  • 1. Data: 2004-07-20 18:29:54
    Temat: nieuchronne zblizanie się do granicy 45700zł - vat ale co dalej pomozcie jak mozecie
    Od: "wojtek" <m...@p...onet.pl>

    witajcie kochani
    za dwa miesiące moze za miesiąc przekrocze te granice no i co dalej???
    prosze powiedzcie jakie nowe obowiązki mnie czekaja i koszty z tym związane
    prowadze dzialalnosc - zasady ogolne KPiR jest pracownik - jeden.
    co się zmieni a co nie po przekroczeniu tej kwoty
    nadmieniam ze nie sprzedaje zadnych towarów zajmuje sie uslugami swiadcze je
    dla mojego zleceniodawcy - umowa czynszu i dzierzawy samochodu.
    do tej pory paliwo - gaz wrzucalem w koszty czynsz comiesieczny tez ale co
    teraz sie zmieni po tym jak stanę się vat-manem??
    dzieki z gory i czekam na odpowiedzi

  • 2. Data: 2004-07-20 18:49:57
    Od: "Kaliope" <k...@w...pl>

    >co teraz sie zmieni po tym jak stanę się vat-manem??
    > dzieki z gory i czekam na odpowiedzi

    co się stanie? Stracisz 152zł rejestrując się w skarbówce jako vatman:)

  • 3. Data: 2004-07-20 20:47:32
    Od: "wojtek" <m...@p...onet.pl>

    > co się stanie? Stracisz 152zł rejestrując się w skarbówce jako vatman:)

    no tak to wiem ale czy to wszystko??
    co z podatkami które do tej pory odprowadzałem czy wszystko liczę tak samo jak
    do tej pory tzn comiesięczne deklaracje pit 5 i zaliczki z tego tytułu + te
    nowe deklaracje vat 7 lub vat7K.
    Jaki bedzie dla mnie dodatkowy koszt i czy mam wystawiać faktury vat zamiast
    rachunków np do teju pory było to około 6tys miesięcznie czyli u mnie
    wyglądfało to tak
    usługa x - 2000
    usługa y - 3000
    usługa z - 1000
    razem 6000
    nie brałem tu pod uwagę żadnej stawki vat-u
    proszę o jasne wytłumaczenie tak żeby każdy kto nie miał do czynienia nigdy z
    vat-em mógł zrozumieć ten problem
    interesuje mnie wszystko po kolei - czyli wszystkie zmiany które mnie będą
    dotyczyć jak już stanę się vat-manem
    pzdr

  • 4. Data: 2004-07-20 21:59:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Jul 2004, wojtek wrote:
    [...]
    >+ co z podatkami które do tej pory odprowadzałem czy wszystko liczę tak samo jak
    >+ do tej pory tzn comiesięczne deklaracje pit 5 i zaliczki z tego tytułu + te
    >+ nowe deklaracje vat 7 lub vat7K.

    ...tyle że dla PIT liczysz tylko kwoty NETTO (wyjątków nie licząc :]).

> [...]
    >+ usługa z - 1000
    >+ razem 6000
    >+ nie brałem tu pod uwagę żadnej stawki vat-u

    Nie uwzględniłeś jeszcze zakupów. Rzuć kwotą zakupu (brutto) to
    ci ułamki wyjdą :)
    Teraz wystawisz:
    - albo "w tej samej starej cenie":
    usługa x: 1639,34 + 22% VAT: 2000 zł
    usługa y: 2459,02 + 22% VAT: 3000 zł
    usługa z: 819,67 + 22% VAT: 1000 zł

    ALBO (jak klient VATman to łyknie):
    usługa x: 2000 zł + VAT: 2440 zł
    ...itd.

    Całość VAT (w 1. przykładzie: 1320 zł) odprowadzasz do US.
    Jeśli miałeś wydatki i *w nich był VAT* - to najczęściej możesz
    TEN (zapłacony w kosztach) VAT w całości odliczyć.
    Tyle...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-07-21 06:01:10
    Od: "wojtek" <m...@p...onet.pl>

    > On Tue, 20 Jul 2004, wojtek wrote:
    > [...]
    >
    > ...tyle że dla PIT liczysz tylko kwoty NETTO (wyjątków nie licząc :]).

