  • 1. Data: 2004-01-02 08:04:24
    Temat: kasa fiskalna a UoR
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@p...onet.pl>

    Witam Szanownych Grupowiczów w Nowym Roku,

    mam takie pytanko: jak wygląda księgowanie sprzedaży z kasy fiskalnej na
    pełnej księgowości?
    Czy trzeba codziennie księgować raporty dzienne, czy też można raz na koniec
    miesiąca zaksięgować zbiorczy raport miesięczny?

    Łukasz Kaliński

  • 2. Data: 2004-01-02 08:59:53
    Temat: Re: kasa fiskalna a UoR
    Od: "/slawek" <w...@W...pl>

    Użytkownik "Łukasz Kaliński" <l...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bt38p6$nq2$1@atlantis.news.tpi.pl...

> [...]
    koniec
    > miesiąca zaksięgować zbiorczy raport miesięczny?

    To zależy od Ciebie. Przyjmujesz rozwiązanie, które Ci pasuje, ale musisz to
    opisać w dokumentacji systemu rachunkowości.

  • 3. Data: 2004-01-02 18:55:50
    Od: "Wiola" <w...@b...com.pl>

    Użytkownik "/slawek" <w...@W...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > To zależy od Ciebie. Przyjmujesz rozwiązanie, które Ci pasuje, ale musisz
    > opisać w dokumentacji systemu rachunkowości.
    Tak sie zastanawiam czy aż tak daleko mozna sobie uprościć na pełnej
    księgowości częsciowo bo faktury przecież rejestrujesz pewnie codziennie.Są
    jakies terminy rejstracji zdarzeń .Możecie na mnie krzyczeć że nie mam racji
    ale jakoś nie wpadłam na tak daleki uproszczenie w pełnej.Wiec jak nie mam
    racji to może sama też zmienie .
    Wiola

  • 4. Data: 2004-01-02 19:57:44
    Od: "plissken" <p...@w...pl>

    > Tak sie zastanawiam czy aż tak daleko mozna sobie uprościć na pełnej
    > księgowości częsciowo bo faktury przecież rejestrujesz pewnie codziennie.

    Inne rozwiazanie z praktyki Pani Wiolu, firma wogole nie ksiegowala
    paragonow fiskalnych (zadnych). Tylko ze kazda sprzedaz dokumentowala
    faktura ;) I do niej przypinala (badz nie) paragony ;) Uproszczenie ? Hm...

    pozdrawiam,

    Marcin K.

  • 5. Data: 2004-01-03 07:48:23
    Od: "Wiola" <w...@b...com.pl>

    Użytkownik "plissken" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > paragonow fiskalnych (zadnych). Tylko ze kazda sprzedaz dokumentowala
    > faktura ;) I do niej przypinala (badz nie) paragony ;) Uproszczenie ?
    -------------------------------------
    Czy ja jeszcze śpie ale chyba wystawianie podwójnie dokumentów nie jest
    uproszczeniem wiec jaki były sens ksiegowania podwójnie sprzedazy no chyba
    żeby zawyżyć sprzedaż bo jak inaczej chciałby Pan Marcin to księgować
    paragon na sprzedaż a fakture na korekte czy odwrotnie .Ten przykład nie
    jest żadnym uproszczeniem ja też ksieguje tylko paragon jeśli wystawino
    fakturę na życzenie detalisty i podpinam pod paragon ale robie to w terminie
    .Ja tylko zastawiałam sie nad sytuacjia gdy część dokumnetów sprzedaży
    ksieguje codziennie a cześć raz na miesiąc zbiorczo .I to nie w sensie że
    jest to błąd tylko czy nie jest to zbyt duże uproszczenie.
    Wiola

  • 6. Data: 2004-01-03 08:13:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 3 Jan 2004, Wiola wrote:

> [...]
    >+ -------------------------------------
    >+ Czy ja jeszcze śpie ale chyba wystawianie podwójnie dokumentów nie jest

    Patrząc na poziom komplikacji który byle sklepik potrafi wygenerować :]
    ("ale nie możemy wystawić faktury bo Pani nie powiedziała że będzie
    chciała *przed* zakupem" - kiedy masz prawo żądać jej *po* !)
    świadczy że *może* być uproszczeniem :] !

