  • 1. Data: 2003-03-11 06:13:23
    Temat: ktory limit kosztow uzyskania przychodu
    Od: "Gerard" <g...@z...com.pl>

    W 2002 roku do 1 lutego pracowałem w jednej firmie a od 4 lutego rozpocząłem
    pracę w innej firmie. W PIT 11 obydwa zakłady uwzględniły mi w kosztach
    uzyskania przychodów miesiąc luty dzięki temu suma przekroczyła "limit w
    przypadku uzyskiwania przychodów z jednego stosunku pracy" i tu moje
    pytania:

    Czy mam w zeznaniu rocznym podać obliczoną sumę czy też wartość limitu?

    Nie rozumiem tego pojęcia "Więcej niż jeden stosunek pracy". Czy to znaczy,
    że pracowałem u więcej niż jednego pracodawcy - czy też, że pracowałem na
    więcej niż jeden etat?

    I co to znaczy to "stosunków pokrewnych"?

    Z góry dziękuję wam za wsparcie.

    Gerard

  • 2. Data: 2003-03-11 06:56:55
    Temat: Re: ktory limit kosztow uzyskania przychodu
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "Gerard" <g...@z...com.pl> wrote in message
> [...]

    znaczy,
    > że pracowałem u więcej niż jednego pracodawcy - czy też, że pracowałem na

    Oznacza, że pracowałeś równocześnie więcej niż u jednego pracodawcy na umowę
    o pracę.

    Ponieważ tak pracowałeś to przysługuje ci limit 1732.72.
    Sumujesz KUP z obu pit-11 i wpisujesz to co wyszło z sumy lub 1732.72 jeśli
    suma wyszła większa (ale pewnie nie wyszła)
    Generalnie zasada jest taka. Nie ty masz wyliczać KUP, ty masz je tylko
    dodać i ewentualnie zastosować limity.

  • 3. Data: 2003-03-11 07:41:31
    Od: "Gerard" <g...@z...com.pl>

    > Oznacza, że pracowałeś równocześnie więcej niż u jednego pracodawcy na
    umowę
    > o pracę.

    Właśnie to mnie niepokoi, bo przecież nie pracowalem "równocześnie" więcej
    niż u jednego pracodawcy.

    Gerard

  • 4. Data: 2003-03-11 07:55:12
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Dnia 11-03-2003 08:41, Użytkownik Gerard napisał:

    > Właśnie to mnie niepokoi, bo przecież nie pracowalem "równocześnie" więcej
    > niż u jednego pracodawcy.

    I tu sie na Tobie mści oszczędne dozowanie informacji w pytaniu.

    Koszty uzyskania przychodu przysługują Ci "za miesiąc" w którym
    pracowałeś. A więc jeżeli w żadnym miesiącu nie pracowałeś jednocześnie
    u dwóch pracodawców to przysługują Ci pojedyncze koszty uzyskania za
    każdy miesiąc pracy.

    Byc może PIT był wystawiany " z komputera" a widziałam juz program
    płacowy który pomimo że pracownik nie przepracował całego roku wstawiał
    w PICie oznaczenie iż jest to deklaracja za okres od 1 stycznia do 31
    grudnia - a co za tym idzie koszty uzyskania ujmował w kwocie rocznego
    limitu. Może toaka sytuacja i tu nastapiła?

    Generalnie, jeżeli nie pracowałes jednoczesnie u dwóch pracodawców
    musisz sobie skorygowac koszty do własciwej wysokości - koszty
    przysługujące z tytułu jednego stosunku pracy * ilośc miesięcy w których
    pracowałeś.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2003-03-11 08:45:41
    Od: "Gerard" <g...@z...com.pl>

    > I tu sie na Tobie mści oszczędne dozowanie informacji w pytaniu.

    A co istotnego zapomniałem podać?

> [...]
    > pracowałeś. A więc jeżeli w żadnym miesiącu nie pracowałeś jednocześnie
    > u dwóch pracodawców to przysługują Ci pojedyncze koszty uzyskania za

    Dobrze rozumiem - skoro pierwsza umowa kończy mi się 1 lutego (włącznie) a
    druga zaczyna 4 lutego(albo nawet 28 lutego), to mimo że nawet dnia nie
    przepracowałem w dwóch firmach jednocześnie - to traktuje się że tak właśnie
    było?

> [...]
    > grudnia - a co za tym idzie koszty uzyskania ujmował w kwocie rocznego
    > limitu. Może toaka sytuacja i tu nastapiła?

    Nie. Obie firmy policzyły mi koszty uzyskania przychodu za miesiąc luty,
    więc suma wyszła wyższa od pierwszego limitu.

    Gerard

  • 6. Data: 2003-03-11 09:12:32
    Od: "KK" <p...@g...pl>

> [...]
    >
    > Nie. Obie firmy policzyły mi koszty uzyskania przychodu za miesiąc luty,
    > więc suma wyszła wyższa od pierwszego limitu.

    A jak masz na pit-11 daty od... do... Zazębiają się, czy nie.?
    Skoro w lutym masz policzone KUP z jednego i drugiego zakładu, tzn, że
    pracowałeś na dwóch etatach.