    Rozumiem że wszystkie ubezpieczenia (emeryt. rentowe chorobowe) oraz za
    pracownika w cześci zapłaconej przeze mnie tak jak do tej pory wliczam w koszty
    i wszystko wrzucam w pit 5 oraz to samo ze zdrowotnym - odliczam od podatku
    A co się dzieje z podatkiem czy płacę na podstawie tego co wyjdzie w PIT5 czy z
    VAT7 czy jest jeszcze inaczej? Jak pogodzić ze sobą te dwie deklaracje?:)

    > Nie uwzględniłeś jeszcze zakupów. Rzuć kwotą zakupu (brutto) to
    > ci ułamki wyjdą :)

    w moim przypadku jedynym zakupem jest beznzyna i gaz. czy mogę odliczać vat od
    tych zakupów?

  • 6. Data: 2004-07-21 07:37:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Jul 2004, wojtek wrote:
    [...]
> [...]
    >+ i wszystko wrzucam w pit 5 oraz to samo ze zdrowotnym - odliczam od podatku

    Oczywiście.

    >+ A co się dzieje z podatkiem czy płacę na podstawie tego co wyjdzie w PIT5 czy z
    >+ VAT7 czy jest jeszcze inaczej? Jak pogodzić ze sobą te dwie deklaracje?:)

    Nijak. Ewidencje VAT prowadzi się osobno :)
    Można używać ewidencji VAT dla celów PIT (np. ewidencja sprzedaży
    VAT może pełnić rolę ewidencji sprzedaży dla KPiR - oczywiście
    uzupełnianej w zakresie przychodów nie podlegających VAT, ale
    samą sprzedaż VAT można - *można* - wpisywać do KPiR na podstawie
    ewidencji) jednak nie na odwrót.
    Jest sporo przypadków kiedy wpisy do ewidencji VAT mają się nijak
    do wpisów w KPiR (np. nabycie części do produkcji środka trwałego:
    do VAT wpisuje się "zaraz" - zresztą inaczej niż "normalnie" :] - zaś
    do KPiR dopiero wg wpisu z EST po skończeniu "produkcji").
    Krótko mówiąc zamiast 3 obowiązkowych książeczek (KPiR, EST
    oraz ewidencja wyposażenia) masz ich 5 :) (dochodzi ewidencja
    sprzedaży VAT oraz ew. zakupów VAT).
    No i VAT-7 rozlicza się TYLKO na podstawie EST/EZ VAT, KPiR
    do tego nic nie ma :]

    >+ w moim przypadku jedynym zakupem jest beznzyna i gaz. czy mogę odliczać vat od
    >+ tych zakupów?

    Zależy co z tym robisz. Jak tankujesz do pojazdu ciężarowego
    spełniającego sławetny wzór Lisaka...
    Dla odmiany jak tankujesz w osobowy lub "za lekki ciężarowy" to
    VATu odliczać NIE MOŻESZ ale za to spisywać do i wykazywać na
    VAT-7 MUSISZ. AFAIK oczywiście :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-07-21 08:50:06
    Od: "wojtek" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > Dla odmiany jak tankujesz w osobowy lub "za lekki ciężarowy" to
    > VATu odliczać NIE MOŻESZ ale za to spisywać do i wykazywać na

    mam dwa samochody które wykorzystuje w działalności - jeden to samochód
    dostawczy dzierżawiony na podstawie umowy i zlecenia i dzierżawy samochodu
    (przerobiony na gaz) oraz drugi którym jeździ mój pracownik - w ewidencji
    środków trwałych - osobowy (benzyna) Rozumiem że za dostawczy odliczam vat a za
    osobowy wrzucam w koszty w PIT 5.paliwo które kupuję
    A jak jest z czynszem dzierżawnym od umowy zlecenia - czy można od tego czynszu
    odliczać vat oraz czy należy wcześniej zgłosić ten fakt w US?
    pzdr wojtek