    >+ wiec jaki były sens ksiegowania podwójnie sprzedazy no chyba
    >+ żeby zawyżyć sprzedaż

    ...no, nie przesadzaj :)
    Można przyjąć koncept że do każdej sprzedaży wystawia się paragon,
    można przyjąć taki że do każdej wystawia się fakturę czy jak tam
    kto chce. Ale "zaliczać" każdą sprzedaż można tylko raz, wedle
    z góry założonej zasady !

    >+ bo jak inaczej chciałby Pan Marcin

    BTW, czy Szanowni Dyskutanci mają zamiar tak rzucać Panami i Paniami,
    czy może ja przeoczyłem jakieś zmiany w usenetowych normach stosowane
    od 1.I. br ?? :)

    [...]
    >+ .Ja tylko zastawiałam sie nad sytuacjia gdy część dokumnetów sprzedaży
    >+ ksieguje codziennie a cześć raz na miesiąc zbiorczo .I to nie w sensie że
    >+ jest to błąd tylko czy nie jest to zbyt duże uproszczenie.

    Postawię pytanie na które nie umiem odpowiedzieć (jak wiesz
    pełnoksięgowiec ze mnie żaden): czy nie wrzucasz do jednego
    worka obowiązku *codziennej ewidencji* z obowiązkiem rozliczania
    *w okresie rozliczeniowym* ?
    Zarówno VAT jak i zaliczkę na podatek rozliczasz miesięcznie.
    Jaki miałby być powód "rozliczania dni", inny niż "bieżące
    ewidencjonowanie" ?
    Co do ewidencjonowania ("bieżącego") - która część księgowości
    miałaby być powodem "wnikania w sprzedaż": podatkowa czy rachunkowa ?
    Co do podatkowej - zakładając że kasa jest uznawana za "urządzenie
    pewne" (podobnie jak przelew bankowy :)) to nie mogę wykoncypować
    powodu dla którego na PK nie miałoby być stosowane to samo założenie
    co na KPiR: przychody z "urządzeń pewnych" nie muszą być "ręcznie"
    osobno gotowe na "kontrolę z zaskoczenia", bo i tak nie da się
    dowodami nic pokombinować :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-01-03 08:28:29
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Wiola napisał:

    > Użytkownik "plissken" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > codziennie.

    Owszem, ale jak najbardziej dopuszczalne. A może inaczej - nie ma
    przepisu który by tego pośredno lub bezpośrednio zakazywał. ;-)

> [...]
    > uproszczeniem wiec jaki były sens ksiegowania podwójnie sprzedazy no chyba

    Może byc duzym uproszczeniem.
    Wystarczy ze system FK współpracuje z programem do fakturowania,
    wszystkim wystawiamy faktury a kasa fiskalna nie jest osługiwana przez
    system - paragony nie są w systemie rejestrowane.
    Mam dokładnie taki przypadek. Firma sprzedaje okna więc klient który nie
    chce faktury jest ewenementem - 2-3 osoby w skali roku.
    I wtedy łatwiej nam dwoma kliknięciami wyeksportowac wystawione faktury
    do FK niż wklepywać recznie raporty dzienne lub, o zgrozo, poszczególne
    paragony.
    Na dodatek takie księgowanie powoduje, że musimy ręcznie wydłubywać
    sobie dane do rozrachunków jeżeli mamy płatności odroczone lub np.
    przedpłaty, a w moim przypadku mamy takich 90%.

    A ze program potrafi filtrować faktury dla osób fizycznych od tych dla
    przedsiębiorców więc mam rejestr faktur i rejestr faktur do paragonów.
    Ten drugi zgodny z raportem miesięcznym z kasy (można go tez wydrukowac
    z podziałem na dni).
    Ja mysl że gdyby w tym systemie cos było nie tak to w ciągu 4 lat jego
    funkcjonowania (taki system został wprowadzon przez poprzedniego
    księgowego, nota bene biegłego, i ja go kontynuuję bo bardzo upraszcza
    pracę) i kontroli co miesiąc, dwa ktos by sie przyczepił.
    Jak nie US to UKS, który z założenia jest dużo badziej czepliwy.