  • 7. Data: 2003-03-11 09:30:36
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Dnia 11-03-2003 09:45, Użytkownik Gerard napisał:

    > A co istotnego zapomniałem podać?

    Np. dopiero po monicie podałes że nie pracowałeś w obydwu firmach
    jednocześnie - wczesniej podałes kiedy zacząles pracowac w drugiej, o
    terminie zwolnienia z pierwszej nie było ani słowa.

> [...]
    > przepracowałem w dwóch firmach jednocześnie - to traktuje się że tak właśnie

    Chyba jednak nie, bo ustawa mówi "...Jeżeli podatnik uzyskuje przychody
    z tych tytułów równocześnie od kilku zakładów pracy,..."
    A równoczesnie nie byłes zatrudniony w dwóch zakładach.
    Faktem jest że obydwa zakłady mogły potrącic Ci koszty (chyba że
    poniformowałes zakład pracy jeden lub drugi że juz Ci te koszty
    odliczono), ale Ty masz obowiązek skorygować to w swoim zeznaniu rocznym.
    I tyle. Takie sytuacje sie zdarzają, często z winy pracownika który
    zapomina powiedziec że ma inny etat, że ma działalnośc gospodarczą (i
    kadry dalej potracaja mu ulge od podatku), itp itd.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2003-03-11 09:50:43
    Od: "Gerard" <g...@z...com.pl>

    > Np. dopiero po monicie podałes że nie pracowałeś w obydwu firmach
    > jednocześnie - wczesniej podałes kiedy zacząles pracowac w drugiej, o
    > terminie zwolnienia z pierwszej nie było ani słowa.

    Napisałem, że w pierwszej byłem do 1 lutego, a w drugiej od 4 lutego -
    myślałem, że to wystarczy ;-)

    > Chyba jednak nie, bo ustawa mówi "...Jeżeli podatnik uzyskuje przychody
    > z tych tytułów równocześnie od kilku zakładów pracy,..."

    Tylko jak się tu ma to miesięczne rozpatrywanie pracy.
    Czy jeśli w miesiącu pracuję po kilka dni w kilku zakładach (nie
    równoczęśnie) to czy mam prawo do kilku KUP czy tylko do jednego?

    Szkoda :-(

    Dziękuję za pomoc.

    Gerard

  • 9. Data: 2003-03-11 09:54:06
    Od: "Gerard" <g...@z...com.pl>

    > A jak masz na pit-11 daty od... do... Zazębiają się, czy nie.?

    Nie zazębiają się, podane są prawidłowe daty.

    > Skoro w lutym masz policzone KUP z jednego i drugiego zakładu, tzn, że
    > pracowałeś na dwóch etatach.

    Ale nie pracowałem równocześnie - czy mi się do tego nie doczepią?
    Równie dobrze mogę pracować w czterech firmach po tydzień (też nie
    równocześnie) i każda policzy mi miesięczny KUP - jak wtedy liczyć?

    Gerard

  • 10. Data: 2003-03-11 11:20:57
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 11 Mar 2003 10:30:36 +0100, Maddy
    <m...@e...com.pl> zakodował:

    >Np. dopiero po monicie podałes że nie pracowałeś w obydwu firmach
    >jednocześnie - wczesniej podałes kiedy zacząles pracowac w drugiej, o
    >terminie zwolnienia z pierwszej nie było ani słowa.

    Oj Maddy - przeczytaj pierwszą linijkę pierwszeg postu w tym wątku.

    Wracając do tematu - nie zdziwiłbym się, gdyby różne US różnie to
    interpretowały. Mam podobną sytuację, z tym, że pracowałem do końca
    lutego (ale jeszcze w marcu wypłacili mi odprawę i ekwiwalent za
    urlop) w jednej firmie a od marca w innej. Koszty w pierwszej miałem
    do marca włącznie (chociaż w marcu nie przepracowałem tam ani jednego
    dnia - ale program pewnie uznał, że skoro była wypłata, to koszty
    trzeba naliczyć).
    Ponieważ też się zastanawiałem co z tym zrobić, poszedłem z PITem
    wypytać. Pani stwierdziła "dodawać". To akurat moim zdaniem w ogóle
    nie wchodzi w grę - 2x koszty uzyskania w marcu. Co najwyżej można by
    policzyć za marzec koszty wieloetatowca, ale ja asekurancko wziąłem
    "pojedyncze zwykłe" - te parę groszy nie jest warte ciągania po
    urzędach w razie wątpliwości.

    Chociaż tak zacząłem się zastanawiać z "praktycznego" punktu widzenia.
    W marcu US dostał podatek od obydwu firm, w PIT 11 w pierwszej firmie
    mam "do 31 marca" (też pewnie program tak sobie ustala). Teraz IMHO
    jedynym sposobem na to, żeby US dowiedział się, że nie pracowałem
    jednocześnie w 2 firmach jest świadectwo pracy. Czy US może zarządać w
    razie kontroli przedstawienia świadectwa pracy??

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775