  • 1. Data: 2004-12-22 20:42:47
    Temat: koszty a srodek trwaly < 3500 - oraz ulepszenie
    Od: "panorek" <l...@w...pl>

    Witam

    prowadze dzialalnosc gospodarcza
    chcialbym kupic komputer, ponizej 3500 netto

    wiem ze taki wydatek moge
    a) bezposrednio wpisac w koszty uzyskania przychodu 3500
    b) wpisac do ewidencji jako srodek trwaly (i jednorazowo zamortyzowac,
    wpisujac kosztu uzyskania przychodu 3500)

    ciekwai mie tutaj roznica miedzy a) i b)
    i jakie sa tego konsekwencje na przyszlosc
    w szczegolnosci co w wypadku likwidacji dzialanosci gosp.

    dodatkowo mam w planie rozbudowe komputera w 2005

    wiem ze jeszcze rok temu, mozna bylo zaliczac bezposrednio do kosztow
    wszelkie wydatki na rozbudowe srodka trwalego
    jezeli suma takich wydatkow w ciagu roku nie przekroczyla 3500

    moja wiedze zmocily wiadomosci o tym ze wszelkie rozbudowy srodka trwalego
    aby moc je zaliczyc do bezposrednio kosztow
    nie mogo jednorazowo przekraczac 300

    czy jest tak rzeczywiscie?
    jezeli tak, to ile takich rozbudow srodek trwaly moze "przezyc"?
    czy musi to byc rozlozone na jakies okresy? np: rozbudowa maksymalnie raz na
    miesiac

  • 2. Data: 2004-12-22 22:02:22
    Temat: Re: koszty a srodek trwaly < 3500 - oraz ulepszenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Dec 2004, panorek wrote:
    >+ wiem ze taki wydatek moge
    >+ a) bezposrednio wpisac w koszty uzyskania przychodu 3500
    ...i do ewidencji wyposażenia...

> [...]
    >+ i jakie sa tego konsekwencje na przyszlosc
    >+ w szczegolnosci co w wypadku likwidacji dzialanosci gosp.

    1. Wyposażenie podlega remanentowi likwidacyjnemu i podatkowi
    "specjalnemu" (10% razy wartość *nabycia* razy współczynnik
    udziału dochodu w przychodzie)
    2. ST nie podlega ww.
    3. O ile dobrze rozumiem ew. sprzedaż "po zamknięciu" podlega pod przychód
    z DG (wypełnia się "jednorazowy PIT") w *obu* przypadkach; jak się
    mylę to proszę o wyjaśnienie, ale czytajac (kiedyś) zapisy art. 10.1.3
    tak mi wyszło...

    >+ dodatkowo mam w planie rozbudowe komputera w 2005

    ...to jest "osobny pic".
    Jak masz ST to jasna jest metoda postępowania przy ulepszeniach
    ponad 3500 zł (a nuż widelec kupisz sobie monitor LCD stereo... :)
    mam na myśli stereoskopowy !)
    Przy wyposażeniu zdania są co najmniej podzielone :>
    Jakbyś zechciał być krolikiem doświadczalnym w ew. starciu z US
    to my się przy okazji z chęcią douczymy ;) !

    >+ wiem ze jeszcze rok temu, mozna bylo zaliczac bezposrednio do kosztow
    >+ wszelkie wydatki na rozbudowe srodka trwalego
    >+ jezeli suma takich wydatkow w ciagu roku nie przekroczyla 3500

    ...nie zapominając o ew. wpisywaniu ich do EW tudzież o istnieniu
    *optymistyczniejszych* :) interpretacji limitu 3500 zł...

    >+ moja wiedze zmocily wiadomosci o tym ze wszelkie rozbudowy srodka trwalego
    >+ aby moc je zaliczyc do bezposrednio kosztow
    >+ nie mogo jednorazowo przekraczac 300

    ...skąd masz te wiadomości ??
    Zeznaję że "nowej" ustawy jeszcze rzetelnie nie czytałem ;)
    Ale... ale wątpię (w owe "wiadomości") :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2004-12-22 22:28:49
    Od: "panorek" <l...@w...pl>

> [...]
    > z DG (wypełnia się "jednorazowy PIT") w *obu* przypadkach; jak się
    > mylę to proszę o wyjaśnienie, ale czytajac (kiedyś) zapisy art. 10.1.3

    podsumowujac, lepiej zrobic z kompa srodek trwaly,
    bo podatki podczas likwidacji za ST i EW sa takie same, a do tego przy EW
    dodatkowy *podatek*
    czy dobrze sobie to tlumacze? ;)

