    Pix

  • 16. Data: 2004-02-18 17:48:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2004, pix wrote:

> [...]
    >+ mieć wiekszego znaczenia. Wystawiasz rachunek/fakturę na podstawie
    >+ którego klient uiszcza opłatę i chyba tylko ta data się liczy.

    Dywagacja:
    - klient być może nie chce f-ry, ale pomińmy ten element
    - klient wpłacił "na konto" (jak to się nazywa, "wpłata gotówkowa" ?
    w każdym razie - "nie przelewem") i jest ból: taka wpłata NIE
    JEST zwolniona od "nabicia na kasę", AFAIK...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 17. Data: 2004-02-18 18:28:45
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Dywagacja:

    No dobra, to ja też podywaguję ;-)

    > - klient być może nie chce f-ry, ale pomińmy ten element

    Raz:
    To zależy co się sprzedaje - jeśli "usługę telekom." to klient
    może sobie nie chcieć, a nic nie stoi na przeszkodzie aby
    takową wystawić bo jak wiadomo nawet nie musi jej podpisać.
    Faktem jest natomiast, że mamy tu niestety pewien problem
    z datami.

    BTW (skojarzenie "na gorąco")- może gdzieś tu tkwi (częściowa)
    odpowiedź na nieśmiertelne pytanie "co grozi za
    niepodpisane FV"?

    Dwa:
    Zastanawiam się czy we wszystkich przypadkach taka FV/r-k
    jest rzeczywiście potrzebna - pan minister w odniesieniu do
    kasy wymaga tylko jednoznacznej identyfikacji transakcji, więc
    jeśli przez przypadek charakter DG byłby taki, że 1klient=1transakcja
    (np. abonament roczny) to chyba wystarczy samo nazwisko wpłacającego.

    > - klient wpłacił "na konto" (jak to się nazywa, "wpłata gotówkowa" ?
    > w każdym razie - "nie przelewem") i jest ból: taka wpłata NIE
    > JEST zwolniona od "nabicia na kasę", AFAIK...

    IMHO jest (albo mam nieaktualne rozp.):
    "...za które to czynności zapłata w całości następuje _za pośrednictwem_
    poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika..."
    Wpłata gotówkowa w okienku na "pośrednictwo" banku się ŁAPIE.

    > pozdrowienia, Gotfryd
    również, Pix

  • 18. Data: 2004-02-18 19:41:44
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    In article <c10b44$sqq$1@nemesis.news.tpi.pl>, pix wrote:
    > BTW (skojarzenie "na gorąco")- może gdzieś tu tkwi (częściowa)
    > odpowiedź na nieśmiertelne pytanie "co grozi za
    > niepodpisane FV"?

    No właśnie nie wiadomo dokładnie, ale na pewno jest to potencjalny hak
    podczas kontroli.

> [...]
    > jeśli przez przypadek charakter DG byłby taki, że 1klient=1transakcja
    > (np. abonament roczny) to chyba wystarczy samo nazwisko wpłacającego.

    Teoretycznie tak. Praktycznie - pani z US powie, że wg niej to nie
    identyfikuje jednoznacznie transakcji i będziesz zasuwał po różnych NSA.

> [...]
    > poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika..."
    > Wpłata gotówkowa w okienku na "pośrednictwo" banku się ŁAPIE.

    Moim zdaniem też, chociaż... Popatrz, gdyby chodziło o to, że wpłata ma się
    znaleźć na rachunku, to wystarczyłby zapis 'zapłata na rachunek'. Po
    cholerę w takim razie dodano te farfocle 'za pośrednictwem...'? Może
    Gotfryd ma jednak rację?

    No proszę - kilka postów i już mamy cały katalog wątpliwości, a przecież
    dopiero zdążyliśmy poruszyć kilka punktów spośród odmętów wiadomego
    rozporządzenia... ;) Dlatego ja kupuję kasę i koniec kombinowania.
    --
    Samotnik

  • 19. Data: 2004-02-18 20:23:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2004, pix wrote:
    [...]
> [...]
    >+ poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika..."
    >+ Wpłata gotówkowa w okienku na "pośrednictwo" banku się ŁAPIE.

    Odszczekuję. Pisałem "z głowy czyli z niczego" i gdzieś wziąłem
    i namieszałem. Podejrzewam że już wiem z czym: z obowiązkiem
    wpłat "gospodarczych" przekraczających limit.
    Wnoszę o łagodny wymiar kary :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 20. Data: 2004-02-18 20:41:40
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > No właśnie nie wiadomo dokładnie, ale na pewno jest to potencjalny hak
    > podczas kontroli.

    Tu się zgadzam, zwłaszcza że sam nie mam głębokiego
    wewnętrznego przekonania iżby rzeczywiście nic nie groziło (choć
    nie bardzo wiem z której konkretnie strony).

    > Teoretycznie tak. Praktycznie - pani z US powie, że wg niej to nie
    > identyfikuje jednoznacznie transakcji i będziesz zasuwał po różnych NSA.

    Jeśli masz np. kilku Kowalskich... ;-)
    Inny potencjalny problem może tkwić w słowach "w całości" (gdyby się kto
    uparł), ale to już dotyczy zarówno sprzedaży rachunkowej jak i bez.

> [...]
    > znaleźć na rachunku, to wystarczyłby zapis 'zapłata na rachunek'. Po
    > cholerę w takim razie dodano te farfocle 'za pośrednictwem...'? Może

    Popatrz inaczej - gdyby ministrowi chodziło o przelewy to zapewne
    użyłby w rozporządzeniu tego określenia.

    > No proszę - kilka postów i już mamy cały katalog wątpliwości, a przecież
    > dopiero zdążyliśmy poruszyć kilka punktów spośród odmętów wiadomego
    > rozporządzenia... ;) Dlatego ja kupuję kasę i koniec kombinowania.

    Rozporządzenie o kasach rzeczywiście może słuzyć za wzór dla
    urzędników MF pt. "jak pisać przepisy aby je maksymalnie zagmatwać".
    Tym niemniej ja na razie od kasy trzymam się z daleka :-))
    BTW - czy kasa jest "dożywotnia" (jak do niedawna VAT)?

    Pix