    Swoja drogą, taka ilość regularnych kontroli naprawde poprawia odpornośc
    na stres. ;-)

> [...]
    > fakturę na życzenie detalisty i podpinam pod paragon ale robie to w terminie
    W JAKIM terminie?
    Jaki jest termin do zaksięgowania paragonu?

    > ..Ja tylko zastawiałam sie nad sytuacjia gdy część dokumnetów sprzedaży
    > ksieguje codziennie a cześć raz na miesiąc zbiorczo .I to nie w sensie że
    > jest to błąd tylko czy nie jest to zbyt duże uproszczenie.

    Ustawa o rachunkowości pozwala na dość szerokie regulowanie zasad
    prowadzenia ksiąg przepisami wewnetrznymi zakładu, byle stosowac je
    potem konsekwentnie.
    Przepisy dot. KPiR pozwalaja na jeszcze dalej idące uproszczenia.

    A czy przekazywanie dokumentów do biura rachunkowego raz w miesiącu, jak
    najbardziej dopuszczalne, jest zbyt dużym uproszczniem?
    A prowadzenie ksiąg na zasadach biura rachunkowego - zapisy raz w
    miesiacu? Przy kasie fiskalnej nie trzeba nawet mieć osobnego rejestru
    sprzedazy dla celów KPiR.

    No i powiedzmy sobie jaki jest najmniejszy okres rozliczniowy regulowany
    przepisami prawa podatkowego i rachunkowego?
    Bo ja mam dziwne wrażenie że miesiąc. ;-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2004-01-03 10:54:42
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > I wtedy łatwiej nam dwoma kliknięciami wyeksportowac wystawione faktury
    > do FK niż wklepywać recznie raporty dzienne lub, o zgrozo, poszczególne

    W Twojej sytuacji jest to jak najbardziej sensowne, ale w moim przypadku są
    to usługi kosmetyczne/solarium/fryzjer/sprzedaż kosmetyków - może 2%
    sprzedaży dokumentowana jest fakturami.
    Firma posiada 6 punktów sprzedaży - małe sklepiki ale raporty dobowe są z
    każdego - to robi nam ok. 150 raportów dobowych miesięcznie.
    Wystawianie faktur i podpinanie paragonów raczej nie byłoby w tej sytuacji
    uproszczeniem. :-)

    > Ustawa o rachunkowości pozwala na dość szerokie regulowanie zasad
    > prowadzenia ksiąg przepisami wewnetrznymi zakładu, byle stosowac je
    > potem konsekwentnie.
    Czyli jeżeli w Zakładowej Polityce Rachunkowości ujmiemy, iż sprzedaż na
    rzecz os.fiz. nieprowadzących... dokumentowana paragonami jest
    ewidencjonowana raz w miesiącu w oparciu o raport miesięczny - będzie to
    zgodne z przepisami i zarazem ogromnym ułatwieniem?

    Pozdrawiam
    Łukasz

  • 9. Data: 2004-01-03 13:21:21
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Łukasz Kaliński napisał:

> [...]
    > każdego - to robi nam ok. 150 raportów dobowych miesięcznie.
    > Wystawianie faktur i podpinanie paragonów raczej nie byłoby w tej sytuacji

    Ale przeciez nie chodzi o to żeby dopasowac siebie do systemu a system
    do siebie.
    Podałam przykład bo ktos sie tam (nie pamietam juz kto) nie wypobrażał
    sobie takiego typu uproszczenia.
    Nie ma jednej metody najlepszej dla każdego przypadku. A skoro mamy
    wybór to wybierami to co nam najbardziej pasuje.

> [...]
    > ewidencjonowana raz w miesiącu w oparciu o raport miesięczny - będzie to
    > zgodne z przepisami i zarazem ogromnym ułatwieniem?

    Moim zdanie jak najbardziej. W koncu raporty dobowe i tak przechowujesz
    i są do wglądu. Suma raportów dobowych w miesiącu równa się zestawieniu
    miesięcznemu.
    Nie ma powodów żeby ktos sie czepiał.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 10. Data: 2004-01-03 13:52:27
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@p...onet.pl>

    > Moim zdanie jak najbardziej. W koncu raporty dobowe i tak przechowujesz
    > i są do wglądu. Suma raportów dobowych w miesiącu równa się zestawieniu
> [...]

    Dziękuję za odpowiedź.

    Pozdrawiam
    Łukasz Kaliński