> [...]
    > Jakbyś zechciał być krolikiem doświadczalnym w ew. starciu z US
    > to my się przy okazji z chęcią douczymy ;) !

    a co w przypadku
    a) ST rozbudowywany o mniej niz 3500?

    bo rozumiem ze:
    b) ST rozbudowywany o wiecej niz 3500 - tutaj amortyzacja podpada
    c) EW rozbudowywana - rozumiem ze tu zdania sa podzielone

    > ...nie zapominając o ew. wpisywaniu ich do EW tudzież o istnieniu
    > *optymistyczniejszych* :) interpretacji limitu 3500 zł...

    masz na mysli wielkorotna rozbudowe ST, jednorazowo nie przekraczajaca 3500?

    > ...skąd masz te wiadomości ??
    > Zeznaję że "nowej" ustawy jeszcze rzetelnie nie czytałem ;)
    > Ale... ale wątpię (w owe "wiadomości") :)

    znajomy ksiegowy tak podpowiada,
    nie wiem czy to wiedza z nowej ustawy, czy inna :(

    czy ktos jezscze ma jakies doswiadczenia?
    ...rozwiewajace moje watpliwosci

  • 4. Data: 2004-12-22 23:42:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Dec 2004, panorek wrote:
    [...]
    >+ > 1. Wyposażenie podlega remanentowi likwidacyjnemu i podatkowi
    >+ > "specjalnemu" (10% razy wartość *nabycia* razy współczynnik
    >+ > udziału dochodu w przychodzie)
    >+ > 2. ST nie podlega ww.
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    [...]
    >+ podsumowujac, lepiej zrobic z kompa srodek trwaly,

    IMHO - zdecydowanie. O to nie ze względu na KUP a "problem ulepszeniowy",
    bo nigdy nie wiadomo co człowiekowi strzeli do głowy za pół roku (jak
    jakaś "kasa" spłynie :))

    >+ bo podatki podczas likwidacji za ST i EW sa takie same,

    ...jakeś waść do tego doszedł ??
    Skąd podatek (dochodowy) od ST w momencie likwidacji ???

    >+ a do tego przy EW dodatkowy *podatek*
    >+ czy dobrze sobie to tlumacze? ;)

    Zamieniłeś miejscami ;)
    1. Przy *zakończeniu DG* jest różnica: od wyposażenia płaci się
    dochodowy, od ST nie
    2. Przy ew. *sprzedaży* tychże *po* zakończeniu DG nie ma różnicy
    3. z VATem nie ma różnicy

    [...]
    >+ a co w przypadku
    >+ a) ST rozbudowywany o mniej niz 3500?

    ...zwyczajnie.
    W koszt - a jeśli "rozbudowa" jest zakupem "materialnego składnika" :)
    (nie jest to zapłata za USŁUGĘ ani za wartości NIEMATERIALNE lub
    PRAWNE) to również do ewidencji wyposażenia.
    EW wbrew pozorom (sam kiedyś tak "naturalnie" myślałem :)) nie służy
    do wpisywania (tylko) *samodzielnych* składników majątku...

> [...]
    >+
    >+ masz na mysli wielkorotna rozbudowe ST, jednorazowo nie przekraczajaca 3500?

    ...pod warunkiem że są to *wyłącznie* nabycia "części lub peryferiów"
    (patrz ustawa). Dla innych składników (np. usług) niewątpliwie jest
    jeden "całkowity roczny" limit 3500 zł.
    Tak że na pewno nie "rozbudowa tak w ogóle" :) - ale dla rzeczonych
    "częsci" literalnie optymistycznie ;) tak wychodziłoby.
    Zeznaję że swojego czasu wyciągnałęm z Bogusława wszystkie "za" :)
    przez stawianie oporu (jest w archiwach googla).

    >+ > >+ nie mogo jednorazowo przekraczac 300
    >+ >
    >+ > ...skąd masz te wiadomości ??
    [...]
    >+ znajomy ksiegowy tak podpowiada,
    >+ nie wiem czy to wiedza z nowej ustawy, czy inna :(

    ...poproś go o numer artykułu/paragrafu/ustępu/punktu... :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)